۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81582232
T T
۰ نفر

همايش بزرگداشت آيت الله خادمي در اصفهان برگزار شد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81582232
همايش بزرگداشت آيت الله خادمي در اصفهان برگزار شد

اصفهان - ايرنا - همايش بزرگداشت آيت الله سيد حسين خادمي با عنوان « خادم شريعت » پنجشنبه با سخنراني آيت الله مقتدايي دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه در مدرسه علميه صدر بازار اصفهان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، قرائت پيام آيات حسين مظاهري رييس حوزه علميه اصفهان و لطف الله صافي از مراجع تقليد از برنامه هاي همايش بود.

دبير اجرايي اين همايش در اين مراسم با اشاره به نقش علمي، سياسي و اخلاقي آيت الله خادمي اظهار كرد: تبيين اين شخصيت ارائه الگو به جوانان براي حضور در عرصه هاي ديني است.

حجت الاسلام حيدر ملايي همچنين از ساخت و توليد مستند سيره و زندگي مرحوم آيت الله خادمي توسط صدا و سيماي مركز اصفهان خبر داد و گفت: اين مستند بمنظور آشنايي بيشتر نسل جوان با اين عالم برجسته ديني در پنج قسمت تهيه شده و در هفته جاري از شبكه اصفهان پخش مي شود.

همچنين فرزند آيت الله خادمي در اين همايش گفت: مدرسه صدر اصفهان نقش اساسي در شكل گيري انقلاب در اصفهان داشت.

حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد علي خادمي گفت: ايت الله خادمي هيچگاه به دنبال رياست و صدارت نبود و همواره تلاش مي كرد اسلام و احكام ديني در جامعه محقق شود.

همچنين يكي از پيشگامان و جانبازان انقلاب اسلامي با اشاره به نقش آيت الله خادمي در جهت دهي به مبارزات قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: همه مردم اعم از كسبه، بازاري، اداري و ساير اقشار براي آيت الله خادمي احترامي ويژه قائل بودند.

علي اصغر اشراقي افزود: آيت الله داراي روحي لطيف، مهربان، صدق نيت، گفتار پاك و انفاس قدسي بود و از همين رو سخن وي تاثير گذار بود.

در اين مراسم از دو جلد كتاب 'رهبر سعادت'، 'خادم شريعت' و لوح فشرده خادم شريعت، رونمايي شد.

آيت الله سيد حسين خادمي در سوم شعبان سال 1319 هـ . ق. (زاد روز تولد حضرت امام حسين ) در شهر اصفهان و در خاندان علم و تقوا چشم به جهان گشود.

اين عالم وارسته پس از فراگيري خواندن و نوشتن، علوم حوزوي را نزد علماي بزرگ حوزه علميه اصفهان، نظير شيخ علي مدرس يزدي، آقا ميرزا اردستاني، ميرزا احمد مدرس اصفهاني و مير محمد صادق خاتون آبادي آغاز كرد و رسائل شيخ انصاري را نزد آخوند ملا عبدالكريم گزي و مير سيد علي مجتهد نجف آبادي و كفاية الاصول آخوند خراساني را نزد سيد محمد نجف آبادي آموخت.

وي كه در فقه، اصول، رجال، تفسير، معارف و علوم عقلي و نقلي، سرآمد استادان عصر خود در حوزه علميه اصفهان بود، توانست در مدتي كوتاه، حال و هوايي ديگر بر حوزه درس اصفهان حاكم كند به گونه اي كه جلسات درس او به پر جمعيت ترين و پرمايه ترين مجالس درس مبدل شد.

از آن جاي كه انديشه سياسي آيت الله خادمي از فقه و ديانت برخاسته بود، دخالت در امور اجتماعي و سياسي مردم را وظيفه خود تلقي و بدان عمل مي كرد و به همين جهت مبارزه با هجوم گسترده فرهنگي، سياسي و اجتماعي رژيم پهلوي را در سرلوحه كار خود قرار داد و با فعال كردن « هيات علميه اصفهان »، زمينه هاي مبارزه را فراهم آورد و با جلسات مستمر اين هيأت در منزل خود يا ساير علما، هماهنگي مناسب را در بين آنان به وجود آورد و جبهه اي گسترده در مقابله با حضور نظام طاغوت ايجاد و همه را وارد اين صحنه نمود.

وي در آن دوران كه حتي ياد نام امام خميني (ره) جرم محسوب مي شد در منابر و محافل از امام ياد مي كرد.

با اوج گيري مبارزات در سال 1342 عده اي از مبارزين اصفهان با نظارت ايشان چند دستگاه تكثير تهيه كرده و اعلاميه هاي حضرت امام (ره) و ساير علما را با نام هاي مختلف چاپ و در سطح وسيعي از تهران، اصفهان و ساير شهرستان ها پخش مي كردند.

با شروع انقلاب اسلامي در سال 1357 و بالا گرفتن آن، آيت الله خادمي براي آنكه نهضت از مسير اصيل خود منحرف نشود و مجالس، راهپيمايي ها و تظاهرات در بر گيرنده اهداف حضرت امام (ره) باشد، با همفكري يارانش به سازماندهي آن پرداخت و تمام مراحل را تحت نظر گرفت و در بسياري از آنها شركت جست.

نقش محوري آيت الله خادمي دراين مقطع حساس آن جا خود را مي نماياند كه تحصن 15 روزه مادران و خواهران زندانيان سياسي در منزل ايشان و با محاصره نيروهاي امنيتي شكل گرفت.

نيروهاي نظامي در آخرين شب تحصن، اطراف منزل ايشان را محاصره كردند و گروهي از مردم مظلوم را به خاك و خون كشيدند. پس از آن، در اصفهان حكومت نظامي اعلام شد.

آيت الله خادمي پس از پيروزي انقلاب نيز بيش از پيش حمايت قاطع و همه جانبه خويش را از آرمان هاي حضرت امام (ره) به اثبات رساند.

وي كه در انتخابات خبرگان اول (قانون اساسي) و دوم از طرف مردم استان اصفهان به نمايندگي برگزيده شد، علي رغم ضعف و بيماري در جلسات آن شركت مي كرد و اولين جلسه مجلس خبرگان اول با رياست سني آن بزرگوار رسميت يافت.

با شروع جنگ تحميلي، وي پشتيباني در خور تحسين از جبهه هاي نور كرد به گونه اي كه تلاش هاي بسيار او در تاريخ انقلاب و دفاع مقدس براي هميشه در حافظه تاريخ ثبت گرديده است.

سرانجام اين عالم رباني در روز دوشنبه بيستم اسفند ماه 1363 روي در نقاب خاك كشيد و روح پاكش به اجداد طاهرينش پيوست.

پيكر پاك اين عالم رباني پس از تشييع باشكوه در اصفهان، به مشهد مقدس منتقل و در جوار حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا ( ع ) به خاك سپرده شد.

پ/7134/ 2093