۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81582871
T T
۰ نفر
گوشت گوسفند از سبد غذایی اهالی استان اردبیل حذف می شود

اردبیل - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: با هدف تامین سلامتی مردم گوشت گوسفند به تدریج از سبد غذایی خانوارهای این استان حذف و گوشت گوساله جایگزین آن می شود.

به گزارش ایرنا ، بهلول تكلوی روز جمعه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: به دلیل بالا بودن میزان چربی موجود در گوشت گوسفند معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان برای كاهش جمعیت دام سبك و جایگزینی دام سنگین و ترویج فرهنگ استفاده از گوشت گوساله به جای گوشت گوسفند در بین مردم برنامه ریزی كرده است.

وی بیان كرد: هم اكنون این استان دارای چهار میلیون واحد دامی است كه به دلیل بالا بودن هزینه تولید گوشت گوساله و نیز زیان دهی نگهداری و پرواربندی دام سنگین بیشتر دامداران استان در بخش تولید گوشت دام سبك و گوسفند فعالیت دارند.

تكلوی اظهار كرد: قیمت فروش دام سنگین 40 هزار ریال پایین تر از قیمت اعلام شده آن در بازار بوده و همین امر موجب بی رغبتی دامداران به نگهداری و پرورش دام سنگین در استان شده است.

او اضافه كرد: كاهش جمعیت دام سنگین در استان موجب كاهش تولید شیر و گوشت نیز شده طوری كه از مجموع كارخانه های تولید شیر استان 42 كارخانه تعطیل بوده و كشتارگاه صنعتی اردبیل نیز با 20 درصد ظرفیت خود كار می كند.

وی اصلاح نژاد گاو میش ، افزایش سبوس یارانه ای دامداران و ارائه خدمات مشاوره ای رایگان برای كاهش هزینه های تولید گوشت دام سنگین را از جمله برنامه های جهاد كشاورزی استان برای كاهش جمعیت دام سبك و افزایش جمعیت دام سنگین در استان برشمرد.

استان اردبیل به واسطه كشاورزی بودن منطقه و داشتن جمعیت قابل توجه عشایری از استان های مطرح در دامپروری و دامداری است.

7119/6016