۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۰۴
کد خبر: 81583487
T T
۰ نفر

بازگشت یارانه از بیراهه پردرآمدها به تولید

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۰۴
کد خبر: 81583487
بازگشت یارانه از بیراهه پردرآمدها به تولید

تهران - ایرنا - در حالی كه افراد و گروه های زیادی در جامعه هستند كه یارانه 45 هزار و 500 تومانی هیچ تاثیری در زندگی آنها ندارد و با حذف آنها از لیست یارانه بگیران، هیچ نارضایتی هم ایجاد نخواهد شد اما تجمیع همین مبالغ اندك می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از سوی دولت سبب افزایش سرمایه گذاری در امور زیربنایی و تولید و همچنین حل مشكلات بزرگی مانند بیكاری و ایجاد اشتغال برای جوانان شود.

به گزارش ایرنا، دولت براساس تكلیف مصرح در بند'ح'تبصره 20 قانون بودجه سال 94 كل كشور، موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع كند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سكونت و میزان درآمد تعیین می‌شود.

همچنین براساس قانون بودجه سال 1394 میزان درآمد هدفمندسازی یارانه ها از 42 به 39 هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی كاهش یافته و این در حالی است كه حدود 76 میلیون متقاضی دریافت یارانه نقدی هنوز در كشور داریم.

بنابراین براساس این بند قانونی كه در بودجه سال جاری آمده دولت در ماه های پیش رو چاره ای جز قطع یارانه پردرآمدها ندارد اما مساله مهمی كه در این رابطه مطرح است اینكه پردرآمدها چه كسانی هستند و یارانه چه گروههایی باید حذف شود كه قطعا دولت باید در پاسخ به این سئوال دقت كرده و بررسی های كافی به عمل آورد تا هم عدالت اجرا شود و هم نارضایتی نباشد و هم به اهداف قانونی خود برسد.

آنچه قبلا مطرح بود حذف یارانه حقوق بگیرانی بود كه بالای 2.5 میلیون تومان درآمد دارند و دلیل این تصمیم هم آن بود كه میزان درآمد حقوق بگیران كاملا مشخص است در حالیكه دولت از میزان درآمد سایر اقشار جامعه اطلاع دقیقی ندارد كه البته اشكالات بسیاری بر این تصمیم وارد بود چرا كه گروههای بسیاری در جامعه هستند كه ممكن است ساعتی دو و نیم میلیون تومان درآمد داشته باشند ولی به دلیل مشخص نبودن میزان درآمدشان مشمول حذف یارانه نشوند.

البته اشكالات وارده بر طرح قبلی بارها از جانب كارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت كه دولت را برآن داشت تا دقت و بررسی های بیشتری در عملی كردن این طرح اتخاذ نماید.

این الزام قانونی سبب شد تا دولت در سال جاری دست به كار شود و همزمان با واریز اولین مرحله (یارانه فرودین ماه)اقدام به حذف تعداد محدودی از یارانه بگیران متمول و مرفه كند امری كه در ابتدا با واكنش برخی از رسانه ها و انتشار خبر كذب حذف 5گروه از دریافت یارانه همراه بود.

به هر حال كارشناسان اقتصادی معتقدند؛ سیاست حذف این قشر از لیست دریافت كنندگان یارانه در كشور یك سیاست و حركت زیربنایی با هدف توسعه اقتصاد كشور تلقی می شود زیرا این اقدام بلحاظ تاثیر در آزاد شدن بخشی از منابع بودجه، سبب گردش منظم تر چرخه تولید خواهد شد.

آنها در این ارتباط می گویند از آنجا كه صنایع و معادن كشور به طور طبیعی تحت تاثیر حذف دهك های پردرآمد از لیست دریافت كنندگان یارانه قرار خواهند گرفت، تولید نیز در بستر آن رونق پیدا می كند

اما با انتشار این خبر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اولین جلسه شورای گفت و گو در سال جاری به خبرنگار ایرنا، گفت: هرچند حذف یارانه بگیران پردرآمد آغاز شده اما تعداد افراد حذف شده از دریافت یارانه نقدی قابل ملاحظه نیست و خبر حذف پنج گروه از دریافت یارانه تكذیب می شود و این امر صحت ندارد.

وی افزود: فرآیند حذف افراد پردرآمد توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی آغاز شده و جزییات این تصمیم را باید از علی ربیعی وزیر تعاون درخواست كنید.

وی ادامه داد: دولت برنامه شناسایی هرچه بهتر افراد پردرآمد را برای حذف یارانه ها در دستور كار دارد.

این در حالی است كه سخنگوی دولت درباره حذف یارانه پردرآمدها با بیان اینكه هنوز آیین نامه اجرایی بودجه 94 تصویب نشده است، گفت: حذف پنج گروه یارانه بگیر، گمانه زنی رسانه ای است و واقعیت ندارد.

محمدباقر نوبخت با بیان اینكه در تبصره 21 قانون بودجه 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مشخص شده است، افزود: شناخت خانوارها نیاز به دقت بیشتری داشت و پایگاه های اطلاعاتی ما كامل نیست. ما به حقوق شهروندی و آرامش خانوارها بسیار توجه داریم.

وی افزود: در سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در تبصره 20 تبیین و در آن تصریح شد كه اجرای این تبصره باید مطابق آیین نامه اجرایی مصوب دولت باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور اضافه كرد: به دلیل تاخیر در تصویب بودجه و ارسال آن از مجلس به دولت، هنوز آیین نامه اجرای آن تصویب نشده است تا ابلاغ كنیم.

قاسم عزیزی عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاكید بر اینكه حذف یارانه دهك های پردرآمد نیازمند مهیاسازی شرایط است، گفت: در زمان تصویب لایحه بودجه امسال، مجلس مصمم به حذف دهك های پردرآمد بود، اما براساس اظهارات دولتمردان، ابزار كافی برای شناسایی دهك های مرفه وجود ندارد.

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاكید براینكه حذف یارانه دهك های پردرآمد نیازمند مهیاسازی شرایط است، گفت: مجلس آمادگی هرگونه همكاری با دولت در راستای اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها را دارد.

عزیزی تصریح كرد: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده بود كه نصف درآمد نقدی دولت از آزادسازی قیمت ها به مردم پرداخت شود، اما دولت دهم با توزیع اشتباه، مسیر را به بیراهه كشاند.

به گفته این نماینده مردم در مجلس نهم، درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به جای پرداخت نقدی به مردم باید صرف بیمه بیكاری، تولید و ایجاد اشتغال شود.



** دولت مجوز حذف یارانه دهك‌های پردرآمد را دارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه حذف یارانه دهك‌های پردرآمد اولتیماتوم نیست، گفت: دولت مجوز حذف یارانه‌های دهك‌های پردرآمد را دارد و این امر از سال 94 اجرایی می‌شود، ضمن آنكه برای ایجاد اشتغال به عنوان امری مهم، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه، یارانه دولت برداشته شد و در بندی از بودجه قرار گرفت.

جبار كوچكی‌نژاد با اشاره به بند مصرح در قانون بودجه سال 94 برای حذف یارانه دهك‌های پردرآمد جامعه، اظهار داشت: با توجه به كاهش درآمد در بودجه سال 94، امسال سال سختی برای بودجه كشور خواهد بود لذا دولت باید به طرف حذف یارانه افراد پردرآمد برود.

وی با بیان آنكه مساله اشتغال در بخش عمرانی بسیار مهم است، افزود: مجلس لایحه دولت در هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 94 را مورد بررسی قرار داد و 3 هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی كه دولت به طور مستقیم از 42 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می‌كرد را به اشتغال جوانان اختصاص داد.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینكه دولت در سال 94 به میزان 39 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم به مردم یارانه پرداخت می‌كند، ادامه داد: اختصاص 3 هزار میلیارد تومان از یارانه به بحث اشتغال جوانان موجب شده تا دولت به طرف حذف یارانه دهك‌های بالای جامعه و پردرآمدها برود.

وی گفت: میزان درآمد افراد دهك‌های بالا برای حذف یارانه مشخص نشده، اما دولت اجبار دارد تا یارانه افرادی كه درآمد بالا دارند را حذف كند.

وی از اختصاص در مجموع 4 هزار میلیارد تومان به بحث اشتغال جوانان در سال 94 خبر داد و یادآور شد: مجلس پیشنهادی در كمیسیون تلفیق آورد كه به رای گذاشته شد، مبنی بر اینكه اگر كسی 2 میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد یارانه‌اش حذف شود، اما مجلس دید كه این موضوع مورد اعتراض بخش‌ های مختلف جامعه قرار گرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینكه مجلس در زمینه مذكور سریع عقب‌نشینی كرد، گفت: مجلس به لایحه دولت در بودجه سال 94 توجه نشان داد و دولت انتظار داشت مجلس اقدام دیگری انجام دهد كه مجلس تغییرات مذكور را با در نظر گرفتن موضوع اشتغال انجام داد.

یك كارشناس مسایل اقتصادی درگفت و گوبا خبرنگار ایرنا در خصوص حذف یارانه پردرآمدها و راه های شناسایی آنها، گفت: حذف یارانه پردرآمدها از مهمترین و بهترین اقدامات دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال در كشور است.

مهدی تقوی با بیان اینكه دولت به راحتی می تواند از طریق سیستم مالیاتی و ثبت دارایی ها، افراد پردرآمد را شناسایی كند، اظهار داشت: دولت در یك مرحله از مرفهین خواست كه از دریافت یارانه انصراف دهند اما باز هم بسیاری از پردرآمدها درخواست دریافت یارانه را دارند كه این امر در نهایت به ضرر اقتصاد كشور است.

وی با بیان آنكه پرداخت یارانه نقدی بودجه دولت را می بلعد، تصریح كرد: اقتصاددانان راستگرا در دولت دهم بدون در نظر گرفتن مشكلات پرداخت یارانه نقدی اجرای این امر را به دولت توصیه كردند.

این كارشناس مسایل اقتصادی تصریح كرد: گران كردن حامل های انرژی در سال های گذشته نتیجه ای جز حاكم شدن ركود تورمی و نرخ های تورمی بالا بر اقتصاد ایران نداشته است.

تقوی با اشاره به بند مصرح در قانون بودجه سال 94 برای حذف یارانه پردرآمدها، گفت: هرچند این بند از بودجه دولت را ملزم به قطع یارانه پردرآمدها كرده اما اقتصاد ایران به طور قطع به اجرای این بند قانونی نیاز دارد و باید به سمت تولید و اشتغال حركت كند.

وی در پایان از دولت خواست به صورت جدی اجرای این بند قانونی را در سال جاری پیگیری كند تا بار سنگین پرداخت یارانه به افراد مرفه از دوش بودجه كشور برداشته شود.

حال كه دولت یازدهم عزم خود را برای حذف یارانه دهك های درآمدی بالا براساس قانون بودجه سال 94 بدون ایجاد تنش در جامعه جزم كرده، بهتر است رسانه ها و جامعه بیش از پیش دولت را در اجرای این بند از قانون همراهی كنند.

اقتصام(5)9141**1558
۰ نفر