۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81583497
T T
۰ نفر

مبارزه غير شيميايي با پروانه چوبخوار پسته در نايين

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81583497
مبارزه غير شيميايي با پروانه چوبخوار پسته در نايين

نايين،اصفهان-ايرنا- مدير جهاد كشاورزي نايين از آغاز مبارزه غير شيميايي با پروانه چوبخوار پسته در اين شهرستان خبر داد.

احمد رضا باقريان روز شنبه به ايرنا گفت: با استفاده از تله هاي فرموني در سطح 60 هكتار از باغهاي اين شهرستان با آفت پروانه چوبخوار پسته مبارزه شد.

وي افزود: براي مبارزه و تعيين دقيق زمان ظهور آفت پروانه چوبخوار پسته (كرمانيا) فرمون ها در پنج ايستگاه باغها پسته نصب شده است.

وي گفت: نتايج بررسي هاي صورت گرفته بيانگر آن است كه در سال جاري ظهور حداكثري اين آفت و زمان مناسب مبارزه شيميايي با آن اوايل ارديبهشت ماه است كه اين موضوع به اطلاع باغداران رسانده شد.

وي تصريح كرد: يكي از مواردي كه باعث موفقيت كنترل آفات مي شود، تعيين زمان مناسب مبارزه با آفات است كه با استفاده از انواع تله ها از جمله تله فرموني اين زمان تعيين مي شود.

پروانه چوبخوار پسته يكي از آفات كليدي درختان پسته در ايران به شمار مي رود. اين آفت تا قبل از سال 1350 خسارت زيادي در باغ هاي پسته نداشته است اما كاربرد بي رويه حشره كش هاي شيميايي بخصوص در ماه هاي اسفند تا ارديبهشت و در طي سال ها باعث تضعيف و از بين رفتن دشمنان طبيعي اين آفت شد و در نتيجه آفت آزادانه جمعيت خود را افزايش داده و به مناطق غير آلوده نيز وارد شد.

در حال حاضر، پروانه چوبخوار پسته در كليه مناطق پسته كاري ايران گسترش دارد.

اين حشره ساليانه يك نسل دارد و زمستان را به صورت لارو كامل در داخل سرشاخه ها به سر مي برد؛ در اواخر زمستان، لاروهاي كامل با ايجاد سوراخ روي شاخه ها از آنها خارج شده و در محل مناسب تبديل به شفيره مي شوند.

لاروها قبل از شفيره شدن، در اطراف خود يك پيله هرمي شكل ايجاد كرده و پيله ها در سطح زيري شاخه ها تشكيل مي گردند. پس از چند هفته، حشرات كامل ظاهر مي شوند و جفت نر و ماده پس از جفت گيري، تخم هاي خود را روي شاخه هاي جوان همان سال و در محل اتصال دمبرگ به شاخه و يا روي محور خوشه مي گذارند.

خسارت آفت شامل تغذيه از محور خوشه ها، ريزش دانه ها و همچنين خشكي سرشاخه ها در نتيجه تغذيه و حفر كانال درون سر شاخه است. در مورد خوشه ها، تغذيه آفت باعث قطع آوندها و در نتيجه باعث خشكيدن ميوه هاي نارس مي شود.

پس از آن لارو وارد چوب سرشاخه مي شود و با حفر كانل درون شاخه باعث توقف رشد و خشكي آن مي شود.

فرمون جنسي پروانه چوبخوار، ماده اي فرار است كه حشره ماده آن را به منظور جلب جنس نر به محيط مي فرستد. حشرات نر با دريافت اين ماده، مسير خود را به سمت جفت پيدا مي كنند. با دانستن اين موضوع، محققين توانسته اند اين ماده را از بدن حشره ماده استخراج و فرمول شيميايي آن را شناسايي كنند. در قدم بعد، اين ماده به ميزان زياد و به روش هاي مصنوعي ساخته شد.

از فرمون مصنوعي مي توان در انواع تله هاي مختلف از جمله تله مثلثي (دلتا)، تله تشتك و تله هاي قيفي براي جذب حشره هاي نر استفاده كرد.

در اين حال كارشناسان توصيه مي كنند كه از فرمون بايد به روش صحيح و علمي استفاده كرد زيرا اين نوع مبارزه با پروانه چوبخوار پسته نيز معايبي دارد.

كشت پسته كه در گذشته محدود به دو سه استان كشور بود در سالهاي اخير به سبب بالا رفتن قيمت آن و همچنين سازگاري با شرايط آب و هوايي در چندين استان كشور از جمله اصفهان در حال افزايش است.

شهرستان نايين با بيش از38 هزار نفر جمعيت در 140 كيلومتري شرق اصفهان قرار دارد.

ت7136/ 6508