۱۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8158361
T T
۰ نفر
عبداللهیان: اتهام های آمریکا علیه ایران تبلیغات رسانه ای است ...........................................................
بغداد ،خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/05/86 خارجی.سیاسی.عراق.گفت وگوها.
رییس هیات کارشناسی کشورمان در سومین دور گفت وگوهای سه جانبه ایران ، عراق و آمریکا گفت: اتهامهای آمریکا علیه ایران در چارچوب تبلیغات رسانه- ای صورت می گیرد.
"حسین امیر عبداللهیان" رییس ستاد امور عراق در وزارت امور خارجه روز دوشنبه بعد از پایان سومین دور گفت و گوها در بغداد در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: آمریکا سیاستهای تبلیغاتی خود را خارج ازچارچوب مذاکرات طراحی می کند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت پنج دیپلمات ایرانی دربند نیروهای آمریکایی در عراق ، گفت : این مساله به طور تفصیلی در دور دوم مذاکرات که اوایل ماه جاری در بغداد برگزار شده مورد بحث قرار گرفت.
امیر عبداللهیان گفت: "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق در دور دوم گفت- وگوها به آمریکاییها یادآور شد که دیپلماتهای مذکور ماموران رسمی ایران در عراق بوده و باهماهنگی واطلاع دولت مرکزی ومقامات محلی در اربیل فعالیت می کردند.
وی اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران از طریق مکانیسمهای خاص خود مساله آزادی دیپلماتهای کشورمان را پیگیری می کند.
رییس هیات کارشناسی ایران تاکید کرد که ربودن دیپلمات های ایرانی بر خلاف کنوانسیون بین المللی "وین" است که تعرض به نمایندگیهای خارجی را مجاز نمی داند.
امیر عبداللهیان در خصوص نتیجه بخش بودن گفت و گوها با توجه به ادامه اتهام ها بین دو طرف ،گفت: در مورد اینکه در این گفت و گوها به نظر مشترک خواهیم رسید یا خیر باید اذعان داشت که این نشستها در سطح کارشناسی است و نشستهای کارشناسی شرایط و فضای خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: دراین نشستها تلاش می کنیم به چارچوب مشخصی درخصوص راههای کمک به ایجاد ثبات و امنیت در عراق برسیم، چارچوبی که به دولت و ملت عراق کمک کند.
عبداللهیان اضافه کرد که گفت وگوها در شرایط خاصی انجام می شود و در نهایت نتیجه مشخص و اعلام خواهد شد.
وی در خصوص بررسی مساله حضور گروهک منافقین در عراق گفت: در این دور از گفت وگوها به طور مشخص درباره یک گروه تروریستی بحث و بررسی نشد و ما به صورت عمومی نگاه خود را درباره مجموعه تروریسم در داخل عراق بیان کردیم.
رییس ستاد امور عراق در وزارت خارجه در خصوص نشست حاشیه ای سفرای ایران و آمریکا در بغداد گفت: در این نشست کوتاه چارچوب گفت وگوهای امروز بحث و گفت وگو شد.
وی در درباره اقدام عربستان مبنی به گشایش سفارتخانه خود در عراق گفت: دولت عراق از مدتها پیش و در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای همجوار عراق درخواست بازگشایی سفارتخانه های کشورهای عربی را داده بود.
وی تاکید کرد که بازگشایی سفارتخانه های خارجی گام مفید و موثری برای بازگشت امنیت و ثبات در عراق محسوب می شود.
خاورم 2291/252/1508 شماره 200 ساعت 19:18 تمام
۰ نفر