۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 81583639
T T
۰ نفر
پایگاه خبری محیط: عربستان هیچ امیدی به موفقیت عملیات علیه یمن ندارد

تهران - ایرنا - پایگاه خبری 'محیط' یمن در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: معلوم نیست كه عربستان چگونه می خواهد از بحران یمن خارج شود، در حالی كه از 'عملیات طوفان قاطعیت' سودی نبرده و هیچ امیدی هم به موفقیت 'عملیات بازگشت امید' ندارد.

این نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی تبار افزود: حملات هوایی عربستان علیه یمن تاكنون نتیجه عكس داشته و تنها بر تعداد كشته شدگان و مجروحان و مشكلات و محنت های مردم یمن افزوده و نتوانسته مانعی برای پیشرفت نیروهای انصارالله در شهرهای عدن، شبوه، الضالع و بقیه استان های جنوبی این كشور باشد.

عطوان نوشت: ورود عربستان به جنگ زمینی نیز معضل دیگری است همانند جنگی كه در سال 2009 رخ داد و نیروهای انصارالله بیش از 60 كیلومتر در عمق خاك عربستان نفوذ كردند و سه ماه طول كشید تا سعودی ها بتوانند آنها را از خاك خود خارج كنند.

او افزود: بحران یمن مانند خندقی است كه همه در آن وامانده اند و امیدی به عملیات علیه مردم یمن با عنوان بازگشت امید نیست، همانطور كه قاطعیتی در طوفان قاطعیت نبود.

وی اضافه كرد: طوفان قاطعیت به قاطعیت نیاز داشت، همانطور كه بازگشت امید به رفتاری مسالمت آمیز و سیاسی نیاز دارد تا بتواند به اهداف مورد انتظار در یمن برسد.

عطوان افزود: آیا پایان طوفان قاطعیت و تبدیل نام آن به بازگشت امید به معنی انحلال همبستگی عربی به رهبری عربستان و ناتوانی در حل نظامی بحران یمن نیست و آیا گروه های تروریستی القاعده و داعش، بیشترین استفاده كننده از این بحران نیستند و تاثیراتی منفی بر جبهه داخلی عربستان نخواهد گذاشت.

عطوان نوشت: با تغییر نام طوفان قاطعیت به بازگشت امید، در حقیقت چیزی تغییر نكرده، بلكه تنها نام آن عوض شده است. هنوز مذاكراتی صورت نگرفته و میانجیگری عمان بجایی نرسیده و بمباران هوایی و درگیری های زمینی در یمن ادامه دارد و جنبش انصارالله نیز همچنان در جنوب این كشور در حال پیشرفت است .

این نویسنده عرب در تشریح تغییر نام عملیات طوفان قاطعیت به بازگشت امید، افزود: این بدان معنی است كه عربستان كه طوفان قاطعیت را با همراهی برخی كشورها از جمله كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس بجز عمان و مصر، اردن، مراكش، تركیه، سودان، پاكستان و آمریكا با بیش از 185 فروند هواپیما شروع كرد، در مرحله انتقال به جنگ زمینی تنها مانده و مرحله دوم عملیات یعنی همان بازگشت امید را خود به تنهایی می خواهد ادامه دهد و این بدین معنا است كه عربستان در ادامه عملیات علیه یمن تنها مانده است.

وی افزود: كشورهایی مثل اردن، مصر، پاكستان و تركیه خود را مجبور به ادامه عملیات و همراهی با عربستان بخصوص در جنگی زمینی علیه یمن نمی بینند و این همان چیزی است كه احمد عسیری سخنگوی طوفان قاطعیت به صراحت بیان كرد كه كشورهای دیگری در مرحله دوم عملیات یا همان بازگشت امید، مشاركت ندارند.

عبدالباری عطوان نوشت: سعودی ها می خواستند با عملیات طوفان قاطعیت به برخی كشورها در یمن هشداری داده باشند، اما طولانی شدن بمباران های هوایی به چهار هفته، از تاثیر آن كاست و برخی كارشناسان معتقدند كه تنها دو روز اول بمباران می توانست در ارسال پیام و ایجاد ضربه و وحشت موثر باشد و عربستان را از ورود اضطرای به جنگی طولانی رهایی بخشد.

او اضافه كرد: طولانی شدن بحران یمن عمق مشكلات سعودی ها و آمریكا و دیگر همپیمانان غربی اش را افزایش داد و آنها را از رسیدن و دستیبابی به اهدافشان دور كرد و اگر این كشورها به همراهی عربستان در جنگ زمینی وارد شوند، درحقیقت از سوء تدبیر و بی سیاستی آنها حكایت دارد.

عطوان ادامه داد: ورود به جنگ منطقه ای و تمركز دستگاههای داخلی عربستان بر این جنگ، تهدیدات داخلی این كشور را نیز افزایش می دهد، همچنانكه منصور التركی سخنگوی وزارت كشور عربستان اخیرا از افزایش ناامنی در این كشور خبر داد و گفت كه تنها در یك عملیات كه تاكنون بی سابقه بوده، هفت خودرو از جمله سه خودروی بمب گذاری شده كه برای انجام عملیات تروریستی در ریاض تدارك دیده شده بودند، توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند.

این نویسنده فلسطینی نوشت: تنها سودی كه عملیات طوفان قاطعیت داشت، زمینه استفاده بیشتر گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش را در سیطره بر شهر المكلا مركز استان حضرموت و آزادی خانواده های اسیر و زندانی خود از زندان ها، غارت اموال بانك ها ، تسلط بر بنادر دریایی و هوایی این شهر و دستیابی به دهها تن اسلحه پس از عقب نشینی ارتش یمن را بیشتر كرد، همانند آنچه كه در شهر موصل عراق در تابستان گذشته پیش آمد و گروه داعش با استفاده از این فرصت ، توانست مدتها در شهر موصل خیمه بزند.

**خاورم**1653**1651
۰ نفر