۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۳۵
کد خبر: 81587333
T T
۰ نفر
ظریف: خلع سلاح هسته ای جهان درصدر اولویت های جنبش عدم تعهد است

نیویورك - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تداوم وجود سلاح های هسته ای را بزرگترین خطری دانست كه بشریت را تهدید می كند و خواستار نابودی كامل آنها شد.

وزیر امور خارجه روز دوشنبه در سخنانی در نشست افتتاحیه كنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای در نیویورك به نمایندگی از جنبش عدم تعهد گفت: تداوم وجود سلاح های هسته ای بزرگترین خطری است كه بشریت را تهدید می كند و تنها تضمین قطعی در برابر تهدید و یا استفاده از این سلاح های مرگبار،نابودی كامل آنها است. از این رو، خلع سلاح هسته ای كماكان اولین اولویت كشورهای عضو جنبش عدم تعهد باقی خواهد ماند.

وی افزود: برای تضمین تحقق اهداف معاهده و موفقیت بلندمدت آن و نیز تقویت صلح و امنیت بین المللی، لازم است مفاد معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای به صورت كامل، بدون تبعیض و متوازن اجرا گردد. این در حالی است كه وضعیت اجرای برنامه اقدام مصوب كنفرانس بازنگری سال 2010 در زمینه خلع سلاح هسته ای، عدماشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ناامید كننده است.

وزیر امور خارجه با برشمردن برخی موارد عدم اجرای تعهدات كشورهای هسته ای گفت: این كشورها هیچ پیشرفتی در زمینه نابودی سلاح های هسته ای انجام نداده اند؛ سلاح های هسته ای همچنان در سیاست های امنیتی آنها جایگاه ویژه ای دارد؛ این كشورها ضمن نوسازی زرادخانه های سلاح های هسته ای خود، برنامه هایی نیز برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح های هسته ای جدید دارند و كشورهای غیرهسته ای تاكنون در برابر تهدید یا استفاده ازسلاح هسته ای تضمین امنیتی موثری دریافت نكرده اند.

وی افزود: انتقال فن آوری های هسته ای به كشورهای در حال توسعه با موانعی روبروست كه برخلاف معاهده است و پیشرفتی در زمینه جهانشمولی معاهده در منطقه خاورمیانه نیز حاصل نشده است.

ظریف ضمن ابراز نگرانی عمیق اعضای عدم تعهد از عدم اجرای تعهدات خلع سلاحی كشورهای هسته ای گفت: تداوم این روند می تواند اهداف و اعتبار معاهده را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به رای دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اینكه كشورهای هسته متعهد به مذاكرات خلع سلاح هسته ای هستند، خواستار انجام این تعهدات و آغاز فوری مذاكرات كنوانسیون جامع منع سلاح های هسته ای، در بردارنده یك برنامه مرحله بندی شده در یك قالب زمانی برای نابودی كلیه سلاح های هسته ای شد.

پیشنهاد این كنوانسیون در سال 1392 توسط رئیس جمهوری ایران در نخستین اجلاس عالیرتبه خلع سلاح هسته ای سازمان ملل متحد به نمایندگی از 120 كشور عضو عدم تعهد ارایه شد و در قالب یك قطعنامه در مجمع عمومی به تصویب رسید.

ظریف گفت: خارج ساختن سلاح های هسته ای از وضعیت عملیاتی و كاهش استقرار آنها به هیچ وجه نباید جایگزینی برای امحا كامل این سلاح ها قلمداد گردد.

وزیر امور خارجه افزود: عدم تعهد عمیقا نگران دكترین های نظامی و امنیتی كشورهای هسته ای و ناتو است كه استفاده یا تهدید به استفاده از اینگونه سلاح ها را توجیه می كنند. وی گفت عدم تعهد خواهان حذف كامل اینگونه دكترین ها است.

وی تاكید كرد: هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای جنایت علیه بشریت و نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل بشردوستانه است.

ظریف گفت: كشورهای هسته ای باید تحت همه شرایط جدا از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه كشورهای غیرهسته ای خودداری كنند. در این راستا ظریف خواستار تدوین فوری یك سند حقوقی بین المللی جهت ارائه تضمین های موثر، جهانی، غیرمشروط و بدون تبعیض در باره عدم استفاده از سلاح هسته ای تحت هیچ شرایطی علیه كشورهای غیرهسته ای شد.

ظریف ضمن تأكید بر جهانشمولی معاهده عدم اشاعه افزود: ما از غیر اعضا می خواهیم كه بعنوان كشور غیر هسته ای به معاهده ملحق شده و تاسیسات خود را تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهند.همه كشورها باید در راستای تقویت جهانشمولی معاهده تلاش كرده و از اقداماتی كه اثرات منفی برآن دارد، خودداری نمایند.

وی لزوم جلوگیری از اشاعه سلاح هسته ای را مهم دانست و گفت: هرگونه اشاعه و اشتراك سلاح های هسته ای نقض معاهده است و باید به آن پایان داده شود.

وزیر امور خارجه به حق استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای اشاره كرد و گفت: عدم تعهد بر اهمیت اجرای كامل، موثر و غیر تبعیض آمیز ماده 4 معاهده در زمینه حق مسلم همه اعضا برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز حمایت می نماید.

وی تأكید كرد: هر كشوری در راستای نیازهای خود از حق حاكمیتی جهت تعیین سیاست های ملی در زمینه انرژی هسته ای از جمله حق مسلم توسعه چرخه ملی كامل سوخت هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است. بنابراین انتخاب ها و تصمیم های هر كشور در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باید كاملا محترم شمرده شود.

وزیر امور خارجه ضمن رد هرگونه محدودیتی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، خواهان برداشته شدن فوری این محدودیت ها از جمله در زمینه صادرات مواد، تجهیزات و فناوری هسته ای برای استفاده های صلح آمیز گردید.

وی اظهار داشت: نگرانی در مورد اشاعه سلاح هسته ای به هیچ وجه نباید حق مسلم كشورها در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را محدود نماید.

ظریف ضمن اشاره به ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه افزود: سران عدم تعهد در نشست سال 1391خود در تهران حمایت خود را از ایجاد این منطقه اعلام داشته و از همه كشورها خواستند اقدام فوری و عملی برای ایجاد آن بعمل آورند. عدم تعهد همچنین از اسراییل خواست كه از تملك سلاح های هسته ای خوداری نموده و با پیوستن فوری و بدون قید و شرط به معاهده عدم اشاعه، تمامی فعالت های هسته ای خود را تحت پادمان های جامع آژانس قرار دهد. آنها همچنین خواستار ممنوعیت كامل انتقال هرگونه تجهیزات، مواد و فن آوری هسته ای به اسراییل و هرگونه كمك علمی و فنی هسته ای به آن شدند.

وزیر امور خارجه افزود: عدم تعهد -ضمن ابراز نگرانی جدی از تاخیر طولانی در اجرای این قطعنامه- از اجرای كامل قطعنامه 1995 در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه قویا حمایت و خواستار اتخاذ كلیه اقدامات لازم برای اجرای كامل و فوری آن است.

وی با اشاره به این موضوع كه از نظر عدم تعهد موفقیت كنفرانس بازنگری 2015 مستلزم تجدید اراده سیاسی همه دولت های عضو معاهده است، گفت:دولت های عضو جنبش عدم تعهد مصمم اند به تلاش های جمعی برای تحقق اولویت های خود در چارچوب این كنفرانس بویژه آغاز مذاكرات كنوانسیون جامع منع سلاح های هسته ای، ادامه دهند.

كنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای از 7 اردیبهشت تا 1 خرداد در نیویورك برگزار می شود. این كنفرانس هر پنج سال یك بار برگزار و در آن كیفیت اجرای پیمانعدم اشاعه و مصوبات كنفرانس های بازنگری آن بررسی می شود.

در این نشست كه با شركت نمایندگان 189 كشور عضو معاهده و حدود 25 وزیر خارجه از كشورهای عضو برگزار می شود، قرار است در مورد موضوعاتی از قبیل؛ خلع سلاح هسته ای،عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی برای عدم استفاده و عدم تهدید بهاستفاده از سلاح هسته‌ای علیه كشورهای غیر هسته ای، موضوع خاورمیانه عاری ازسلاح هسته‌ای و حق مسلم استفاده صلح ‌آمیز از انرژی هسته‌ای، بحث و تبادل نظرشود.

1553**541**
۰ نفر