۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81588535
T T
۰ نفر

حركت جهشی كشور به سمت تولید انبوه نهال

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81588535
حركت جهشی كشور به سمت تولید انبوه نهال

كرج-ایرنا-رییس مركزجنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از برنامه ریزی برای تولید جهشی سالانه 167 میلیون اصله نهال دركشور خبرداد.

به گزارش ایرنا، دكتر صید رضا احمدی روز سه شنبه درحاشیه بازدید از نهالستان بزرگ استان البرزدرجمع خبرنگاران افزود: اكنون سالانه 36 میلیون اصله انواع نهال در سطح دوهزارو700 هكتار نهالستان كشورتولید می شود كه ازامسال با برنامه ریزی پنج ساله برای تولید 167 میلیون اصله نهال در سال گام برمی داریم.

احمدی افزود: دراین نهالستان ها 24 گونه درختی و درختچه ای اقتصادی چندمنظوره و زودبازده از گونه های با ارزش ژنتیكی از جمله بنه، زرشك، سماق و زیتون تلخ تولید می شود.

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت آب و هوایی ایران، تولید نهال های با مصرف پایین آب در برنامه كاری قرار گرفته است.

احمدی گفت: تلاش ها براین است كه علاوه برتولید انبوه نهال برای كشور، گام های بزرگی برای صادرات نهال برداشته شود.

رییس مركز جنگل های خارج از شمال اظهار كرد: در سال های اخیر تعداد قابل توجهی نهال مقاوم به كم آبی از طریق گمرك استان ایران به كشورعراق صادر شده است.

احمدی بیان كرد: در چهار ناحیه رویشی خارج از شمال كشور حدود 230 نوع درخت و درختچه وجود دارد كه با توجه به اینكه اهداف ما در سازمان جنگل ها مبتنی بر مشاركت مردم در توسعه جنگل های كشوراست ، تمام همت خود را بر تولید گونه های اقتصادی و چند منظوره گذاشته ایم.

رییس مركز جنگل های خارج از شمال گفت: مشاركت مردم درامر تولید نهال با هدف كمك درآمدزایی و توسعه جنگل های كشورازبرنامه های اولویت دار سازمان جنگل و مراتع است.

وی به مساحت و میزان تولید نهالستان البرزاشاره كردو افزود: دراین نهالستان به مساحت 136هكتار، سالانه سه میلیون و600 هزار اصله نهال گونه های بومی جنگلی و فضای سبز تولید می شود كه مكان قابلیت تولید نهال تا پنج میلیون اصله را دارد.

نهالستان بزرگ استان البرز واقع در منطقه محمدشهر كرج از سال 1344 در حدود 136 هكتار مساحت احداث شده كه به گفته مسوولان سازمان جنگل و مراتع كشور، بزرگترین نهالستان جنگلی ایران شناخته شده است.ك/2

6156/ 6155