۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81588750
T T
۰ نفر

چغندركاران خوزستاني چشم انتظار همت مسوولان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81588750
چغندركاران خوزستاني چشم انتظار همت مسوولان

دزفول - ايرنا - سطح زير كشت محصول چغندرقند در استان خوزستان زماني با استقبال كشاورزان روندي رو به رشد داشت اما اكنون هر دو كارخانه چغندرقند اين استان سالهاست كه تعطيل و چرخه توليد شكر آنها متوقف شده است.

به گزارش ايرنا، تعطيلي كارخانجات چغندرقند اهواز و دزفول در دهه 70 علاوه بر توقف كشت محصول چغندرقند در خوزستان از نظر تناوب كشت نيز بخش كشاورزي استان خوزستان را با مشكل مواجه كرد.

پيش از تعطيلي كارخانه هاي قند اهواز و دزفول سالانه حدود هشت هزار هكتار از اراضي كشاورزي خوزستان زير كشت چغندر قند مي رفت و در هر هكتار 45 تن محصول با عيار 12.5 تا 13درصد توليد مي شد.

استان خوزستان در دهه 70 با توليد سالانه حدود 500 هزار تن چغندر قند، قطب توليد اين محصول در كشور به شمار مي رفت.

احياي مجدد كشت چغندرقند در منطقه شمال استان خوزستان از سال زراعي گذشته موجب استقبال گسترده كشاورزان منطقه از كشت اين محصول شد به طوريكه سطح زير كشت اين محصول كه در سال زراعي گذشته در اين منطقه حدود دو هزار هكتار بود در سال زراعي جاري به بيش از دو برابر و به چهار هزار و 200 هكتار افزايش يافت.

معاون فني جهاد كشاورزي دزفول در گفت و گو با ايرنا با اشاره به عملكرد مناسب و افزايش بيش از ميانگين توليد چغندرقند در دزفول افزود:محصول چغندرقند برداشت شده از مزارع دزفول به دليل تعطيلي كارخانجات اهواز و دزفول به كارخانه هاي بنياد و نقش جهان اصفهان حمل مي گردد.

علي كرمي، پيش بيني كرد تا پايان برداشت حدود 130 هزار تن محصول چغندر از مزارع دزفول برداشت و به اصفهان منتقل شود.

معاون فني جهاد كشاورزي دزفول گفت:با توجه به توصيه كارشناسان جهاد كشاورزي و محققان مركز تحقيقات كشاورزي صفي آباد دزفول در خصوص استفاده از ارقام قندي و پرمحصول افزايش ميزان قند، پيش بيني مي شود ميانگين توليد محصول چغندرقند نسبت به سال گذشته با افزايش قابل ملاحظه اي همراه باشد.

وي عمده ترين مشكل چغندركاران خوزستاني را نبود كارخانه قند دانست و افزود:كشت چغندرقند در شهرستان دزفول به دليل ايجاد تناوب زراعي از اهميت بالايي برخوردار است و در صورتيكه كارخانه قند دزفول مجددا راه اندازي شود امكان كشت چغندرقند در سطحي حدود 10 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان وجود دارد.

وي گفت:در سال زراعي گذشته يكهزار هكتار از اراضي دزفول زير كشت چغندرقند رفت كه با عملكرد مناسبي روبرو شد و كشاورزان دزفول موفق شدند عملكرد بالاي 100 تن چغندرقند را از سطح هر هكتار با عيار بالاي 17 درصد برداشت كنند كه در نوع خود كم نظير است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان شوش نيز با اشاره به آغاز برداشت محصول چغندر قند از سطح يكهزار و 728 هكتار و پيش بيني توليد بيش از 109 هزار تن محصول گفت:چغندرقند توليد منطقه شمال خوزستان به دليل تعطيلي كارخانه قند منطقه به سه كارخانه قند و نقش جهان اصفهان و كارخانه بيستون در كرمانشاه منتقل مي شود.

عليرضا ملك زاده گفت:در سال زراعي گذشته از 700 هكتار مزارع شوش بيش از 40 هزار تن چغندرقند برداشت شدكه امسال اين ميزان به دو برابر افزايش يافته است.

مدير جهاد كشاورزي شوش گفت:محصول چغندرقند كشاورزان شوش روزانه توسط 150 دستگاه كاميون به كارخانجات اصفهان و كرمانشاه حمل مي شود.

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي خوزستان نيز گفت: با توجه به افزايش حمل چغندر قند اين استان، روزانه بين 350 تا 380 كاميون براي حمل چغندرقند از استان خوزستان به ساير استانها نياز است.

مسعود مصدقي افزود: در سال زراعي گذشته 106هزار تن چغندر توليدي خوزستان به كارخانه هاي چغندر حمل شد كه اين ميزان در سال زراعي جاري دو برابر شده است.

وي گفت:با توجه به فساد پذير بودن چغندر قند و حساسيت اين موضوع در زمان برداشت در خصوص حمل بموقع چغندر قند از خوزستان به مقصد كارخانجات توليدي قند استان هاي كرمانشاه و اصفهان همكاري و هماهنگي بيشتر دست اندر كاران توليد و حمل چغندر قند را نياز دارد.

پس از 11سال وقفه در كشت چغندر قند، اين محصول از سال زراعي گذشته به چرخه توليد كشاورزي خوزستان برگشت و پارسال دو هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين استان زير كشت چغندر قند رفت.

وزارت جهاد كشاورزي مصمم است كشت چغندر قند را در استان خوزستان مجددا احيا كرده و توسعه دهد.

مطالعات انجام شده نشان مي دهد توسعه كشت چغندر قند تا 50 هزار هكتار با ميانگين برداشت 60تن در هكتار در خوزستان امكان پذير است.

شركت سهامي قند و تصفيه شكر دزفول ( سهامي خاص) در سال ۱۳۵۴ تاسيس و در سال ۱۳۶۳ شروع به بهره برداري كرد.

اين شركت ظرفيت استحصال پنج هزار تن چغندر قند ، تصفيه ۵۰۰ تن شكر خام و توليد ۳۰۰ تن تفاله خشك و همچنين ظرفيت ۲۰۰ تن قند گيري از ملاس را در روز داشت.

كارخانه قند دزفول پس از واگذاري به بخش خصوصي در دهه 70 تعطيل و 500 نفر از كاركنان آن بيكار شدند.

فرماندار دزفول اخيرا از تلاش براي راه اندازي يك كارخانه قند جديد در اين شهرستان با سرمايه گذاري بخش خصوصي خبر داد و گفت:عمليات اجرايي احداث كارخانه جديد قند دزفول امسال آغاز مي‌شود و در اين راستا قطعه زميني به كارخانه قند دزفول اختصاص يافته است.

حبيب اله اصفي گفت: اعتبار اين طرح 800 ميليارد ريال است و از منابع مالي بخش خصوصي و مشاركت منابع مالي دولتي احداث مي‌شود.

وي گفت: پيش بيني مي‌شود با راه اندازي اين كارخانه بيش از 500 شغل جديد در صنعت شكر در شهرستان دزفول ايجاد شود.

گزارش از :محمدعلي فريدپناه

6068 /1596