۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۰
کد خبر: 81589555
T T
۰ نفر
لانه سازي صدها قطعه پرنده نادر در تالاب كاني برازان مهاباد

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: براي نخستين بار در چند سال اخير صدها قطعه انواع پرنده نادر و كمياب در تالاب بين المللي كاني برازان مهاباد لانه سازي و تخمگذاري كردند.

كامران حسيني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كارشناسان اين اداره در بازديدهاي خود از اين تالاب بين المللي صدها قطعه اردك سرسفيد، اردك مرمري، اردك بلوطي و خروس كولي را كه در حال لانه سازي و تخمگذاري در اين تالاب بودند را مشاهده كردند.

وي اضافه كرد: حضور اين تعداد پرنده از اين گونه هاي نادر و لانه سازي آنها در اين تالاب در چند سال اخير بي سابقه بوده و اين امر نشانگر شرايط بسيار مناسب زيستي در اين تالاب و ايجاد مكاني امن براي اين پرندگان است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد با اشاره به مهاجرت بي سابقه پرندگان به اين تالاب بين المللي افزود: شمار پرندگان موجود در تالاب كاني برازان در مقايسه با سال گذشته بيش از سه برابر افزايش يافته و در حال حاضر بيش از 70 هزار قطعه از انواع پرندگان آبزي و كنارآبزي در اين تالاب به منظور لانه سازي و جوجه آوري حضور دارند.

حسيني گفت: با توجه به لانه سازي اين گونه هاي نادر و شمار زياد پرندگان مهاجر و بومي نظارت و گشتهاي كنترلي محيط بانان اين اداره در اين تالاب شدت بيشتري دارد و از ورود افراد متخلف به اين تالاب با شدت بيشتري كنترل مي شود.

وي از اهالي روستاهاي اطراف اين تالاب نيز خواست در اين مدت همكاري بيشتري با محيط بانان و كارشناسان اين اداره داشته باشند و در صورت مشاهده افراد متخلف در حاشيه تالاب مراتب را به يگان حفاظت محيط زيست اطلاع دهند.

وي يادآوري كرد: در ماههاي اخير با همكاري تشكل هاي زيست محيطي و انجمن هاي دوستدار محيط زيست، دوره ها و كلاس هاي آموزشي زيست محيطي براي دانش آموزان و روستاييان حاشيه تالاب هاي اين شهرستان برگزار شده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد افزود: هم اكنون در تالابهاي اين شهرستان بيش از 35 گونه مختلف انواع پرندگان شناسايي شده اند كه عمدتا شامل فلامينگو، باكلان كوچك، پليكان سفيد، چوب پا، پرستوي دريايي، كشيم بزرگ، غاز خاكستري، غاز پيشاني سفيد، سيلوش، آووست، خروس كولي، حواصيل، تنجه، انواع مرغابي و اردك از جمله اردك سرسبز، ارده اي، سرحنايي، سرسفيد و بلوطي هستند.

وي افزود: اين پرندگان مهاجر پس از جوجه آوري و با افزايش دما در اين منطقه، كوچ خود را به مناطق شمالي تر ادامه مي دهند و برخي نيز تا شروع فصل سرما در اين تالاب ماندگار مي شوند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: تالاب كاني برازان به دليل وضعيت زيستي و امنيت مناسب آن، به يكي از استراحتگاه ها و زيستگاه هاي مهم پرندگان در شمالغرب كشور تبديل شده كه همه ساله پذيراي شمار زيادي از انواع پرندگان مهاجري است كه در مسير پرواز خود وارد اين تالاب مي شوند.

تالاب بين المللي كاني برازان با وسعتي افزون بر 927 هكتار در 30 كيلومتري شمال مهاباد واقع شده و از سوي كميته ملي طبيعت گردي كشور به عنوان نخستين سايت پرنده نگري در ايران معرفي شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بين المللي كاني برازان و قوپي باباعلي و تالاب هاي فصلي حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاييز پذيراي شمار زيادي از پرندگان مهاجر است.

شهرستان مهاباد با 217 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.

3020/6185/6008