۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۳:۲۶
کد خبر: 81591651
T T
۰ نفر
هشدار بان كی مون درباره خطر توقف عملیات بشردوستانه در یمن به علت كمبود شدید سوخت

تهران- ایرنا- بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داد كه كمبود شدید سوخت در یمن، عملیات امدادرسانی را در معرض توقف كامل در چند روز آینده قرار داده و ارسال این كمك ها باید فوراً از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورك، بان با انتشار بیانیه ای اعلام كرد: عملیات بشردوستانه ظرف چند روز پایان خواهد یافت مگر اینكه تأمین سوخت مورد نیاز اعاده شود.

دبیر كل سازمان ملل خواستار «از سرگیری فوری واردات سوخت برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع پیش از این فاجعه بار این كشور شد.»

برنامه جهانی غذا پیش تر اعلام كرده بود كه در حال قطع توزیع مواد غذایی در یمن به دلیل كمبود شدید سوخت است.

این نهاد سازمان ملل نیاز مبرم به بیش از 200 هزار لیتر سوخت برای تداوم توزیع مواد غذایی به انبارهای منتقل شده را یاد آور شده و افزوده است كه این ذخایر می تواند ماهانه غذای 5/1 میلیون نفر را تأمین كند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان از 26 مارس در تلاش برای مقابله با پیشروی ارتش و رزمندگان جنبش مردمی انصارالله در یمن به حملات هوایی علیه این گروه دست زد اما نتوانست مانع پیشروی آنها پس از تسخیر صنعا پایتخت این كشور شود.

عربستان قصد داشت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند. حملات عربستان و خشونتهای یمن بشدت مانع حمل غذا، سوخت و دارو به این كشور شد.

تمام فرودگاههای یمن به روی پروازهای غیر نظامی بسته شده و تخلیه محموله های دریایی با تأخیر انجام می شود.

بان، بار دیگر درخواست خود مبنی بر برقراری فوری آتش بس را تكرار كرد و گفت: بدون آتش بس، در عملیات بشردوستانه در مناطقی كه تحت تأثیر نبردها هستند، وقفه ایجاد خواهد كرد.

مترجمام**1403**1504

.