۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81593335
T T
۰ نفر

حضرت زینب(س)؛ راوی راستین نهضت عاشورا

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81593335
حضرت زینب(س)؛ راوی راستین نهضت عاشورا

تهران- ایرنا- پانزدهم رجب سالروز رحلت حضرت زینب(س) بانوی صبر و استقامت است؛ او كه در نهضت عاشورا همچون كوهی استوار در برابر مصایب و سختی ها ایستادگی كرد و پیام راستین كربلاییان را در تمام تاریخ جاودانه ساخت.

پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه ی كوچك حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد. زینب به معنای زینت پدر، نامی بود كه برای او برگزیدند.

ام الحسن و ام كلثوم كنیه هایی هستند كه برای بانوی صبر و ایثار برشمرده اند و ارادتمندان خاندان اهل بیت(ع) لقب هایی چون صدیقه الكبری، العصمه الصغری، ولیّه الله العظمی، ناموس الكبری، الراضیه بالقدر والقضا، امینه الله، عالمة غیر معلّمه، فهمه غیر مفهمّه، محبوبه المصطفی، قره عین المرتضی، نائبه الزهرا، شقیقه الحسن المجتبی، شریكه الحسین سید الشهداء، زاهده، فاضله، عاقله، كامله، عامله، عابده، محدثه، مخبره موثقه، مظلومه وحیده، عقیله القریش، الباكیه الفصیحه والبلیغه والشّجاعه، عقیله خدا الرساله، رضیعه ثدی الولایه را برازنده ی پیام آور كربلا دانسته اند.

او در دوره ی كودكی از چشمه ی معرفت الهی جدش رسول اكرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.

این الگوی عفاف و پاكدامنی از همان كودكی ناملایماتی چون غم وفات حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل كرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تكیه گاهی محكم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی كه به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به كار می بست.

شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه ی عاشورا، ممتازترین صفحه از كتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا كه ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه ی امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در كربلا، سختی و غم اسارت را با شكیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی كوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیكر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

سرانجام آموزگار مكتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب 63 هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیكر مطهر ایشان در دمشق به خاك سپرده شد كه اینك زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است. حضرت زینب(س) با به تصویر كشیدن الگوی واقعی یك زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز رحلت حضرت زینب(س) با حجت الاسلام «سید رضا اكرمی» مشاور عالی وزیر كشور در امور روحانیت و رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخته است.

سید رضا اكرمی، حضرت زینب(س) را یكی از اسوه های بزرگ در فرهنگ و تاریخ اسلام و ایران عنوان كرد و در تشریح علت ارادت همگان نسبت به حضرت زینب(س) یادآور شد: از نظر نسب، ایشان نوه ی پیامبر اسلام و یادگار حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است و خواهر بزرگوارانی همچون امام حسین(ع) و امام حسن(ع) كه برای همه شناخته شده اند و در حقیقت از نظر خانوادگی در یك خانواده ی استثنایی می زیست و در آن خانواده مورد احترام همگان بود تا جایی كه نام ایشان را خداوند متعال برای او برگزید.

مشاور عالی وزیر كشور شخصیت حضرت زینب(س) را یكی دیگر از دلایل محبوبیت ایشان برشمرد و در توضیح ویژگی های علمی، فكری و عبادی حضرت زینب(س) اظهار داشت: حضرت زینب(س) یك بانوی دانشمند و اندیشمند است، خطبه هایشان در شام و كوفه موقعیت و جایگاه علمی ایشان را نشان می دهد كه این بانو به چه میزانی احاطه ی علمی به مسایل قرآنی، حدیثی و تاریخی و سرگذشت پرافتخار اسلام دارند. ایشان در شهر كوفه مراسم تفسیر قرآن برگزار و وقایع تاریخ را برای مردم بازگو می كرد.

كارشناس امور دینی بردباری و صبر را جزو جدا نشدنی از شخصیت حضرت زینب(س) دانست و بیان داشت: كمترین دغدغه و اضطرابی در كارنامه ی زندگی پنجاه و چند ساله ایشان به چشم نمی خورد. مساله ی مقاومت و استقامت حضرت زینب(س) در برابر سختی ها و مصیبت ها از زمان جدش رسول اكرم(ص) آغاز شد و تا نهضت عاشورا ادامه داشت. ایشان بسیار بانوی پرحوصله، پرتحمل، بردبار و بااستقامتی بود.

وی ادامه داد: حضرت زین العابدین او را عالمه غیر المعلمه و فهمه غیر مفهمه عنوان داد یعنی دانشمندی كه استاد ندیده و هوشمندی كه تمام آنچه را كه می داند از آن خود او بوده است و از این جهت پس از حضرت زهرا(س) بانویی به پایگاه و جایگاه حضرت زینب(س) وجود ندارد.

او مسوولیت پذیری را وجه بارز شخصیت حضرت زینب(س) برشمرد و افزود: مسوولیت پذیری آن حضرت بود كه سبب شد تا ایشان به زیبایی بتواند، برابر انسانی مغرور و متكبر همچون یزید از امام حسین(ع)، حق و حقیقت دفاع كند و توانست پیام رسانی را به نحو شایسته ای ارایه كند.

مشاور عالی وزیر كشور با ستایش جایگاه حضرت زینب(س) در واقعه ی كربلا و نهضت عاشورا خاطر نشان كرد: حضرت زینب(س) از آغاز تا روز عاشورا همراه و یاور امام حسین(ع) بود و تمام حوادث و صحنه ها را از نزدیك دید و در ذهن خود ثبت كرد و پس از شهادت امام حسین(ع) آنچه را كه مشاهده كرده بود و همچنین پیام شهدای كربلا را در خطبه های افشاگرانه ی خویش به درستی به همگان رساند.

حجت الاسلام سیدرضا اكرمی با اشاره به این كه اسیران نهضت عاشورا و به ویژه حضرت زینب(س) در زمان اسارت 2 اقدام مهم را انجام دادند، یادآور شد: نخست این كه شهیدان را به مردم كوفه و شام معرفی كردند كه شهیدان كربلا، آل الله و اهل بیت پیامبر بودند، خارجی، غریبه و افراد بیگانه از اسلام و قرآن نبودند و دیگر آن كه قاتلان فرزندان و نوادگان پیامبر را به همه شناساندند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری حضرت زینب(س)را ام الرزایا و ام المصائب به معنای مادر همه مصیبت ها و گرفتاری ها لقب داد و گفت: حضرت زینب(س) هم پدر و مادرش شهید شده اند و هم خواهر شهیدان امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند و هم مادر 2 شهیدی كه در عاشورا هدیه كرده اند و دیگر شهیدان نیز از اقوام و نزدیكان ایشان بوده اند، پس می بایست به او عنوان ام الرزایا و ام المصائب بدهیم یعنی مادر همه مصیبت ها و گرفتاری ها كه تعبیر درستی است.

مشاور عالی وزیر كشور افزود: آیت الله همدانی در كتاب «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی»، 49 لقب، اسم، صفت و كنیه را برای حضرت زینب برشمرده و عایشه بنت‌الشاطی نویسنده ی مصری می گوید كه اگر از من بپرسید كه در كربلا قهرمان كیست من نمی گویم كه امام حسین(ع) و یا عباس بن علی(ع) قهرمان هستند بلكه می گویم قهرمان حضرت زینب(س) است. زیرا آنها مرد بودند جنگیدند، كشتند و كشته شدند، ولی حضرت زینب(س) بانویی كه با وجود این همه مصایب، اما راه حق و مستقیم را كنار نگذاشت، پس باید او را قهرمان معرفی كرد.

حجت الاسلام سیدرضا اكرمی درباره ی وظیفه ای كه ارادتمندان اسوه ی صبر و ایثار دارند، یادآور شد: با مطالعه و تحقیق درباره ی زندگی حضرت زینب(س) می بایست با شخصیت علمی، عبادی، عرفانی و دینی ایشان آشنا شد و بانوان مسلمان به هر مقدار كه امكان پذیر است خلق، رفتار، آرمان و اندیشه حضرت زینب را الگو قرار بدهند تا هم در دنیا سعادتمند باشند و هم در آخرت از شفاعت ایشان بهره مند بشوند.

* از: مهسا شریفی (گروه اطلاع رسانی)

پژوهشم**2059**9131
۰ نفر