امير رضا واعظ آشتياني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ورزشي ايرنا، گفت: نكته اي كه در خصوص استقلال و پرسپوليس وجود دارد و من بارها در مصاحبه هاي مختلف اين موضوع را مورد نقد قراردادم اين است كه ورزش ما توجيه اقتصادي ندارد و ما اقتصاد ورزش نداريم.
وي ادامه داد: مديران ناتوان در فوتبال داريم و به دنبال پرورش نيرو هاي قوي نبوديم و كساني كه در راس اين دو باشگاه بودند، هنرشان ورشكسته كردن اين باشگاه ها و آوردن بدهي بوده است.
مديرعامل اسبق باشگاه استقلال، گفت: وقتي ما تعريفي براي سرمايه گذار نداريم چرا انتظار داريم كه كسي براي خريد اين دو باشگاه پا پيش بگذارد.
وي تصريح كرد: سرنوشت كساني كه در گذشته براي ورزش هزينه كردند را نيز همگان ديده اند و با اين شرايط هيچ سرمايه گذاري حاضر به خريد اين دو باشگاه نيست. سرمايه گذاري در ورزش آب در هاونگ كوبيدن است.
وي اظهار كرد: چرا بايد كسي اين همه هزينه كند در حالي كه برايش درآمد زايي نداشته باشد! كساني كه بازار اقتصاد كشور را بررسي مي كنند به راحتي مي توانند بگويند اگر 300 ميليارد را در بازار در عرض 5 سال سرمايه گذاري كنيم، 1000 ميليارد بدست مي آورد. كدام عقل سليمي اين پول را از دست مي دهد و به جايي مي آورد كه ضرر هم بدهد.
قائم مقام اسبق سازمان تربيت بدني، گفت: براي حضور در ورزش هيچ توجيه اقتصادي وجود ندارد البته شايد افرادي در غالب گروه هاي حقيقي يا حقوقي بتوانند هزينه هاي اين دو باشگاه را بدهند، اما پس پرده به دنبال چه اهدافي هستند؟ بايد مورد بررسي قرار گيرد. اما اينكه عده اي مي گويند به عشق ورزش و جوانان مي خواهند جلو بيايند، جاي سئوال دارد.
واعظ آشتياني اظهار كرد: اگر اين دو باشگاه مشتري پيدا كنند از همين گروهي است كه بيان كردم. دولت بيايد لايحه به مجلس دهد و براي واگذاري اين دوباشگاه فرصت بخواهد. دولت بايد كار كارشناسي كند و از متخصصان علم مديريت براي واگذاري اين دو باشگاه بهره گيرد. كار فرهنگي كردن هزينه دارد و بدون در اختيار داشتن زمان نمي توان اين كار را كرد.
وي افزود: در ورزش افرادي هستند كه در دنياي آماتوري فعاليت كردند و آنها نمي توانند كار هاي بزرگ را انجام دهند. از دولت بازهم مي خواهم فرصت بخواهد و مجلس را با نگاه كارشناسي توجيه كند. اينكه نماينده مجلس مي گويد مي خواهد اين كار انجام شود، نگاه احساسي است.
واعظ آشتياني گفت: در اين مزايده به دنبال فروش برند هستند و كساني كه مساله فروش برند را پيگيري مي كنند به خوبي مي دانند كه اين دوباشگاه برند نيستند، زيرا در سراسر كشور ما تمام صنوف در ايران اين نام ها را براي خود انتخاب مي كنند پس ديگر برندي در كار نيست. آيا در دنيا ما 2 رئال يا بارسلونا داريم؟
وي افزود: قيمت گذاري براساس احساسات و آدرس هاي غلط از افراد ناآگاه در فوتبال باعث اين اتفاق شده است و مسئولان خصوصي سازي آدرس هاي غلط گرفته اند. معاون سابق سازمان خصوصي سازي در مصاحبه اي مي گويد اگر اين تيم ها از هر هوادار خود 10 هزار تومان بگيرند، ميلياردر مي شوند. اين ها همان آدرس هاي غلطي است كه مي گويم.
مديرعامل اسبق باشگاه استقلال، گفت: وقتي در كشور تعريفي از هوادار وجود ندارد، قطعا آدرس ها هم غلط مي شود. واگذاري اين دو باشگاه با فرض واقعيت اگر انجام شود اين دو باشگاه ميهمان يك فصل خريداران خواهد بود و پاشنه آشيل دولت مي شود. دولت بايد تدبير كند و با افراد آگاه مشورت كند.
ورزشي**9118**1379
هيچ عقل سليمي حاضر به خريد سرخابي ها نمي شود؛
واعظ آشتياني: استقلال و پرسپوليس برند نيستند/دولت از مجلس فرصت بخواهد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۴۳
کد خبر:
81595216
تهران - ايرنا - مديرعامل اسبق باشگاه استقلال تهران، گفت: استقلال و پرسپوليس در علم اقتصاد برند نيستند كه به دنبال واگذاري برند اين دو باشگاه باشيم.