۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۴۹
کد خبر: 81598684
T T
۰ نفر
رایزنی‌های پكن برای جلب مشاركت كشورها در احیای جاده ابریشم آغاز شد

پكن - ایرنا - «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از امروز سفری چهار روزه را به سه كشور قزاقستان، بلاروس و روسیه آغاز می كند تا علاوه بر دیدار و گفت وگو با همتایان خود، از فرصت پیش آمده برای دعوت آنان جهت مشاركت در طرح احیای جاده ابریشم استفاده نماید.

به گزارش ایرنا، ایده «پروژه جاده ابریشم» از سوی چین، اواخر آبان ماه سال گذشته توسط «شی جین پینگ» رئیس جمهور این كشور در اجلاس سران شركت های تجاری آسیا در پكن عنوان شد و او گفت كه كشورش بالغ بر 40 میلیارد دلار برای احیای مجدد آن هزینه می كند.

چین با توجه به روابط دوستانه و سازنده‌ای كه با سه كشور یاد شده دارد، تلاش می كند با توجه به فرصت مناسب پیش آمده، زمینه های لازم را برای همكاری های چندجانبه و منطقه ای با پیش كشیدن طرح احیای جاده ابریشم فراهم سازد.

به گزارش منابع رسمی چین، سفر «شی» با بازدید یك روزه از قزاقستان آغاز می شود و این سفر برای قزاق‌ها از آن جهت دارای اهمیت است كه معتقدند حضور رئیس جمهور چین در «آستانه»، می‌تواند در واقع به نوعی حمایت سیاسی پكن از انتخاب مجدد «نورسلطان نظربایف» به عنوان رئیس جمهور باشد.

قزاقستان از جمله جمهوریهای سابق شوروی محسوب می‌شود كه از نظر حجم سرمایه گذاری های چین، مقام نخست را در میان این كشورها دارد.

به عنوان مثال در سفر نوروزی امسال كریم ماسیمف، نخست وزیر قزاقستان به چین، 33 قرارداد همكاری به ارزش بیش از 23 میلیارد دلار و 600 میلیون میان دو كشور امضا شد تا به باور كارشناسان قراردادهای امضا شده، دوران تازه‌ای در تاریخ همكاریهای دو كشور را رقم بزند.

عمده قراردادهای امضا شده در بخش های توسعه شهرسازی، معدن، صنایع زیست شیمی، انرژی، خودروسازی، گمرك، مدیریت مرزبانی و همكاریهای فرهنگی بود.

سفر امروز رئیس جمهور چین به قزاقستان شاید امضای قرارداد یا تفاهم‌نامه‌های جدیدی را به همراه نداشته باشد اما «شی جین پینگ» تلاش دارد از فرصت پیش آمده در ترغیب این كشور برای مشاركت در طرح احیای جاده ابریشم كه به یك «یك كمربند - یك جاده» مشهور است، نهایت استفاده را نماید.

براساس گزارش‌ها، مقصد بعدی رئیس جمهور چین پس از حضور یك روزه در «آستانه»، مسكو خواهد بود كه مدت زمان این سفر سه روز (18 الی 20 اردیبهشت) اعلام شده است.

او سپس به دعوت «آلكساندر لوكاشنكو» رییس جمهور بلاروس، دیدار دو روزه (21 و 22 اردیبهشت) خود به این كشور را با سفر به «مینسك» آغاز می‌كند.

سفر «شی جین پینگ» به جمهوری‌های سابق شوروی، طولانی‌ترین آشنایی وی با شركای چین در اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می شود و حادثه مهم و كلیدی این سفر بازدید او از مسكو است.

رهبر چین میهمان ویژه مسكو در مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم است كه علاوه بر او، میهمانان دیگری از كشورهای مختلف نیز حضور خواهند داشت.

همچنین گفته شده در جریان سفر رئیس جمهور چین و دیدار او با «ولادیمیر پوتین»، قرار است دهها سند همكاری به امضا برسد كه امضای توافقنامه همكاری در حوزه انرژی، هوافضا، صنعت، حمل و نقل و صدور اعلامیه های مشترك در خصوص تعمیق مشاركت راهبردی مسكو و پكن از آن جمله است.

ضمن آنكه در مذاكرات رهبران چین و روسیه چشم انداز همكاری در چارچوب ساخت كمربند اقتصادی راه ابریشمی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز بررسی خواهد شد.

اهمیت سفر شی جین پینگ به روسیه از آن جهت است كه دو كشور به عنوان دو دوست و شریك دیرینه همكاریهای گسترده‌ای در بخش های مختلف اقتصادی و حتی نظامی دارند.

روسیه و چین شركای عمده تسلیحاتی هستند و روسیه در یك دهه اخیر بیش از 15 میلیارد دلار انواع تسلیحات به چین فروخته است.

توافق 400 میلیارد دلاری برای تامین گاز چین كه سال گذشته میان مسكو و پكن امضا شد را می توان نماد تمایل مسكو برای نزدیك شدن به چین دانست.

این توافق پس از چند دهه گفت و گوی بی ثمر میان دو كشور انجام شد و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، آن را «آغاز عصری نوین« نامید؛ هرچند روس ها ناچار شدند گاز خود را به بهایی كمتر از آنچه می خواستند، بفروشند.

اگرچه اختلاف‌هایی میان چین و روسیه وجود دارد، اما هر دو كشور، مخالف نظام كنونی غرب به رهبری آمریكا هستند و این سفر می تواند دیدگاههای دو كشور را بار دیگر به یكدیگر نزدیكتر سازد.

در روسیه، تلاش برای نزدیكی به چین را «محور پوتین» می‌نامند.

آساق*1*1597