۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81599147
T T
۰ نفر
وزیرهندی: امضای توافقنامه بیانگر موضع دولت هند در همكاری با ایران است

چابهار - ایرنا - وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراهها و كشتیرانی هند گفت: با وجود مخالفت آمریكا امضای توافقنامه همكاری و سرمایه گذاری در چابهار خود حاكی از موضع كشور هند در خصوص مسایل اقتصادی است.

نیتین گات كاری وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراهها و كشتیرانی هند روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص موضع آمریكا قبل از انجام این سفر و انعقاد قرارداد سرمایه گذاری در چابهار به صورت خیلی كوتاه به این بسنده كرد كه 'موضع دولت هند با امضای قرارداد كاملا مشخص است'.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز گذشته در گزارشی از دهلی نو با درج این مطلب نوشت: 'نیتین گدكاری' وزیر كشتیرانی هند و عباس احمد آخوندی همتای ایرانی یادداشت تفاهمی را در مورد توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و نزدیكی مرز هند با پاكستان امضا كردند.

بر اساس این گزارش، دولت هند در بیانیه ای گفته است: شركت های هندی دو بار انداز موجود در این بندر را اجاره كرده و آنها را به عنوان كانتینر و پایانه های بار چند منظوره فعال خواهند كرد.

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این بازدید با اشاره به مرحله های مختلف چندگانه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: مرحله نخست این بندر تاكنون 57 درصد پیشرفت داشته و تا هشت ماه آینده بهره برداری از آن به صورت كامل است.

سیاوش رضوانی با اشاره به اینكه اكنون این بندر قابلیت پهلوگیری و تخلیه بار كشتی های با ظرفیت حدود 70 هزار تنی گندم را دارد افزود: عمق در نظر گرفته شده برای اسكله در مرحله نخست این طرح 14 تا 16 متر است كه امكان پهلوگیری كشتی های با ظرفیت 100 هزار تن را فراهم می آورد.

احمد علی موهبتی معاون استاندار و فرماندار چابهار نیز در این بازدید در پاسخ به سوال وزیر هندی در خصوص تنوع محصولات صادراتی از این بندر گفت: به دلیل وجود منابع معدنی به ویژه سنگ آهن اكنون بسترهای لازم برای صادرات محصولات معدنی و در آینده نیز امكان صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی از این بندر فراهم می شود.

این وزیر هندی و هیات همراه پس از بازدید از بندر شهید بهشتی و همچنین گشت كوتاه دریایی ضمن آشنا شدن با ابعاد توسعه بندر شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگاران، بیان كرد: با توجه به جایگاه ویژه بنادر چابهار در كریدورهای بین المللی شمال و جنوب و كوتاه شدن مسیر ترانزیت كالا به افغانستان و كشورهای آسیانی میانه، سرمایه گذاری هند در چابهار بسیار راهبردی و حیاتی است.

نیتین گات كاری در این بازدید سوالات مختلفی را در خصوص وضعیت فعلی بندر، حجم تخلیه و بارگیری، نوع محصولات وارداتی و صادراتی مطرح و خواستار توضیح درباره عمق فعلی اسكله های بندر چابهار برای پهلوگیری انواع كشتی ها شد.

2077/1744/3042/6081
۰ نفر