۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81600815
T T
۰ نفر
تشدید تنش ها در جنوب شرق آسیا/ تحركات نظامی فیلیپین و ژاپن در مقابل چین

كوالالامپور – ایرنا – نخستین رزمایش مشترك فیلیپین و ژاپن در آبهای مورد مناقشه چین با برخی كشورهای جنوب شرق آسیا نشانه ای از افزایش تحركات نظامی در این منطقه است و این امر ضرورت رسیدگی به این چالش را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، چالش های چین با برخی كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا بر سر مالكیت بخش هایی از دریای غنی از انرژی جنوبی چین باعث حضور نظامی قدرت های نظامی در این منطقه شده است كه یا قصد مقابله غیرمستقیم با چین را دارند و یا خواستار مستحكم كردن جای پای خود در این منطقه هستند.

فیلیپین از جمله كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا است كه بیشترین چالش را با پكن دارد، امری كه پیش از این باعث حضور آمریكا در منطقه شده و اكنون نیز زمینه همكاری نظامی توكیو و مانیل را فراهم كرده است.

اوایل سال جاری میلادی پس از مدتها تنش، چین و ژاپن با اتخاذ مكانیسم های مشخص توافق كردند تا به چالش های دریایی و جزایر مورد اختلاف در آب های دریای جنوبی چین پایان دهند.

اختلاف شدید دو كشور در دریای جنوبی چین مربوط به جزایر غیرمسكونی تحت كنترل ژاپن است كه در فاصله حدود 400 كیلومتری غرب جزیره اوكیناوا قرار گرفته است. ژاپنی ها این جزیره را سنكاكو می دانند و چینی ها آن را دیائویو می نامند.

فیلیپین نیز خواستار رسیدگی بین المللی به مساله اختلافات با چین بر سر تملك جزایر 'رنای' است كه اكنون در اختیار دارد، در حالی كه چین از این منطقه با عنوان جزایر 'نن شا' یاد می كند و تاكید دارد 'هرگز اجازه اشغال آن را به مانیل نخواهد داد'.

با افزایش تنش ها بین چین و برخی كشورهای منطقه، رزمایش نظامی مشترك فیلیپین و ژاپن از روز سه شنبه هفته جاری (22 اردیبهشت) آغاز می شود. این رزمایش براساس توافقنامه ای برگزار می شود كه اوایل ماه جاری با هدف افزایش همكاری های امنیتی بین فیلیپین و ژاپن امضا شد.

با توجه به ماهیت این رزمایش، احتمالا نگرانی خاصی برای پكن به وجود نخواهد آمد، اما حضور تجهیزات دریایی ژاپن نشان دهنده رشد منافع توكیو در این منطقه است.

محل انجام این رزمایش در نزدیكی جزایر اسكار بورو شوال است كه در سال 2012 پس از سه ماه مناقشه بین چین و فیلیپین، چینی ها موفق به تصاحب آن شدند.

منطقه دریایی شوال در 196 كیلومتری استان پالاوان در جنوب غرب فیلیپین واقع است و توسط یك واحد از تفنگداران دریایی ارتش فیلیپین محافظت می ‌شود.

منطقه دریایی شوال در نزدیكی صخره مرجانی 'میسچیف' و مورد ادعای فیلیپین است كه از سال 1995 تحت كنترل چین اداره می شود و فیلیپین مدعی فعالیت های عمرانی چین در این صخره های مرجانی و گسترش آن است.

آلبرت دل روزاریو، وزیر امور خارجه فیلیپین اخیرا تاكید كرد مانیل پس از بن بست مذاكرات دو جانبه با پكن بر سر اختلاف ارضی در دریای جنوبی چین مجبور به رجوع به داوری بین المللی شده و از سرگیری مذاكرات دوجانبه را رد كرد.

وی با اشاره به اختلاف فیلیپین و چین بر سر منطقه اسكاربورو شوال، گفت كه مانیل و پكن بیش از 50 جلسه دو جانبه برای حل این اختلاف برگزار كردند، اما به دلیل عدم تمایل چین برای عقب نشینی از ادعای مطرح شده بر سر حاكمیت بی چون و چرا بر كل دریای جنوبی چین به نتیجه نرسید.

چین كه مدعی مالكیت 90 درصد از سه و نیم میلیون كیلومتر مربع مناطق دریایی واقع شده در دریای جنوب این كشور است تاكنون با ساخت جزایر مصنوعی مختلف تلاش كرده است بر رقبای خود پیروز شود.

فیلیپین، مالزی، برونئی و ویتنام، كشورهای جنوب شرقی آسیا هستند كه بر سر مالكیت بخش هایی از دریای جنوبی چین با پكن مناقشه دازند.

ژاپن نگران است كه اگر چین سلطه خود را در این منطقه دریایی حاكم كند، كنترل مسیر دریایی بین المللی كه از طریق آن حجم قابل توجهی از تجارت دریایی ژاپن انجام می شود را در اختیار بگیرد.

آساق**241**1611