۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳
کد خبر: 81601346
T T
۰ نفر

كیفیت نان در دست آزاد پزها

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳
کد خبر: 81601346
كیفیت نان در دست آزاد پزها

زنجان - ایرنا - نان این بركت خداوندی همواره قوت اصلی مردم ایران را تشكیل می دهد و از زمان های گذشته كیفیت این اصلی ترین خوراكی در سبد غذایی از مواردی است كه توجه مردم و مسوولان را به خود جلب كرده است.

افزایش كیفیت نان، كاهش اسراف و هزینه های جانبی آن را به دنبال دارد و این مساله همواره شعار تولید كنندگان و از دغدغه های مصرف كنندگان بوده است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران آبان سال گذشته اعلام شد برای بهبود كیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم، حداقل ٢٠درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی ها به صورت قیمت غیر یارانه ای توزیع می شود و قیمت فروش نان این واحدها نیز با هدف افزایش رقابت و ارتقای كیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثنی است.

نظرات تعدادی از شهروندان این استان كه در این خصوص با خبرنگار ایرنا گفت و گو كردند بیانگر آن است كه با وجود آزادسازی قیمت نان در برخی واحدهای نانوایی كیفیت انواع نان ارتقا نیافته است این درحالی است كه متصدیان واحدهای نانوایی نیز معتقدند نان های با كیفیتی به مردم عرضه می كنند.

زهرا محمدی با بیان اینكه از خرید بربری از واحد آزاد پزی محله خود چندان راضی نیست می گوید: با وجود افزایش نرخ آنگونه كه باید و شاید افزایش كیفیتی در نان های عرضه شده در این واحد مشاهده نمی شود.

یادآوری می كند: با افزایش تدریجی نرخ نان از سال گذشته انتظار می رفت در كیفیت نان تغییرات چشمگیری بوجود آید.

وی ادامه می دهد: اما این افزایش كیفیت فقط چند روزی تداوم داشت و پس ازمدت كوتاهی دوباره وضعیت به حالت گذشته بازگشت.

محمدی اظهار می كند: با آزادپز شدن برخی واحدهای نانوایی عموم مردم به دنبال نان های باكیفیت هستند در صورتی كه بی توجهی به این موضوع از سوی واحدهای نانوایی مردم را به خرید نان های بی كیفیت مجبور می كند.

رحیم اكبری كه در حال خرید نان سنگك از واحد نانوایی آزادپز شهر است، ابراز می كند: طی ماه های گذشته از این واحد نانوایی سنگك خریداری می كردم چراكه نان با كیفیت مناسبی حتی قبل از آزاد پز شدن آن در این واحد عرضه می شود.

وی خاطرنشان می كند: نانوایان باید بیش از گذشته به كیفیت نان اهمیت دهند چرا كه به طور مستقیم با سلامت مردم سرو كار دارند.

اما در این میان متصدیان واحدهای آزادپز نیز معتقدند اصل كیفیت را در پخت انواع لحاظ كرده اند.

محمود حیدری كه به مدت 36 سال به كار خبازی اشتغال دارد با ابراز نارضایتی از روند آزادسازی نان می گوید: از ابتدای سال نسبت به آزاد سازی نرخ نان در شهر اقدام شده كه این وضعیت مشكلاتی زیادی را برای فعالان در این صنف به دنبال داشته است.

وی اظهار می كند: با آزاد سازی نرخ نان در برخی از واحدهای نانوایی سطح شهر افزایش نرخ اعمال كه این وضعیت به كاهش مشتریان آنان منجر شد.

این مسوول واحد نانوایی آزاد پز در حالی كه لواش های پخته شده زیادی را در كنار هم برای عرضه به مشتریان قرار داده، ادامه می دهد: هم اكنون نان لواش در این واحد با نرخ 250 تومان و با افزودنی خاص و شكل جدیدی به فروش می رسد كه در گذشته 175 تومان بود.

وی یادآوری می كند: علاوه بر آن نسبت به گذشته مصرف آرد نیز در واحدهای آزادپز كاهش یافته و تلاش شده است به كیفیت نان بیش از گذشته توجه شود.

داوود محمدی دیگر متصدی واحد نانوایی آزاد پز كه به پخت بربری مشغول است با ابراز نگرانی از وضعیت موجود ادامه می دهد: با آزادسازی نرخ نان، قیمت نان بربری از 500 تومان به 800 تومان تغییر یافته است و با آنكه افزودنی های نیز در پخت این نان استفاده می شود اما شهرندان رغبت چندانی به خرید آن ندارند.

وی اضافه می كند: قیمت آزاد هر كیسه آرد قبل از افزایش نرخ ها 32 هزار تومان بود كه هم اكنون به 57 هزار تومان رسیده است.



**فعالیت 240 واحد نانوایی آزاد پز در زنجان

مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان نیز با اشاره به ابلاغیه دولت مبنی بر آزاد سازی نرخ های واحدهای نانوایی در دوره زمانی تعریف شده می گوید: از ابتدای سال جاری 240 واحد نانوایی در این استان به صورت آزاد پز فعالیت های خود را آغاز كرده اند كه از این تعداد 77 باب آن در شهر زنجان واقع شده است.

رسول منصوری می افزاید: بررسی های انجام شده بیانگر آن است كه آزاد پز شدن واحدهای نانوایی از سوی مردم با استقبال نسبی مواجه شده است.

وی هدف از آزاد سازی نرخ انواع نان را ایجاد رقابت و ارتقای كیفیت در پخت انواع نان مطابق با نیاز مخاطبان بیان می كند و ادامه می دهد: تحقق این امر مهم می تواند خریداران را به انتخاب نان های با كیفیت و به اصطلاح ذائقه پسند سوق دهد.

مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان با بیان اینكه نرخ گذاری نان طبق نظارت كارشناسان از سوی دستگاه های مربوطه به ویژه اتحادیه نانوایی انجام می شود، می افزاید: با آزادسازی نرخ ها در راستای جلب نظر مشتریان وزن چونه انواع نان درمقایسه با گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینكه در چهار سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها دولت نسبت به افزایش قیمت نان اقدام كرد، ابراز می كند: هم اكنون با آزاد سازی نرخ انواع نان بخش دولتی از قیمت گذاری در این بخش معاف شد و اتحادیه و اتاق اصناف نسبت به قیمت گذاری نان ها اقدام می كنند.

منصوری در ارتباط با چند نرخی شدن قیمت انواع نان با آزادسازی قیمت ها در این بخش ادامه می دهد:چند نرخی شدن نان شهروندان را نیز سر درگم كرده و در این میان ورود اتحادیه و بخش خصوصی و تعیین نرخی واحد می تواند معضلات این بخش را كاهش دهد.

وی اظهار می كند: متصدیان واحدهای نانوایی خود به قیمت گذاری نان اقدام می كنند و یك كاسه كردن قیمت ها در این بخش بر عهده اتاق اصناف است.



** ارتقای كیفیت نان واحدهای آزاد پز در زنجان

رییس اتحادیه نانوایی شهرستان زنجان با اشاره به افزایش كیفیت نان های پخت شده در واحدهای نانوایی آزاد پز در این شهرستان اضافه می كند: پایش و بررسی های انجام شده بیانگر آن است كه كیفیت نان واحدهای آزاد پز این شهر نسبت به گذشته بهتر شده است.

رحمان قنبری رضایت و یا نارضایتی شهروندان از سوی واحدهای نانوایی آزاد پز را عاملی مهم در كیفیت نان بیان می كند ومی افزاید: به جرات می توان گفت كیفیت نان های واحدهای آزاد پز در سطح شهرستان افزایش یافته و شهروندان نسبت به این موضوع قدری بی مهری می كنند.

وی یادآوری می كند: خرید نان های با كیفیت از سوی مردم عملا رقابت را در میان واحدهای نانوایی آزاد پز افزایش می دهد در صورت بی توجهی متصدیان به این موضوع مهم واحدهای بی توجه به كیفیت محصول از میدان خارج و یا حتی تعطیل می شوند.

رییس اتحادیه نانوایی شهرستان زنجان می گوید: برخی متصدیان واحدهای نانوایی آزاد پز به ارتقای كیفیت نان چندان معتقد نیستند و این درحالی است كه تغییرات چشمگیر در این بخش به جلب مشتریان منتهی می شود.

قنبری زیاد بودن واحدهای نانوایی را از علل مهم و تاثیر گذار در كاهش مشتریان واحدهای آزاد پز شهر عنوان می كند و می گوید: در گذشته بدون حساب و كتاب نسبت به صدور پروانه كسب فعالیت واحدهای نانوایی در سطح شهرستان اقدام شده كه این موضوع به نوبه خود مانع صدور مجوزهای جدید شده است.

وی اظهار می كند: بررسی ها نشان می دهد واحدهای نانوایی آزاد پزی كه به ارتقای كیفیت نان مبادرت كرده اند نه تنها مشتریان آنها كاهش نیافته بلكه بیشتر نیز شده است.

رییس اتحادیه نانوایی شهرستان زنجان همچنین به چند نرخی بودن قیمت نان واحدهای آزادپز اشاره می كند و می گوید: این اتحادیه موافق قیمت گذاری واحدهای آزادپز است و تحقق این مهم چندگانگی بوجود آمده برای شهروندان را به حداقل كاهش می دهد.

وی یادآوری می كند: بر این اساس خود متصدیان متقاضی واحدهای نانوایی آزاد پز قیمت را تعیین می كنند و اتحادیه چندان دخالتی در این امر ندارد.

قنبری خاطرنشان می كند: واحدهای نانوایی آزادپز با نصب بنر و درج شماره تلفن هایی به شهروندان معرفی شده است.



**كاهش اسراف از محاسن گسترش واحدهای نانوایی آزاد پز

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان نیز به محاسن و معایب فعالیت واحدهای نانوایی آزاد پز اشاره می كند و می گوید: كاهش اسراف نان از جمله محاسن اجرای این طرح به شمار می رود به طوریكه مردم خرید نان را متناسب با نیاز روزمره خود انجام می دهند.

وی جلوگیری از قاچاق بی رویه آرد و نان و تامین امنیت غذایی در جامعه را از دیگر محاسن اجرای این طرح بیان می كند.

منصوری آزاد پز شدن تدریجی واحدهای نانوایی را اقدامی مثبت و ارزشمند از سوی دولت عنوان و خاطرنشان می كند: دولت با احصا مشكلات و معضلات این طرح به ویژه توجه به قشر آسیب پذیر می تواند زمینه اجرای بهتر آن را در جامعه فراهم كند.

هم اكنون یك هزار و 450 واحد نانوایی شهری و روستایی در سطح این استان فعال است كه 646 واحد آن در شهر زنجان واقع شده است.

6085/7320