۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81602525
T T
۰ نفر
سنندج ميزبان نمايشگاه نگارگري وتذهيب هنرمندان مطرح كشوري

سنندج- ايرنا - به همت حوزه هنري كردستان نمايشگاهي از آثار هنرمندان مطرح نگارگري و تذهيب كشور و استان كردستان عصر امروز يكشنبه در گالري سوره پرديس سينمايي بهمن سنندج داير مي شود.

رييس حوزه هنري كردستان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در راستاي به تصوير در آوردن آثار هنرمندان و اساتيد برجسته كشوري در بخش نگارگري و تذهيب و ارتقا سطح آثار هنرمندان كردستاني، نمايشگاهي مشترك از آثار 21 هنرمند و استاد كشوري از جمله آثار استاد بهرام مهربان كردستان و هنرجويان اين هنرمند توانمند سنندجي در پرديس سينمايي بهمن برپا مي شود.

امين مرادي گفت: در اين نمايشگاه 30 اثر از 21 استاد و هنرمند نگارگر و تذهيب كشوري از جمله آثار استاد محمدباقر آقاميري، ليدا عباسي، سُلينا پوريا، الهه زارع و هنرمندان مطرح كشوري در كنار 20 اثر از هنرمندان كردستاني در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

وي با اشاره به توانمندي هاي هنري هنرمندان كردستاني و نقش نگارگري و تذهيب در آثار هنري اظهار كرد: هنر نگارگري در ايران قدمتي طولاني دارد و اين هنر با قدمتي نزديك به 10 هزار سال با حضور امپراطوري هاي مختلف با مكاتب گوناگوني نامگذاري شده و در هر دوره شاهد آثار گران سنگي از نگارگران ايراني هستيم.

رييس حوزه هنري كردستان افزود: آثاري همچون نگارگري كتاب كليله و دمنه و مقامات حريري در مكتب بغداد (عباسي)، مفيد الخاص زكرياي رازي، شاهنامه هاي كاما در موسسه شرق شناسي روسيه و تويقاپوسراي در تركيه از مكتب سلجوقي، شاهنامه فردوسي در مكتب تبريز و آثار مختلف ديگر در مكاتب مختلف بخشي از آثار به جاي مانده از هنرمندان نگارگر در طول تاريخ اين هنر ايراني است.

مرادي با اشاره به برنامه ريزي هاي حوزه هنري استان در زمينه ترويج اين هنر گفت: در اين راستا با حضور استاد بهرام مهربان كردستان كه از مفاخر هنري استان و از شاگردان طراز اول استاد آقا ميري محسوب مي شود و تربيت هنرجويان و علاقه مندان در زمينه فراگيري هنر نگارگري و تذهيب، آينده اي بسيار روشن براي اين هنر در استان پيش بيني مي شود.

رييس حوزه هنري كردستان اظهار اميدواري كرد با بهره مندي از اين پتانسيل ها و دعوت از اساتيد طراز اول كشوري در تسريع و رونق بخشي اين هنر در استان گام هاي مثبتي برداشته شود.

نمايشگاه نگارگري و تذهيب هنرمندان مطرح كشوري عصر امروز در گالري سوره پرديس سينمايي بهمن سنندج داير مي شود و تا 31 ارديبشهت سال جاري در دو نوبت صبح و بعد از ظهر پذيراي بازديد علاقمندان است.ك/3

7348/1904