به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر فانی روز دوشنبه در نخستین همایش سراسری «حیات طیبه» نقش و جایگاه خانواده و مدرسه در تحقق مراتب انسانی كه در محل آموزش و پرورش منطقه 5 تهران برگزار شد، انتقال فرهنگ را یكی از كاركردهای نهاد تعلیم و تربیت دانست و افزود: این وزارتخانه از طریق برنامه ریزی درسی، فعالیت های فوق برنامه، با بهره گیری از مربیان و مدیران سعی در انتقال فرهنگ به نسل آینده را دارد.
وی با اشاره اینكه در سال های اولیه انقلاب، شورای تغییر (تحول) نظام بنیادین آموزش و پرورش تشكیل شد گفت: تمام اصلاحاتی كه پیش از سند تحول صورت گرفته یك اشكال مشترك داشت كه هیچ كدام از این تغییرات مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی نبود.
وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: در واقع بیشتر اقداماتی كه در حوزه آموزش از جمله ایجاد نظام سالی واحدی، پیش دانشگاهی و دیپلم 11 ساله انجام شده در حوزه روش ها و ساختارهای آموزش و پرورش بوده، اما ایجاد سند تحول بنیادین یك كار علمی و تخصصی بود كه از سال 82 كلید خورد.
وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح كرد: این سند، ترجمان سند ایران 1404 در حوزه آموزش و پرورش است.
فانی یكی از اقدامات اساسی بعد از انقلاب اسلامی را تعیین چشم انداز سال 1404 دانست و افزود: این چشم انداز كلی است كه تصویر آن باید در هر تمامی دستگاههای اجرایی دیده شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یكی از مشكلات نظام تعلیم و تربیت این است كه دانش آموز را تك ساحتی تربیت می كند یعنی فرد تنها در یك یا دو حوزه رشد می كند اما در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی باید دانش آموز در حوزه های علمی، اخلاقی و دینی، جسمانی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و زیباشناختی و هنری رشدی همه جانبه پیدا كند.
وی تاكید كرد: بر اساس سند تحول بنیادین دانش آموز باید در این شش ساحت رشد پیدا كند و تربیت تك ساحتی، دو ساحتی و سه ساحتی مشكل ما را حل نمی كند و اكنون محصول آموزش و پرورش ما تربیت دانش آموز سه ساحتی است.
فانی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش، نقشه جامع كشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از جمله اسناد ارزشمند در تربیت دانش آموزان برشمرد و اظهار كرد: سند تحول بنیادین جامع همه سندهاست و ركن اساسی در برنامه ششم توسعه محسوب می شود.
وی افزود: مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بر اجرای سند تحول بنیادین تاكید دارند و ما نیز به دنبال اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم.
فانی ادامه داد: ما در رابطه با هر تحول باید سه مرحله از جمله تنظیم و تدوین سند، نقشه راه و در نهایت اجرای آن را طی كنیم كه بدون نقشه راه نمی توان سند را اجرایی كرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: سال گذشته با بهره گیری از تجارب، نقشه راهی برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین شد و پیش نیازها و لوازم آن مورد بررسی قرار گرفته كه نقشه راه آموزش و پرورش تا سال 99 خواهد بود.
فانی با اشاره به فعالیت های آموزش و پرورش در زمینه تحقق اهداف سند تحول بنیادین گفت: فرهنگ سازی و تبیین ابعاد مختلف در این زمینه به ستاد اجرایی این سند تعلق خواهد گرفت و ما از این دستاوردها استفاده خواهیم كرد.
نخستین همایش سراسری «حیات طیبه» نقش و جایگاه خانواده و مدرسه در تحقق مراتب انسانی روز دوشنبه با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد فاضل مشاور وزیر و مدیركل دفتر وزارت آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران و سایر مسوولان آموزش و پرورش در سالن امام علی(ع) آموزش و پرورش منطقه 5تهران برگزار و از برگزیدگان این همایش نقدیر شد.
تهرام/7561/7245/ 1625
فانی: تعلیم و تربیت اسلامی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۵۴
کد خبر:
81604157
تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر لزوم تربیت اسلامی دانش آموزان گفت: توجه به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی یكی از اهداف اساسی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است.