۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81607108
T T
۰ نفر

يك مسوول:

شاهنامه فردوسي زبان و ادبيات فارسي را احيا كرد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81607108
شاهنامه فردوسي زبان و ادبيات فارسي را احيا كرد

مشهد - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: اثر ارزشمند شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي زبان و ادبيات فارسي را احيا كرد.

سيد سعيد سرابي روز چهارشنبه در همايش ملي مخاطب شناسي شاهنامه و شعر حماسي فارسي در تالار شريعتي دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد افزود: تاثير فردوسي در شعر و ادبيات فارسي غير قابل كتمان است و هيچ كس نمي تواند اين اثرگذاري را زير سووال ببرد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با اشاره به اينكه شاهنامه فردوسي مباني ديني را به خوبي نشر داده است گفت: اثر ارزشمند فردوسي داراي يك جامعيت كامل است و به نظر مي رسد راز ماندگاري اين اثر همين موضوع است.

سرابي با اشاره به اينكه فردوسي هم جانب خرد ناب و حكمت و هم جانب دين و اخلاق و معنويت را نگهداشته است تصريح كرد: كمتر كسي است كه از عارف ، عامي ، ديندار گرفته تا دنيا دوست و وطن پرست و دستدار اهل بيت(ع) با آن رابطه برقرار نكند.

وي اظهار داشت: حكيم فردوسي تحت هيچ شرايطي دين و دنيا را فداي ايرانيت و اسلام نكرد و توانست تحولي عظيم در شعر و ادبيات فارسي ايجاد كند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: دنياي ما در حال حاضر به اين گونه تعادل و توازني نياز دارد و بر همين اساس شخصيت هايي همچون فردوسي كه در مسير اعتدال گام برداشته اند بايد به جهانيان معرفي شوند.

سرابي حد فاصل روزهاي ملي فردوسي و خيام را فرصت بي نظير در حوزه فرهنگ و هنر و معرفي مفاخر دانست و افزود: بايد از اين فرصت به نحو احسن استفاده كرد و انجمن آثار و مفاخر فرهنگي استان برنامه هاي متنوع و مختلفي را براي اين سه روز تعريف كرده اند كه شروع آن با اين همايش علمي است.

در اين همايش از شماره اول مجله مطالعات حماسي و پژوهش هاي اسطوره شناختي و از مجموعه مقالات همايش مخاطب شناسي شاهنامه و شعر حماسي فارسي رونمايي شد.

مراسم اختتاميه گراميداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي 25 ارديبهشت در آرامگاه فردوسي برگزار مي شود.

7498/1211