۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81609433
T T
۰ نفر
وزیر كشور: دولت در تعامل با افغانستان برنامه های خوبی در دستور كار دارد

مشهد - ایرنا - وزیر كشور نگاه دولت به امر صادرات، وادرات و ترانزیت كالا را ویژه توصیف و بیان كرد: دولت تدبیر و امید در بحث تعامل با كشور افغانستان برنامه های خوبی در دستور كار دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه در حاشیه بازدیدی چندساعته از مرز ایران و افغانستان در شهرستان تایباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرزهای ایران در امنیت كامل بسر می برد و در این میان مرز دوغارون شهرستان تایباد از امنترین نقاط مرزی در شرق كشور است.

وی ادامه داد: گمرك و پایانه مرزی دوغارون یكی از مناطق برتر مرزی كشور است زیرا 80 درصد كالاهای مورد نیاز بازارهای افغانستان از مرز دوغارون وارد خاك آن كشور می شود و سالانه افزون بر شش میلیون تن صادرات كالا از این معبر مرزی صورت می گیرد.

وزیر كشور همچنین توجه مسوولین استانی و كشوری را نسبت به تقویت مرز دوغارون در جهت افزایش فعالیتهای بازارچه مرزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی مهم دانست و مورد تاكید قرار داد.

حسین شرافتی راد فرماندار تایباد نیز در جریان این بازدید ساخت پروژه سالن مسافربری پایانه مرزی، استقرار و تجهیز الكترونیكی دستگاههای كنترل ایكس ری به جهت كنترل دقیقتر ورود و خروج كالا و ارتقاء جایگاه فرمانداری این شهرستان را از مهمترین درخواستها برشمرد.

گمرك دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یك قرن سابقه فعالیت در فاصله 18 كیلومتری مرز ایران و افغانستان مستقر است.

مركز شهرستان 110 هزار نفری تایباد در فاصله 228 كیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با كشور افغانستان است.

خراسان رضوی پنج گمرك شامل لطف آباد و باجگیران در شهرستان درگز و در سرخس با كشور تركمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان و نیز مشهد و همچنین دو بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان دارد.

30 درصد صادرات ایران به افغانستان و 50 درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن كشورها خراسانی هستند.

طی سال 1393 از مجموع صادرات خراسان رضوی به لحاظ وزن و ارزش 42 درصد به افغانستان، 35 درصد به كشورهای آسیای میانه، چهار درصد به كشورهای اروپایی، 12 درصد به كشورهای حوزه خلیج فارس و باقی حجم صادرات به جز افغانستان به كشورهای همسایه ایران تعلق داشت.

7494/1858