۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۸:۳۸
کد خبر: 81609629
T T
۰ نفر
زبانِ گفت‌وگوي ما با دنيا، زبان فرهنگ است

تهران - ايرنا - اسماعيل اميني شاعر و منتقد معتقد است: زبانِ گفت‌وگوي ما با دنيا، زبان ديپلماتيك نيست بلكه زبان فرهنگ است چراكه اين فرهنگ كشورمان است كه توانسته ايران را از ميان بحران‌هاي مختلف در طول تاريخ نجات دهد.

به گزارش عصر جمعه گروه فرهنگي ايرنا، مراسم رونمايي از مجموعه شعر «سه‌شنبه‌هاي نياوران» با حضور سيدعباس سجادي شاعر و رئيس فرهنگسراي نياوران، محمد سلماني، اسماعيل اميني و احمد كتابدار سه تن از شاعران كشورمان در تالار گفت‌وگو نمايشگاه كتاب برگزار شد .

بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران فردا به كار خود پايان مي دهد.

اميني در اين نشست گفت: جلسات شعرخواني زيادي برگزار مي‌شوند كه مشخص نيست از لحاظ كيفي ارزيابي مي‌شوند يا خير. كاري كه احمد كتابدار و محمد سلماني در محفل شعر سه شنبه‌هاي فرهنگسراي نياوران انجام مي‌دهند در مقابل جلسات تكراري كه در اين حوزه برگزار مي‌شود، ارزشمند است. زيرا از طريق شعر مي‌توان با نسل آينده گفت‌وگو كرد.

وي با بيان اينكه ايران در طول تاريخ با حملات و خطرات زيادي مواجه گشته است افزود: ما تنها از طريق شعر و فرهنگ‌مان توانسته‌ايم باقي بمانيم. زبان فارسي از ميان بحران‌هاي مختلف، فرهنگ و تاريخ ما را نجات داده است هرچند كه كار شاعران در مقابل ديگر كارهاي پرآوازه كه توسط ديگران انجام مي‌شود به چشم نمي‌آيد.

اين شاعر در ادامه گفت: زبانِ گفت‌وگوي ما با دنيا، زبان ديپلماتيك نيست بلكه زبان فرهنگ است. جدي گرفتن كساني كه در زمينه ترانه و شعر كار مي‌كنند خدمت بزرگي به فرهنگ ماست هرچند كه بودجه زيادي به آن تعلق نمي‌گيرد.

در ادامه اين مراسم رونمايي محمد سلماني بيان كرد: شعر ما هميشه پناهگاهي برايمان بوده است.

وي با اشاره به فعاليت كانون ادبي فرهنگسراي نياوران افزود: در جلسات شعري كه سه شنبه‌ها در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‌شود، شعرهاي خوانده شده مورد نقد و بررسي هم قرار مي‌گيرند. كتاب شعر «سه‌شنبه‌هاي نياوران» دربرگيرنده اشعار كساني است كه حتي يك بار در جلسه ما حضور داشته‌اند.

در اين نشست علاوه بر رونمايي كتاب، شاعراني همچون اسماعيل اميني، حميدرضا شكارسري، امير ارجيني، رحمت الله شاكري و ديگر شاعران حاضر در نشست شعرخواني كردند.

سيد عباس سجادي رئيس فرهنگسراي نياوران در حاشيه اين مراسم گفت: اين كتاب كارنامه يكساله جلسات شعر برگزار شده در فرهنگسرا ست كه در اختيار عموم قرار گرفته است و شامل اشعاري در قالب‌هاي غزل، مثنوي، ترانه و طنز مي‌شود.

وي اظهار كرد: فهرست شاعران در اين كتاب به صورت حروف الفبا تنظيم است تا تقدم و تاخري ميان اسامي صورت نگيرد. 300 قطعه شعر از 110 شاعر در اين كتاب گنجانده شده است. مجموعه «سه شنبه‌هاي نياوران» مي‌تواند نمونه‌اي از شعر امروز باشد كه سليقه‌هاي مختلف را شامل مي‌شود.

فراهنگ **9252**1601**