۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81611007
T T
۰ نفر

روابط عمومي ها گرفتار در هزار توي سياست هاي مديران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81611007
روابط عمومي ها گرفتار در هزار توي سياست هاي مديران

اراك- ايرنا- روابط عمومي ها به عنوان يكي از بخش هاي مهم نهاد ها و سازمانها در راهبري افكار عمومي ، اطلاع رساني هدفمند و پاسخگويي بهنگام مطرح هستند كه در بسياري موارد جايگاه و كارآمدي آنها در در هزار توي سياست هاي مديران گرفتار آمده و از رسالت واقعي خود به حاشيه رانده مي شوند.

يكي از اقدامات مناسب و خوبي كه در چند سال اخير در كشور رخ داد، نامگذاري روزي به نام روز ملي ارتباطات و روابط عمومي است كه نامگذاري اين روز تداعي گراميداشت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومي در دنياي امروز ارتباطات است .

سازمان ها، نهادها عمومي و دلتي بيش از هر زمان ديگري نيازمند ارتباط، تعامل و جلب مشاركت و همراهي مخاطبان هستند و اين رسالت در حيطه وظايف روابط عمومي ها است كه به عنوان قلب يك سازمان و گوش و چشم كاراي آن به حساب مي آيند.

روابط عمومي بايد در قامت يك نهادي فعال، پويا و استاندارد و كارآمد بتواند با طراحي مهندسي افكار عمومي و بهره گيري از شيوه هاي نوين ارتباطي و اطلاع رساني به نيازهاي مخاطبان درون و برون سازماني پاسخ گفته و رضايتمندي حداكثري را در راستاي پيشرفت و تعالي سازمان متبوعش به ارمغان آورد.

در واقع نامگذاري و برگزاري مراسمي سمبليك براي روز روابط عمومي در كشور جداي از آنكه روابط عمومي و اهميت و نقش كاركردهاي آن را در سطح افكار عمومي مطرح مي سازد، مي تواند بستري را فراهم كند كه با طرح موانع پيش روي اين علم و حرفه، موقعيتي براي باز مهندسي واحدهاي روابط عمومي در كشور فراهم آورد.

برگزاري آيين هاي خاص در روز ارتباطات همانند ساير روزها و مناسبت ها تنها بهانه و دستمايه اي براي توجه بيشتر به روابط عمومي است كه اميدواريم اين توجه و اهميت موجب شود روابط عمومي بعد از نيم قرن تلاش و كوشش به جايگاه واقعي خود برسند.

مدير گروه رشته روابط عمومي در دانشگاه علمي و كاربردي فرهنگ و هنر اراك گفت: روابط عمومي ها در يك سازمان بسته به نگاه مديران به نهادي فرهنگي و اطلاع رسان و يا تبليغاتي تبديل مي شوند هرگاه مدير يك سازمان از بينش فرهنگي و ارتباط برخوردار باشد روابط عمومي به جايگاه واقعي خود دست مي يابد و اگر مدير اعتقادي به اين مساله نداشته باشد اين نهاد به حاشيه رانده شده و به يك بنگاه تبليغاتي تبديل مي شود.

مجيد سعادت زاده افزود: در اين ميان نقش مدير روابط عمومي به عنوان كارشناس اين رشته بي تاثير نبوده و هرگاه مدير روابط عمومي از بينش كافي در خصوص ارتباطات برخوردار نباشد اگر چه مقام ارشد سازمان به دنبال برقرار ارتباط و اطلاعات باشد اين نهاد را نا كارآمد مي سازد.

وي ادامه داد: ارتقاي جايگاه روابط عمومي در سازمان ها با كارآمدي مديران روابط عمومي و نگاه مديران ارشد سازمان ها به اين نهاد رابطه مستقيم داشته و هرگاه يكي از آنها از اين مهم مستثنا باشند بين آنها تقابل به وجود آمده و تنزل جايگاه نهاد روابط عمومي را در پي دارد.

اين پژوهشگر روابط عمومي بيان كرد: روابط عمومي يك فعاليت فرهنگي و از وظايف اصلي و مهم مدير يك سازمان است كه به اين نهاد سپرده شده است و بايد در كنار ديگر نهادهاي يك سازمان ديده شود و همانند ديگر نهادهاي يك سازمان از حمايت هاي و پشتيباني هاي مالي، اداري و نيروي انساني متخصص برخوردار شود.

سعادت زاده خاطر نشان كرد: روابط عمومي ها در شرايط فعلي بر اساس نياز ارتباطي و فرهنگي سازمان ها شكل نگرفته بلكه بر اساس نياز اداري و ضرورت در سازمان ها تشكيل شده اند و بر اين اساس پس از نيم قرن از تشكيل آنها هنوز نتوانسته اند جايگاه اصلي خود را در سازمان ها به دست آورند.

وي ادامه داد: امروزه روابط عمومي ها نوين در سازمان هاي دولتي فعاليت هاي سنتي را با استفاده از ابزار نوين اطلاعاتي انجام مي دهند اگر چه پيشرفت تكنولوژي به فعاليت هاي اين نهاد سرعت بخشيده ولي تاثيري در نحوه اطلاع رساني و به روز رساني آن نداشته است.

مدير گروه رشته روابط عمومي در دانشگاه علمي و كاربردي فرهنگ و هنر اراك گفت: امروزه جايگاه و شرايط جامعه تغيير كرده و مردم در كنار خريدار محصولات و خدمات از سازمان ها خواهان كسب اطلاعات نيز هستند و براي اينكه سازمان ها بتوانند در جامعه حضور فعال داشته باشند بايد از روابط عمومي هاي كارآمد و بروز بهره مند باشند.

يكي از پيشكسوتان روابط عمومي در استان مركزي گفت: نامگذاري يكي از روزهاي سال به عنوان روز روابط عمومي يكي از اقدامات مناسب است كه در چند سال اخير در كشور انجام شده است كه آن را بايد به فال نيك گرفت كه دولت، كارشناسان و صاحب نظران روابط عمومي روزي را به اين امر اختصاص دادند.

حيب الله حاجيوند افزود: اگر چه روابط عمومي به عنوان مغز متفكر يك سازمان محسوب مي شود ولي نسبت به ساير قسمت هاي ديگر در هر سازمان رشد و تعالي نداشته است و نياز است به جايگاه واقعي ارتقا پيدا كند.

وي ادامه داد: براي اينكه نهاد روابط عمومي موفق و رشد، تعالي و بالندگي لازم در اين بخش برسد بايد دولت توجه بيشتر به آن داشته باشد و اين توجه زماني به هدف نزديك مي شود كه دولت و مسوولين امر، روابط عمومي را در برنامه ريزي و بودجه ريزي به عنوان يك واقعيت انكار ناپذير در هر وزارتخانه، سازمان و نهاد ديده و براي آن متناسب با موضوعات كاري و فعاليتها، طرح تعريف و براي آن كد مالي در بودجه نويسي تعريف كنند.

اين پيشكسوت روابط عمومي افزود: در صورت تحقق اين مهم مي تواند به آينده آن اميدوار بود زيرا روابط عمومي در يك سازمان كه با بيش از 45 نوع فعاليت متنوع دست و پنجه نرم مي كند بدون جايگاه مالي، اعتباري بدونه دغدغه كار و تلاش كرده و انتظار داشت در يك سازمان اطلاع رساني، ارتباط با مخاطبين، استفاده از فن آوري نوين، انتظارات درون و برون سازماني را برآورد شود.

حاجيوند افزود: برخي از مديران سازمان ها با اعتقاد و باوري كه به فعاليت هاي روابط عمومي ديدگاه مثبت به اين بخش از سازمان را دارند و از هر گونه مساعدت نسبت به آن دريغ نمي كنند و با حمايت و پشتيباني از روابط عمومي در واقع اهداف سازماني خود را به پيش مي بردند كه ضمن ارايه خدمت بيشتر درون و برون سازماني آن را به اهداف خود نزديك تر مي كند و بعضي از مديران نيز اعتقاد و باوري به روابط عمومي ندارند.

وي ادامه داد: براي اينكه از سلايق در خصوص اين نهاد جلوگيري شود نياز است مسوولان دولتي، شوراي اطلاع رساني دولت، انجمن هاي متخصصين روابط عمومي ها، شوراي اطلاع رساني استان ها، كارشناسان و صاحب نظران و اساتيد و دانشجويان اين رشته بازنگري در ساختار، جايگاه، تعريف پروژه، موافقتنامه سالانه، كد مالي و نيروهاي آموزش ديده و تجهيز اين بخش به فناوري جديد را در دستور كار خود قرار دهند.

عباس خسرواني مدرس روابط عمومي گفت: در مثلث افكار عمومي، رسانه و سازمان، روابط عمومي بخشي از سازمان است كه نماينده سازمان و وكيل مدافع بين مردم و كاركنان در سازمان است.

وي ادامه داد: روابط عمومي در واقع يك وظيفه خطير دوسويه را بر عهده داشته و يكي از عوامل موثر در سرنوشت و پيشرفت هر موسسه، گروه و فرد است كه آن ها را در رسيدن به هدف هايشان كمك مي كند.

اين مدرس روابط عمومي افزود: داشتن اطلاعات موثق، دقيق و به موقع از بزرگترين سرمايه هر سازمان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دو سويه درون سازماني و برون سازماني و كسب اطلاعات به روز و مفيد است كه اين مهم لزوم وجود يك روابط عمومي كارآمد را مشخص مي كند.

خسرواني اظهار كرد: روابط عمومي نه تنها بايد از تحولات زمان خويش تاثير پذيرد بلكه ضرورت ايجاب مي كند كه خود به عنوان عامل موثر در فرآيند مداوم اصلاحات و تغييرات مثبت اجتماعي نقش آفريني كند.

اين استاد ارتباطات گفت: امروزه روابط عمومي به عنوان يك جريان هميشه پويا در عرصه جهاني، ملي و منطقه اي مي تواند نگاه جامعه و به ويژه مسوولان را به خود معطوف كند نگاهي كه نيازمند توجه است و چشم پوشي از آن غير قابل انكار است.

وي بيان كرد: به حاشيه بردن روابط عمومي در سازمان مي تواند براي يك سازمان تبعات ناگواري داشته باشد در حال حاضر اين نهاد مؤثر در ايران با نوعي مظلوميت رسانه اي و فرهنگي مواجه است كه به نظر معيارهاي غالب در جامعه ما بي توجهي به ارزش هاي نهفته در كار روابط عمومي هاست به طوري كه اين امر باعث شده كه در بسياري از سازمان ها، بخش روابط عمومي تبديل به بخش تبليغات سازمان شود و كمتر به مفاهيم و ارتباطات دوسويه بپردازد.

اين استاد ارتباطات بيان كرد: صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومي را در ايجاد يا تقويت فرهنگ توسعه، بومي كردن سرمشق هاي توسعه، كشف و معرفي ظرفيت هاي جامعه، بازآفريني فرهنگي، حفظ تعلق و پيوستگي بدانيم در اين صورت روابط عمومي بايد بتواند از هر نوع گسستگي و ناپيوستگي جلوگيري كند و يا حد اقل كاهش دهنده فاصله و شكاف ميان جامعه و دستگاه هاي اجرايي باشد.‏

خسرواني گفت: بايد قبول كنيم كه روابط عمومي در كشور ما آن گونه كه بايسته و شايسته است به جايگاه واقعي خود دست نيافته است هر چند كه در اين رابطه پيشرفت هاي محسوسي صورت گرفته اما نسبت به ساير كشورهاي جهان مي توان گفت كه ما هنوز در ابتداي راه هستيم.

وي ادامه داد: در ابتداي همين راه بايد گفت اين روزها در اكثر سازمان ها و نهادها، روابط عمومي ها با بي مهري روبه‌رو شده اند و اين بي مهري به روابط عمومي، زماني براي مديران وسازمان ها مشكل آفرين خواهد شد.ك/4

1955/6013/