۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81612292
T T
۰ نفر

بختگان فارس در آتش سهل انگاری می سوزد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81612292
بختگان فارس در آتش سهل انگاری می سوزد

شیراز - ایرنا - بخش وسیعی از منطقه حفاظت شده بختگان در شرق استان فارس كه از دو روز پیش طعمه آتش شده و چندین بار آتش سوزی در آن مهار گردیده همچنان بر اثر وزش باد و سخت گذر بودن منطقه در آتش می سوزد.

به گزارش ایرنا ، گفته شده این آتش سوزی در اثر عوامل انسانی رخ داده و دامنه آتش سوزی در بختگان فارس علیرغم تلاش محیط بانان و مردم ، به شدت پیشرفت كرده و كل منطقه را تهدید می كند.

در آتش سوزی كه در پناهگاه حیات وحش بختگان صورت گرفت وسعت زیادی از اراضی محدوده قشم قاوی و تعداد زیادی بوته ، درختچه شامل تنگرس، بنه، كهكم، درمنه، ارژن طعمه آتش شد و خطر جدی منطقه را تهدید می كند.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان فارس دراین زمینه به ایرنا گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بختگان از دو روز گذشته آغاز شد و با تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست ،جوامع محلی و فرمانداری بخش قابل توجهی از آتش مهار شد اما از ساعات اولیه روز گذشته به دلیل كوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و وزش بادهای مداوم ، بخشی از این مناطق متاسفانه مجددا دچار حریق شد و آتش در این مناطق گسترده شد.

حسینعلی ابراهیمی كارنامی با اشاره به اینكه محیط بانان و ماموران یگان اعزام شده با همكاری سپاه و بسیج هلال احمر و منابع طبیعی در حال اطفای این آتش می باشند افزود: هر چند تاكنون آتش چندین بار مهار شده اما متاسفانه به دلیل وسعت منطقه و دامنه آتش سوزی مجددا گسترش یافته و به ارتفاعات چاه سرخ در ضلع جنوبی منطقه رسیده است .

وی ادامه داد : آتش سوزی در اثر عوامل انسانی ایجاد شده و عمدی یا سهوی بودن آن در حال بررسی می باشد كه در صورت عمدی بودن آتش سوزی ، متخلفان شناسایی و به شدت با خاطیان برخورد خواهد شد.

ابراهیمی كارنامی خاطرنشان كرد: پس از اطفای حریق نسبت به اعلام جزییات و خسارات وارده این آتش سوزی اقدام خواهیم كرد.

وی همچنین از شهروندان خواست كه درطبیعت از روشن كردن آتش و گذاشتن ظروف داغ و قابل اشتعال بر روی رستنی ها خودداری كرده و در صورت بروز آتش سوزی مراتب را سریعا به ماموران اجرایی محیط زیست و نیروهای آتش نشانی اطلاع داده و تا حد امكان همكاری كنند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.

همچنین بروز آتش سوزی در منطقه قبط قلو در پارك ملی بمو 15 هكتار از عرصه پارك را دچار حریق كرد و تعداد زیادی گیاه و درختچه شامل تنگرس، كاهو وحشی ، انجیر از بین رفت كه با تلاش محیط بانان و اهالی قبط قلو و آتش نشانی زرقان مهار شد.

منطقه حفاظت شده بختگان در فاصله 300 كیلومتری شرق و پارك ملی بمو در فاصله 10 كیلومتری شمال شیراز دراستان فارس قرار دارد .ك/3

6113/ 5054/1352
۰ نفر