۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۶
کد خبر: 81619178
T T
۰ نفر

بحرانی شدن فرو نشست زمین در اطراف تخت جمشید

۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۶
کد خبر: 81619178
بحرانی شدن فرو نشست زمین در اطراف تخت جمشید

شیراز- ایرنا- مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان های تاریخی، در وضعیتی بحرانی است.

به گزارش شنبه ایرنا از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مسعود رضایی منفرد در همایش حرائم میراث فرهنگی كه در تخت جمشید برگزار شد، بیان كرد: فرونشست زمین در اكثر نقاط ایران و از جمله دشت مرودشت، ناشی از وقوع خشكسالی‌های پی در پی و برداشت های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

وی افزود: متاسفانه شدت این بحران به حدی است كه علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه و اراضی بخش كشاورزی، امكان دارد این پدیده به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب رساند.

رضایی منفرد اظهارداشت: افت سطح آب‌های زیرزمینی و مخاطره فرونشست سطح زمین یكی از بلایا و معضلات مهم كشور و از جمله دشت مرودشت در چند سال گذشته است و به همین سبب تغییر و اصلاح الگوی كشت در این منطقه ضروری ترین اقدام برای رفع این بحران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز، خرید و فروش و تغییر كاربری بدون مجوز میراث فرهنگی در اراضی محدوده حرایم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر برخورد قانونی خواهد شد.

او ادامه داد: اجازه نخواهیم داد زمین خواری و موج تخریب و تغییر كاربری به حوزه حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر سرایت كند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان داشت: تاكنون تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته و پرونده های حقوقی در این زمینه تشكیل شده است كه امیدواریم با عزم جدی و هم افزایی جمعی ، میزان تخلفات در محدوده حریم پارسه كاهش یابد.

رضایی منفرد افزود: توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلی ساكن در محدوده های حریم های درجه یك و دو این یادمان های تاریخی، به عنوان یكی از مهمترین مسائلی است كه باید به آن توجه كافی داشت زیرا ساكنان و كشاورزان این منطقه خود نگاهبانان همیشگی و حافظان محدوده های حرائم هستند.

ابراهیم قزلباش، معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این همایش گفت: تقویت انجمن های میراث فرهنگی و سازمان های مردم نهاد، باعث افزایش چشمگیر میزان خدمات، مشاركت و آگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی می شود.

یادمان تاریخی تخت جمشید كه متعلق به دوره هخامنشیان است یكی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است كه در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) ثبت شد.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 كیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حكومت كردند.ك/1

3002 /6118/1772
۰ نفر