۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81619764
T T
۰ نفر

آغاز فصل شنا در آب هاي سواحل مازندراني خزر

۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81619764
آغاز فصل شنا در آب هاي سواحل مازندراني خزر

ساري-ايرنا- از آنجاييكه 90 درصد گردشگران و مسافران با هدف استفاده از سواحل مازندراني خزر به اين استان سفر مي كنند مسوولان و دست اندركاران با هدف جلوگيري از غرق شدن هموطنان طرح هاي سالمسازي دريا را براي شنا در آب هاي ساحلي درياي خزر آماده و اجرا كردند.

به گزارش ايرنا، ستاد ساماندهي دريا در مازندران امسال 92 نقطه از سواحل استان را براي اجراي طرح سالمسازي دريا در نظر گرفته و مسووليت آن را به نهادهاي مختلف سپرده است.

استان مازندران 338 كيلومتر از سواحل درياي خزر را در اختيار دارد و امسال وزارت كشور در يك اقدام بي سابقه حدود 80ميليارد ريال اعتبار را براي 16شهرستان ساحلي با هدف ساماندهي طرح هاي دريا تخصيص داده است.

تصميم گيري و نظارت عاليه بر طرح هاي سالمسازي دريا در مازندران با مجموعه اي به نام ستاد اجرايي طرح هاي ساماندهي دريا است كه به رياست معاون سياسي ،امنيتي و اجتماعي استاندار تشكيل مي شود.

فرمانداران ، مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان ، نيروي انتظامي ، هيات نجات غريق ، جمعيت هلال احمر و چند نها ديگر از اعضاي اين ستاد اجرايي هستند.

ستاد اجرايي طرح هاي ساماندهي دريا در مازندران امسال از دستگاه هاي ذيربط خواسته است تا علاوه بر طرح هاي سالمسازي ، ناجيان غريق را در نقاطي از ساحل مستقر كنند كه سال هاي گذشته بيشترين مغروقين را داشتند.

هر چند بر اساس آمار پزشكي قانوني شمار مغروغين دريا از 187 نفر در سال 88 به 214 نفر در سال 91 افزايش يافت اما اين آمار در سال 92به 182نفر و پارسال با 52درصد كاهش به 98نفر رسيده است.

مسوولان كميته هاي مختلف ستادساماندهي سواحل مازندران همانند سال گذشته بر لزوم اطلاع رساني به گردشگران در باره خودداري از شنا در نقاط ممنوع تاكيد كردند.

اكثريت مغروقين دريا كساني هستند كه يا به فنون شنا آشنا نيستند و يا اينكه شنا در استخر با دريا را يكي فرض مي كنند و البته كساني كه اقدام به شنا در نقاط كور و ممنوع مي كنند.

در طي سال هاي متمادي بارها و بارها توسط كارشناسان و خبرگان و اهل فن به مسافران و گردشگران توصيه شد ، هشدار داده شد و اطلاع رساني صورت گرفت كه در نقاط ممنوعه و كور شنا نكنند زيرا شنا در اين مناطق برابر با از دست دادن جانشان همراه خواهد بود.

دلايل متعددي براي كساني كه ريسك و خطر غرق شدن را به جان مي خرند تا در اين مناطق تني به آب بزنند بيان شده اما بيشترين موارد خلوت بودن و دور بودن از جمعيت ، تميز بودن آب و ساحل ، بي احتياطي و ... از جمله علت هايي است كه مسافران و گرشگران را به شنا در اين مناطق سوق مي دهد و البته شنا كردن در شرايط بد آب و هوايي نيز يكي از دلايل غرق شدن مسافران و گردشگران است.

مسافري كه به شمال ايران سفر مي كند دوست دارد به هر طريقي شده تني به آب خزر بزند و از گرماي مطبوع آن لذت ببرد حال اگر شانس يارش باشد كه هوا خوب باشد احتمال خطر كم مي شود اما اگر هوا خوب نباشد و دريا توفاني باشد وسوسه شنا او را به دريا مي برد و خطر غرق شدن چند برابر مي شود.

مديركل ورزش و جوانان مازندران مي گويد :حدود 80 درصد از سواحل مازندران به عنوان نقاط حادثه خيز براي شنا مطرح است و بايد نسبت به خطر مرگ هنگام شنا در اين مناطق به مسافران و گردشگران اطلاع ساني كرد.

حبيب حسين زادگان افزود : وجود نقاط كور و حادثه خيز همچنان يكي از دغدغه هاي اصلي در تعطيلات تابستاني است .

وي از به كارگيري 664 ناجي غريق در سواحل مازندران با هدف امداد رساني به شناگران خبر داد و گفت : استفاده از تجهيزات نجات غريق بويژه قايق هاي موتوري و جت اسكي به عنوان پشتيباني كننده ناجيان غريق ضروري است.

حسين زادگان با بيان اين كه وزارت كشور بايد نسبت به تامين اعتبار ناجيان غريق اقدام اساسي كند ، افزود : طرح سالم سازي سواحل مازندران از اول خرداد با استقرار گروه هاي مختلف امداد و نجات بويژه ناجيان غريق آغاز مي شود.

فرماندار محمودآباد بر لزوم اطلاع رساني بيشتر در باره اهميت توجه گردشگران به شنا در دريا در ساعات اجراي طرح سالم سازي تاكيد كرد.

سيف الله فرزانه گفت : تمامي شبكه هاي ملي و شبكه هاي استاني سيماي جمهوري اسلامي بايد برنامه هاي چگونگي استفاده از سواحل درياي خزر را براي شهروندان اطلاع رساني كنند.

محمدعلي قمي فرماندار نوشهر نيز به بلاتكليفي در نحوه برخورد با شنا مختلط و استفاده زنان از جت اسكي اشاره كرد و گفت : نهادهاي مسوول بايد در اين زمينه وظايف و ماموريت ها را بدرستي تبيين كنند.ك/3

6990/6097