۴ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81621025
T T
۰ نفر

بيماري هاري در خراسان رضوي افزايش يافته است

۴ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۵
کد خبر: 81621025
بيماري هاري در خراسان رضوي افزايش يافته است

مشهد- ايرنا- رييس اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي دامي دامپزشکي خراسان رضوي از افزايش موارد ابتلا به هاري در بين حيوانات طي سالهاي اخير در اين استان خبر داد.

دکتر محسن عابدزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال50 مورد مثبت ابتلا به هاري در بين حيوانات در خراسان رضوي گزارش شده، در حاليکه اين ميزان در سال ماقبل آن 32 مورد بوده است.

وي تعداد موارد ابتلا به هاري در استان خراسان رضوي طي سال 1392 را 32 مورد عنوان کرد.

وي خاطر نشان کرد: اين در حالي است که طي چند ماه اخير موارد هاري با منشاء حيات وحش افزايش يافته و از اين بابت خطر جدي را در پي دارد.

وي تاکيد کرد: ابتلا به بيماري هاري در بين سگ هاي صاحبدار و وحوشي مانند گرگ، شغال و روباه از اواخر سال گذشته تاکنون در شهرستانهاي باخرز، تربت جام، مشهد، فريمان، بجستان، سرخس و کلات خراسان رضوي به دلايل عديده اي بيشتر از ساير مناطق استان گزارش شده است.

وي با اشاره به اجراي برنامه ضربتي واکسيناسيون عليه بيماري هاري در خراسان رضوي افزود: در اين راستا 20 هزار قلاده سگ صاحب دار در شهرستان هاي مذکور به طور ضربتي عليه اين بيماري واکسينه مي شوند.

به گفته وي، روند جاري واکسيناسيون هاري در کليه شهرستان هاي خراسان رضوي به طور سالانه انجام مي شود و برنامه ضربتي ايمن سازي خارج از اين چارچوب است.

رييس اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي دامي دامپزشکي خراسان رضوي گفت: عمليات ضربتي ايمن سازي سگ هاي صاحبدار اين استان عليه بيماري هاري تا 15 خردادماه ادامه دارد.

هاري بيماري ويروسي است که موجب التهاب مغزي حاد مي‌شود.

اين ويروس در تمام حيوانات خونگرم از جمله انسان مي‌تواند ايجاد بيماري کند. ويروس از بزاق حيوان مبتلا به هاري و محل گاز گرفتگي وارد بدن شده در ماهيچه‌ها به سمت اعصاب انتهايي مي‌رود و شروع به تکثير مي‌نمايد.

مرگ در صورت ابتلاء به هاري تقريباً قطعي است و در طول تاريخ تنها شش انسان از هاري جان سالم به ‌در برده‌اند.

گوشتخواران اهلي و وحشي نظير سگ، روباه و شغال مخزن بيماري هاري هستند و مي توانند آن را به انسان منتقل کنند.

3027/1211