۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81622728
T T
۰ نفر

كشف اجاق های دوران پارینه سنگی در كرمانشاه

۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81622728
كشف اجاق های دوران پارینه سنگی در كرمانشاه

تهران - ایرنا - سرپرست ایرانی هیأت كاوش و پژوهش در اشكفت راز آور استان كرمانشاه گفت: كاوش مشترك دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشكده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در این استان به كشف اجاق های دوران پارینه سنگی میانی و نوین انجامید.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، سامان حیدری گوران تصریح كرد: در چارچوب طرح پژوهش های باستان شناسی پارینه سنگی مشترك میان دانشكده مطالعات پیش از تاریخ توبینگن آلمان و پژوهشكده باستان شناسی كشور، كار گمانه زنی و نجات بخشی لایه های باستانی در اشكفت راز آور در استان كرمانشاه آغاز شد.

وی افزود: كاوش در اشكفت رازآور در قالب یك طرح بلند مدت باز سازی زندگی جوامع پیش از تاریخ در یكی از كلیدی ترین مناطق فلات ایران در حال انجام است.

به گفته گوران ، پژوهش های باستان شناسی پارینه سنگی در استان كرمانشاه با انجام بررسی های فشرده به منظور كشف و مستند سازی مكانهای باستانی و بررسی وضعیت موجود مكانهای پیشتر شناسایی شده شروع شده است .

براساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،این باستان شناس گفت : پژوهش های انجام شده در كاوش های قبلی به شناسایی 265 غار و پناهگاه صخره ای در محدوده 6شهرستان غربی استان كرمانشاه منجر شد.

به گفته او ، این فصل از كاوش در اشكفت راز آور ، بر روی یكی از بزرگترین غار های مسكونی پیش از تاریخ استان متمركز شده است .

سرپرست ایرانی هیأت كاوش و پژوهش در اشكفت راز آور استان كرمانشاه ادامه داد: در این فصل از كاوش كار در یك گمانه 3 در 1 متر به عمق 2.5 متر انجام و حداقل 3 فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، دوره پارینه سنگی نوین و همچنین پارینه سنگی میانی در این محوطه كشف شد.

به گفته این باستان شناس، نكته حایز اهمیت در این كاوش ها كشف لایه های پارینه سنگی جدید و میانی به همراه اجاق بوده كه با توجه به ماهیت رسوبی این غار اجاق های موجود توسط جوامع انسانی شكارورز به خوبی حفظ شده اند.

گوران تصریح كرد: به منظور انجام آزمایش های شناخت و بررسی دقیق ماهیت اجاق ها اعم از نوع چوب ، مواد اولیه برای افروختن آتش و تاریخ دقیق ساخته شدن آنها ، ازروی بلوك هایی از اجاق های كشف شده در این غار نمونه برداری شد.

الهام قصیدیان معاون طرح كاوش از دانشكده پیش از تاریخ دانشگاه توبینگن آلمان نیز گفت : بر اساس بررسی های مقدماتی دست افزار های سنگی بدست آمده از اشكفت راز آور می توان نتیجه گرفت اجاقهای كشف شده این غار در دوران پارینه سنگی میانی و نوین مورد استفاده انسان قرار گرفته اند.

فراهنگ **7537**1601**
۰ نفر