۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۰۹
کد خبر: 81623615
T T
۰ نفر

كاشان- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: از 300 اثر تاريخي ثبت ملي كاشان 95 درصد آن قابل واگذاري به بخش خصوصي است.

به گزارش ايرنا، فريدون الهياري روز سه شنبه در آيين توديع و معارفه رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان افزود: آثاري كه در تملك اين سازمان قرار دارد قابل واگذاري است مانند خانه هاي تاريخي و بخشي هم مانند باغ فين و تپه هاي باستاني سيلك و اشياء تاريخي بلحاط حاكميتي بودن سازمان ميراث فرهنگي قابل واگذاري نيست.

وي استفاده از ظرفيت هاي بخش عمومي در حفظ و نگهداري از ميراث گذشتگان را دليل اين برنامه دانست.

الهياري خواستار ورود آحاد مردم جامعه و مسوولان دست اندركار براي حفاظت از آثار تاريخي شد و تصريح كرد: امروز دولت تدبير و اميد نگاه ويژه اي به حفظ و نگهداري از آثار تاريخي دارد و ما بايد با توجه به اين رويكرد دولت و با نگاه علمي آنچه را كه نياز است براي نگهداري از اين آثار بكار بنديم.

وي افزود: نگاه ويژه دولت يازدهم به آثار تاريخي بخصوص كاشان بگونه اي است كه از عدم تخصيص اعتبار مرمتي در سال 91 در كاشان اين رقم در سال 92 حدود 19 ميليارد و در سال گذشته 27 ميليارد ريال بوده است.

وي تاكيد كرد: از يكهزار و 765 اثر ثبتي استان چهار اثر آن ثبت جهاني است كه اين نشاندهنده كار سخت دولت براي تخصيص اعتبارات است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان همچنين جايگاه تپه هاي باستاني سيلك كاشان را مهم و نشان از آغاز تكاپوسازي تمدن ايران بخصوص در اين خطه دانست و گفت: كاشان همواره در تاريخ نقش و جايگاه خود در قبل از اسلام با تمدن سيلك و بعد از اسلام در قرن سوم تا پنجم هجري بلحاظ پرورش عالمان و صنعتگران و هنرمندان صنايع دستي حفظ كرده است.

وي تصريح كرد: اگر امروز كاشان و استان اصفهان دغدغه حفاظت از آثار تاريخي را دارد بلحاظ همين داشته ها و وجود آثار و بناهاي تاريخي باارزش است كه وظيفه ما نيز در اين راستا حفاظت درست از آنهاست.

الهياري ميراث فرهنگي را محور اساسي توسعه در همه شهرهاي تاريخي دانست كه بگفته وي بايد حفظ شوند چرا كه اين ميراث متعلق به همه است.

وي تاكيد كرد: برنامه شهرهاي داراي آثار تاريخي بايد تابعي از ميراث فرهنگي باشد، زيرا اگر اين گونه نباشد به ميراث فرهنگي و تاريخي و برنامه هاي توسعه اي آسيب مي زنيم.

الهياري همچنين با همدل خواندن مسوولان و مردم خطه كاشان بخصوص در بحث ميراث فرهنگي گفت: 102 هكتار از عرصه حريم سيلك آزادسازي شده كه اين اتفاق مهمي براي حفظ اين اثر با ارزش است.

وي گفت: گردشگري كاشان موقعيت مهمي دارد و بمناسبت هاي مختلف مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي است كه اين ظرفيت ها مي تواند در توسعه گردشگري كشور نيز نقش آفرين باشد.

الهياري در خاتمه محور گردشگري مسير قم - مشهد اردهال به آقاعلي عباس (ع) در بادرود نطنز را از برنامه هاي اساسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در آينده نزديك دانست.

در اين آيين از خدمات مهران سرمديان قدرداني و دكتر محسن جاوري بعنوان رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان معرفي شد.

حدود 330 اثر از يكهزار و 600 اثر تاريخي كاشان ثبت ملي است.

6021/ 1539
۰ نفر