۶ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۱۲
کد خبر: 81624128
T T
۰ نفر
فرماندار : 100رشته قنات خوشاب نيازمند مرمت و لايروبي است

سبزوار – ايرنا – فرماندارخوشاب خواستار توجه بيشتر مسوولان براي احيا و مرمت قنوات اين شهرستان شد و گفت : هم اكنون مرمت و لايروبي حدود 100 رشته از قنوات اين شهرستان نيازمند 100 ميليارد ريال اعتبار است .

حسين ابراهيمي كردياني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به اعتبارات محدود قنوات اين شهرستان اشاره كرد و افزود : اعتبارات اختصاص يافته جوابگوي هزينه هاي نگهداري آن هم نيست .

وي با اشاره به ميزان اعتبارات سال گذشته براي احيا و مرمت قنوات خوشاب گفت : از هشت ميليارد و 653 ميليون ريال اعتبار مصوب سال گذشته تاكنون يك ميليارد و 530 ميليون ريال اختصاص يافته است .

وي با بيان اينكه در صورت تخصيص اعتبار كامل سال گذشته ، 19 رشته قنات احيا و مرمت مي شود ، ادامه داد : با اعتبار اختصاص يافته عمليات مرمت سه رشته از قنوات خوشاب به پايان رسيده و چهار رشته هم در دست مرمت و لايروبي است .

وي همچنين اظهار داشت : 28 رشته قنات در اين شهرستان طي سالهاي 90 تا 92 با اعتبار چهار ميليارد ريال احيا و مرمت شد .

ابراهيمي كردياني با اشاره به وجود 264 رشته قنات در شهرستان خوشاب گفت : 70 رشته از اين قنوات خشك شده و يا در آستانه خشك شدن مي باشند .

فرماندار خوشاب با اظهار اينكه بيش از 90 درصد مردم اين شهرستان به كشاورزي اشتغال دارند به اهميت قنوات و اثر مستقيم آن در زندگي كشاورزان اشاره كرد و افزود: خشك شدن قنوات در برخي روستاها موجب مهاجرت روستاييان شده است .

ابراهيمي كردياني خواستار تخصيص اعتبارات ويژه براي مرمت و لايروبي قنوات اين شهرستان شد.

وي گفت : قنوات موجب مي شود كه به سفره هاي آب هاي زير زميني به دليل اضافه برداشت فشار وارد نشود در نتيجه دغدغه اي براي كمبود آب نداشته باشيم .

وي يكي از شيوه هاي بهره برداري آبهاي زيرزميني را احداث و مرمت قنوات عنوان كرد و افزود : به دليل محدوديت منابع آبي، توسعه فناوري هاي بومي در زمينه استحصال، استخراج، ذخيره سازي و بهره برداري بهينه از نزولات جوي و منابع آب زيرزميني جايگاه ويژه اي دارد.

فرماندار خوشاب همچنين اظهار داشت : بايد جهاد كشاورزي و منابع طبيعي نيز در حوزه آبخيزداري و آبخوان داري ، ايجاد بندهاي خاكي و ... فعاليت مضاعفي داشته باشند .

شهرستان خوشاب داراي 264 رشته قنات با ميانگين آبدهي 5 تا 15 ليتر در ثانيه است .

اين شهرستان داراي 41 هزار نفر جمعيت و 73 روستا و آبادي است .

شهرستان خوشاب به مركزيت سلطان آباد در 190 كيلومتري غرب مشهد مقدس واقع شده است .

8148/7499