۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹
کد خبر: 81624340
T T
۰ نفر
همدان دومين استان كشور در تعداد مرگ ناشي از مسموميتهاي دارويي است

همدان- ايرنا- كارشناس داروي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: اين استان پس از تهران دومين استان كشور در تعداد مرگ ناشي از مسوميتهاي دارويي است.

دكتر مجيد حنيفه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طبق آمار سازمان پزشكي قانوني كشور مبني بر سير فزاينده مسموميتهاي منجر به فوت ناشي از دارو از دهه 80 تاكنون به طور متوسط سالانه 15 نفر به دليل مسموميت دارويي در استان همدان فوت كرده اند.

وي ادامه داد: با توجه به اين تعداد مسموميت به نسبت جمعيت استانها، همدان پس از تهران در رده‌ دوم كشور قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه كودكان زير پنج سال، پرخطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند عنوان كرد: والدين دقت نظر كافي براي دور نگه داشتن داروها از دسترس كودكان را داشته باشند.

حنيفه تصريح كرد: افراد سعي كنند داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخورند زيرا كودكان رفتار بزرگسالان را تقليد مي كنند، همچنين اگر به كودك خود دارو مي دهيد در صورت امكان به او بفهمانيد كه اين دارو است و از كلماتي مثل آبنبات، شكلات و يا خوراكي استفاده نكنيد.

وي با تاكيد بر ضرورت پرهيز از مصرف خودسرانه دارو بدون تجويز پزشك افزود: توجه به نكات پيشگيرانه در مقابل بروز مسموميتهاي دارويي براي خانوادها امري ضروري است.

وي ادامه داد: داروها بايد با مشاوره پزشك و يا داروساز و طبق توصيه آنها مصرف شود، چون كه با مصرف بيش از مقدار درماني داروها به‌طور خودسرانه، نه تنها روند درمان فرد زودتر نمي شود بلكه دچار عوارض جانبي يا مسموميت با داروها خواهد شد.

وي مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به افراد ديگر جامعه را خطرناك تر بيان كرد و گفت: در دوران سالمندي به علت تغييرات ساختار در اندامهاي داخلي مانند كبد، كليه، ميزان مايعات عضلات و چربي بدن، تغييراتي در جذب و دفع داروها اتفاق مي افتد و بي‌اعتنايي به مصرف دقيق داروها مي‌تواند منجر به مسموميت شود.

وي گفت: در سالمندان كاهش قدرت بينايي و فراموشي، مي‌تواند منجر به بروز اشتباهاتي در مصرف داروها و در نتيجه بروز مسموميت دارويي شود.

وي افزود: سالمندان بايد در مراجعه به پزشك، نام داروهاي مصرفي خود را به همراه داشته باشند تا از تجويز دوباره داروها و مصرف همزمان آنها و يا بروز تداخلات خطرناك دارويي پيشگيري شود.

دگزامتازون پر مصرف ترين دارو در استان همدان است.

7530/6993