۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81625906
T T
۰ نفر

بمب اتم پاكستان 17 ساله شد

۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶
کد خبر: 81625906
بمب اتم پاكستان 17 ساله شد

اسلام آباد - ایرنا - امروز، پنجشنبه هفتم خرداد ماه 1394، مقارن با 28 ماه می 2015 میلادی است و هفده سال پیش (1998) در چنین روزی پاكستان با انجام نخستین آزمایش موفقیت آمیز هسته ای، به فهرست كشورهای صاحب سلاح هسته ای پیوست و بعد از هند، در ردیف هفتم این فهرست جا گرفت.

این روز در پاكستان 'یوم تكبیر' نام گذاری شده و مراسم بزرگداشت این روز همه ساله از سوی دولت پاكستان به عنوان یكی از روزهای مهم و سرنوشت ساز این كشور، با صدور پیام هایی از سوی عالی ترین مقامات انجام می شود. پاكستان تنها كشور مسلمان صاحب بمب هسته ای است.

محمد نواز شریف امروز درپیامی به مناسب یوم تكبیر گفت: این روز در واقع روز غرور ملت پاكستان و روز غرور مسلمانان سراسر جهان است.

در پیام نواز شریف آمده است: بعد از انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته ای در سال 1998، قدرت دفاعی پاكستان به قدرتی شكست ناپذیر تبدیل شده ودشمنان هرگز جرات نخواهند داشت با نیت های شوم به پاكستان نگاه كنند.

امسال پاكستان درحالی هفدهمین سالگرد دستیابی به سلاح هسته ای را جشن می گیرد كه اخیرا گزارش هایی درباره تصمیم عربستان سعودی برای خرید سلاح هسته ای از پاكستان در برخی رسانه های غربی منتشر شده است؛ گزارشی كه مقامات عالی پاكستان آن را به شدت تكذیب كردند و تاكید كردند كه این كشور، به مسوولیت های خود درقبال حفظ و نگهداری از سلاح های هسته كاملا پایبند است.

آمریكا، نخستین كشوری است كه صاحب بمب اتم شد. این كشور در سال 1945 میلادی به سلاح هسته ای دست یافت و با وجود اینكه از آن زمان تاكنون هفت دیگر نیز توانسته اند به این سلاح دسترسی پیدا كنند، اما غیر آمریكا، تاكنون هیچ از كشورهای صاحب سلاح هسته ای، از بمب اتم علیه انسان ها استفاده نكرده است.

آمریكا در همان سالی كه به بمب هسته ای دست یافت (آگوست 1945)، شهرهای هیروشیما و ناگازاكی ژاپن را به صحنه آزمایش بمب هسته ای خود تبدیل كرد و نزدیك به 250 هزار انسان بی گناه در این حمله هولناك هسته ای جان باختند.

به ترتیب، روسیه در سال 1949، انگلیس در سال 1952، فرانسه در سال 1960، چین در سال 1964، هند در سال 1974 و پاكستان هم در سال 1998 خود را به سلاح های هسته ای مجهز كردند. كره شمالی نیز در سال 2006 با انجام آزمایش هسته ای، در ردیف هشتم كشورهای صاحب سلاح هسته ای قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی كه زرادخانه های خود را مملوء از كلاهك های هسته ای كرده است، از جلمه صاحبان سلاح هسته ای محسوب می شود هرگز میزان سلاح ها و بمب های اتمی خود را اعلام نكرده است.

آساق**1723