۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81627857
T T
۰ نفر

دلايل و اهداف حضور دائمي آمريكا در خاورميانه

۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81627857
دلايل و اهداف حضور دائمي آمريكا در خاورميانه

پايگاه خبري و تحليلي غرب آنلاين دوم خرداد در يادداشتي به قلم محمدتقي قاسمي با عنوان دلايل و اهداف حضور دائمي آمريكا در خاورميانه ضمن بيان ويژگي هاي منطقه حساس و راهبردي خاورميانه از منظر جغرافيايي، اقتصادي، سياسي و نظامي به اهداف ايالات متحده آمريكا براي حضور مستمر در اين منطقه پرداخته است.

در اين يادداشت آمده است: خاورميانه از گذشته هاي دور مهد تمدن هاي درخشان بشري و زادگاه علم و ميعادگاه پيامبران الهي بوده است اين منطقه از نظر جغرافيايي در مركز تقاطع سه قاره مهم جهان يعني آفريقا، اروپا و آسيا قرار گرفته بطوريكه از طريق تركيه به اروپا و از طريق سرزمين فلسطين به قاره آفريقا متصل مي شود.

خاورميانه يكي از مناطق استراتژيكي و ژئوپلتيكي جهان است كه سال ها مركز حوادث بين المللي است پس از جنگ جهاني دوم شايد هيچ منطقه اي در جهان به اندازه خاورميانه با حوادث گوناگون روبرو نبوده است.

مهمترين وقايعي كه طي سنوات گذشته در خاورميانه به وقوع پيوسته عبارت است از: جنگ هاي اعراب و رژيم صهيونيستي، بحران انرژي، پيمان صلح مصر و اسراييل، حمله اسراييل به لبنان، وقوع جنگ هاي داخلي در كشورهاي لبنان، عراق، يمن و اردن، حمله شوروري سابق به افغانستان، وقوع انقلاب اسلامي ايران، جنگ تحملي رژيم بعث عراق عليه ايران اسلامي، جنگ نفت، اشغال كويت توسط عراق و حمله آمريكا و قدرت هاي فرامنطقه اي به عراق.



*** چرا خاورميانه حياتي است

خاورميانه منبع بزرگترين ذخاير انرژي يعني نفت و گاز جهان است و لوله هاي نفتي خاورميانه را مي توان شاهرگ حياتي صنعتي و نظامي دنيا دانست ضمن اينكه كشورهاي غربي توسط خاورميانه با تمدن آشنا شده اند.

خاورميانه منطقه اي است كه سرزمين هاي ميان درياي مديترانه و خليج فارس را شامل مي شود، بدليل موقعيت ژئواستراتژيكي و ژئوپلتيكي در طول تاريخ همواره كانون توجهات قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي بوده است اين منطقه بخاطر اكتشافات منابع و ذخاير بزرگ نفت و گاز اهميتي صد چندان يافته بطوريكه مي توان گفت نبض اقتصاد جهاني در آن مي زند چون 62 درصد منابع انرژي جهان از اين منطقه تامين و صادر مي شود.

14 نقطه استراتژيكي در جهان وجود دارد كه 7 نقطه از آن در خاورميانه است، تنگه بوسفر، داردانل، كانال سوئز، تنگه جبل الطارق، تنگه باب المندب، تنب بزرگ و تنب كوچك و تنگه هرمز و جزيره ابوموسي.

خاورميانه با پنج درياي مهم جهان مديترانه، خليج فارس، درياي سرخ ، درياي سياه و درياي خزر احاطه شده ضمن اينكه قدرت هاي فرامنطقه اي دنيا خليج فارس را قلب زمين و قلب انرژي جهان مي نامند.



*** نتيجه گيري

خاورميانه بدلايل ذيل الذكر از اهميت اساسي و حياتي برخوردار است، مهد تمدن درخشان بشري و زادگاه علم و ميعادگاه پيامبران الهي است، وجود اماكن مقدس و قبله مسلمين جهان يعني مكه و مدينه و همچنين عتبات و عاليات، مركز تقاطع سه قاره بزرگ جهان است، داراي موقعيت ژئو استراتژك و ژئو پلتيكي است، داراي منابع بزرگ و ذخاير نفت و گاز دنيا و قلب زمين است، داراي منابع سرشار آب ، اقتصاد و كشاورزي است، تا سال 2025 سوخت هاي فصيلي در دنيا رو به كاهش مي باشند و فقط 5 كشور در خاورميانه قدرت توليد و صدور نفت و گاز دارند، يعني ايران، عراق، عربستان، كويت و قطر، هرگونه بحران انرژي در خاورميانه تهديدي است براي جهان.



*** اهداف و استراتژي آمريكا در خاورميانه

1- تضمين امنيت منافع انرژي امريكا در مناطق نفت خيز خاورميانه.

2- تامين امنيت رژيم صهيونيستي و حفظ بقاي آن در منطقه.

3- عدم ايجاد هرگونه همگرايي منطقه اي براي دشمني با آمريكا در خاورميانه.

4 -تلاش براي مهار و جلوگيري از نفوذ جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه.

5- پيگيري و پرونده سازي براي طرح خاورميانه بزرگ مد نظر آمريكا كه تامين كننده منافع آمريكا باشد.

6- تحكيم روابط استعماري آمريكا با كشورهاي منطقه خاورميانه.

7- ممانعت از قدرت گرفتن روسيه و چين در خاورميانه.

8- در نگهداشتن نفت و گاز منطقه خاورميانه.

9- تحميل اراده سياسي ، اقتصادي ، نظامي و امنيتي بر كشورهاي مرتجع عرب خاورميانه براي اجراي سياست هاي استعماري و خاورميانه اي آمريكاست.

10- تلاش براي آشوب ، جنگ و درگيري در بين كشورهاي مسلمان در خاورميانه به منظور توجيه حضور دائمي آمريكا در خاورميانه است.

لذا حضور آمريكا در خاورميانه براي تامين منافع نامشروع خويش مي باشد نه براي آزادي و توسعه دمكراسي اميد است،نيروهاي انقلاب و روشنفكران مسلمان و اساتيد بزرگ و انقلابي در دانشگاه ها و مراكز علمي كشور در آگاه سازي جوانان و بصيرت افزايي مردم در جبهه فرهنگي و نبرد رسانه اي اهداف آمريكا را برملا نمايند.

منبع: پايگاه خبري و تحليلي غرب آنلاين

6119/9002