رييس اداره تعاون روستايي اهواز: نبود سردخانه و صنايع تبديلي كشاورزي خسارات زيادي را به كشاورزي اين استان وارد كرده است

اهواز- ايرنا- رييس اداره تعاون روستايي اهواز گفت: شهرستان اهواز فاقد سردخانه و صنايع تبديلي محصولات كشاورزي است و اين امر موجب وارد آمدن خسارات زياد به بخش كشاورزي خوزستان شده است.

به گزارش ايرنا، سيد شريف موسوي روز يكشنبه در نشست مشترك اعضاي انجمن صنفي كشاورزان خوزستان و اتاق بازرگاني اهواز با اشاره به مشكلاتي كه كشاورزان خوزستاني با آن روبه رو هستند، اظهار كرد: با اين حال اين استان قابليت هاي بسياري در حوزه كشاورزي دارد و امسال بيش از يك ميليون تن گندم توليد كرده است.

وي با اشاره به كمبود صنايع تبديلي كشاورزي و سردخانه در خوزستان و فقدان اين امكانات در اهواز گفت: اين مساله باعث مي شود كه محصولات مازاد بر نياز بازار روي دست كشاورزان بماند و دچار خسارت شود.

به گفته وي، به طور نمونه پارسال بخش زيادي از محصول كلم و كاهوي دزفول به عنوان خوراك دام به اصفهان ارسال شد.

موسوي اضافه كرد: هر كيلوگرم گوجه فرنگي 500 تومان براي كشاورز هزينه دارد اما اكنون كشاورز آن را به قيمت 150 تومان مي فروشد و به دليل نبود سردخانه نمي توان آن را نگهداري كرد.

وي همكاري سرمايه گذاران و تجار اتاق بازرگاني را خواستار شد و گفت: كشاورزان توانايي راه اندازي سردخانه و صنايع تبديلي را ندارند.

موسوي با تاكيد بر تبديل كشاورز معيشتي به تجاري، افزود: اگر بخش ترويج كشاورزي به خوبي فعاليت مي كرد بسياري از اين مشكلات حل مي شد.



*دو ماه تا برداشت خرما

رييس هيات مديره اتحاديه نخل داران اهواز و كارون نيز در اين نشست، نسبت به نابودي نخلستان هاي اين شهرستان هشدار داد.

جاسم حزباوي گفت:در سال 92 هر كيلوگرم خرما را 14هزار ريال فروختيم كه به اندازه هزينه ها بود اما در سال 93 هر كيلوگرم 10 هزار ريال فروش رفت كه با توجه به افزايش نرخ ها حتي كفاف هزينه ها را هم نداد.

وي با بيان اينكه تا برداشت خرما دو ماه زمان مانده اظهار كرد: نخل و خرما يك محصول مستمر و حاصل يك عمر كشاورز است و نمي توان از آن چشم پوشي كرد يا به آن بي توجهي كرد.

حزباوي با انتقاد از نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين استان 18 نماينده دارد كه با توجه به اينكه پنج نماينده عضو كميسيون كشاورزي هستند بايد مشكلات به صورت قانونمند و در شان مردم اين استان حل شود.



*برگزاري همايش انتقال آب كارون

رييس اتاق بازرگاني اهواز نيز در ادامه اين نشست، از آمادگي اين اتاق براي برگزاري همايش جلوگيري از انتقال آب كارون خبر داد.

شهلا عموري گفت: اتاق بازرگاني از همه امكانات خود براي كمك به كشاورزي خوزستان و حفاظت از رودخانه كارون استفاده خواهد كرد.

وي با اشاره به برگزاري نشست هاي شوراي گفت وگوي بخش خصوصي و دولت، پيشنهاد كرد تا سومين نشست اين شورا با حضور نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي، مسوولان دولتي و بخش خصوصي با موضوع انتقال آب و راهكارهاي جلوگيري از آن برگزار شود.

عموري در ادامه پايانه صادراتي دزفول را يك نمونه موفق در صادرات محصولات كشاورزي به كشور سوريه دانست و اظهار كرد: با استفاده از اين نمونه مي توان پايانه هاي ديگر را وسعت داد و محصولات كشاورزي را صادر كرد.

7151/ 6037