۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81636800
T T
۰ نفر

برداشت گل محمدي در آذربايجان غربي آغاز شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر: 81636800
برداشت گل محمدي در آذربايجان غربي آغاز شد

اروميه - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: برداشت گل محمدي از 60 هكتار زمين زير كشت اين محصول در استان آغاز شد.

مقصود قرباني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه افزون بر 250 هزار ليتر گلاب از گل محمدي در مناطق مختلف آذربايجان غربي به دست مي آيد.

وي با بيان اينكه متوسط توليد برگ گل در هر هكتار 220 كيلو گرم است، اضافه كرد: ارقام مورد استفاده براي كشت اين محصول در سطح استان اغلب گل محمدي خوي بوده و از ارقام محلي كاشان نيز به صورت محدود براي كشت استفاده مي شود.

قرباني گفت: هر چند اين محصول در شهرهاي مختلف استان برداشت مي شود ولي عمده توليد اين محصول مربوط به شهرستان خوي است.

وي با اشاره به مصارف گل محمدي اضافه كرد: از 60 درصد محصولات براي عرق گيري، 30 درصد به صورت گلبرگ خشك براي تهيه گل قند، مربا و ساير مصارف خوراكي، پنج درصد براي مصرف تازه خوري و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشك به منظور صادرات استفاده مي شود.

قرباني اظهار كرد: گل محمدي توليدي آذربايجان غربي به صورت خشك به كشورهاي همسايه اين استان از جمله تركيه، جمهوري آذربايجان و نيز ساير استان هاي كشور صادر مي شود.

معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: جايگاه كشوري استان در توليد اين محصول در رتبه 27 است .

وي اظهار كرد: شهرستان خوي از جمله شهرهاي مهم توليدكننده گل محمدي در استان است كه برداشت اين محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پايان تير ماه به طول مي انجامد.

قرباني ادامه داد: براساس شناسنامه تهيه شده از گلستانهاي اين شهرستان در بيش از 30 هكتار از باغات منطقه گل محمدي كشت شده است كه پيش بيني مي شود 160 تن محصول از گلستانهاي اين شهرستان برداشت شود.

گل محمدي در آذربايجان غربي به قيزيل گول مشهور است و مشتريان فراواني در استانهاي همجوار و كشورهاي همسايه دارد به طوري كه مقدار زيادي از آن به صورت خشك يا تر به تبريز، مرند و كشورهاي جمهوري آذربايجان و تركيه صادر مي شود.

70 درصد محصول گل محمدي خوي نيز به گلاب تبديل و بقيه در صنايع شيريني سازي و تهيه مربا مصرف مي شود.

گل محمدي خاصيت گرمايي دارد و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است و در درمان زخم معده و وضعيت عمومي بدن موثر بوده و براي تقويت قلب بسيار مفيد بوده و غم زداست.

صبح ها باغداران و پرورش دهندگان گل محمدي در خنكاي صبح غنچه هاي تازه شگفته گل را مي چينند و تا آغاز گرماي روز، گل هاي تازه شكفته شاداب و مشتري پسند را به بازار عرضه مي دارند.

7125/2093