۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81637944
T T
۰ نفر

كودكان را در روزهاي گرم داخل اتومبيل رها نكنيد

۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81637944
كودكان را در روزهاي گرم داخل اتومبيل رها نكنيد

زنجان - ايرنا - يك متخصص كودكان مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان گفت: با توجه به در پيش بودن فصل گرما كودكان را در روزهاي گرم داخل اتومبيل محبوس و يا رها نكنيد.

دكتر زهره ترابي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه نوزادان از بدو تولد تا دوسالگي بيشتر از سنين ديگر در برابر گرما آسيب پذيرند افزود: اين گروه به دليل ناتواني در بيان مشكلات خود و ضعف بنه ي بدني در مقابله با عوامل مختلف محيطي نيز ناتوان تر هستند.

وي يادآوري كرد: گرمازدگي در كودكان شيوع بيشتري دارد كه اين به دليل تعريق زياد و دفع مواد، املاح معدني مانند پتاسيم و سديم رخ مي دهد.

ترابي با اشاره به اينكه برخي والدين ناآگاهانه براي انجام كارهايي وسيله نقليه خود را در گرماي هوا و در تابش مستقيم نور آفتاب رها مي كنند، تصريح كرد: والدين تصور مي كنند قرار دادن كودك براي مدتي هر چند كوتاه در داخل اين وسيله نقليه مشكلي را براي آنان بوجود نمي آورد، اين در حالي است كه اين وضعيت تهديد جدي براي سلامت كوكان محسوب مي شود.

وي، دل درد، تب، بيحالي و تعريق زياد را از جمله علايم گرمازدگي در كودكان عنوان كرد و گفت: گرماي 40 درجه اي براي كودك بسيار خطرناك است و حتي مي تواند به مرگ آنان منتهي شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: بي رمقي، تشنج و بي هوشي از علايم گرمازدگي با شدت بالا به شمار مي رود كه توجه خانواده ها به اين موضوع مهم ضروري است.

وي اظهار كرد: برخي خانواده ها هنگام بروز گرمازدگي و تب به تجويز استامينوفن اقدام مي كنند كه اين ممكن است به بروز مسموميت در كودك منتهي شود.

اين متخصص كودكان مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان ادامه داد: كودكان به مقتضيات سن خود بيشتر در هواي آزاد قرار مي گيرند و به بازي هاي كودكانه مبادرت مي كنند كه اين موضوع آنها را بيشتر در معرض گرمازدگي قرار مي دهد.

وي يادآوري كرد: در آوردن لباس، قرار دادن كمپرس سرد در كشاله ران، زير بغل و گردن در فضايي خنك، حمام كردن با آب تا حدودي سرد و مصرف مايعات مي تواند بهترين راهكار براي درمان گرمازدگي باشد.

ترابي خاطرنشان كرد: استفاده از محلول 'او آر اس' از ديگر راهكارها براي رفع گرمازدگي توصيه مي شود و در صورت تشديد علايم بيمار بايد در كوتاهترين زمان ممكن به بيمارستان ارجاع داده شود.

6085/7320