۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81638363
T T
۰ نفر

روستاي گوشه سرفارياب درسايه كم مهري ها گم شده است

۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81638363
روستاي گوشه سرفارياب درسايه كم مهري ها گم شده است

ياسوج - ايرنا- روستاي زيبا و كوهپايه اي اما محروم گوشه از توابع بخش سرفارياب شهرستان چرام گويي همچنان بايد در سايه كم مهري ها گم شود و هر نوع خدمت و پروژه اجرايي كه براي روستاهاي بخش برده مي شود به اين روستا كه مي رسد بهانه هاي مختلف سرباز مي كند.

به گزارش ايرنا، معضل چاله و چوله هاي جاده دسترسي به اين روستا كه در اثر بي مهري هاي مسوولان وقت در دولت گذشته علاوه بر نگراني اهالي فرياد نماينده ولي فقيه در استان و استاندار را نيز بلند كرده بود سرانجام پس از هفت سال انتظار در مرداد سال گذشته بهسازي و آسفالت شد.

نكته جالب وتعجب آور در عمليات بهسازي مسير 45 كيلومتري سرفارياب تا آخرين روستا يعني روستاي شيخ هابيل آن بود كه مشخص نبود با چه انگيزه اي مسوولان وقت حدود چهاركيلومتر از سمت سرفارياب به اين روستا و سه كيلومتر را نيز بعد از اين روستا بهسازي و آسفالت كرده اما همچنان جاده اين روستا با وجود بدترين شرايط در دستور كار آنها قرار نگرفت.

البته تا سال گذشته هربار كه از مسوولان و مديران راه و شهرسازي شهرستان چرام دليل اين كار را سوال مي كرديم در پاسخ مشكل كمبود اعتبار و نبود قير را دليل اصلي خود ذكر مي كردند.

بيش از 40 روستا در قالب حدود 600خانوار تحت عنوان روستاهاي (پشته زيلايي) در مسير 45كيلومتري سرفارياب -شيخ هابيل واقع شده است.

اگر چه سرانجام انتظار چندين ساله مردم و اهالي روستاي گوشه به سرآمد و مردم طعم شيرين خدمت و بهسازي و آسفالت جاده را در دولت يازدهم و با تلاش مسوولان اجرايي شهرستان و بخش لمس كردند اما گويي موضوع آبرساني به اين روستا نيز شرايط و سرنوشت تلخي همانند جاده اش پيدا كرده است.

آبرساني به پشته زيلايي كه بايد طي دو فاز تمامي روستاهاي درمسير 45كيلومتري سرفارياب تاشيخ هابيل را ازنعمت آب آشاميدني سالم برخوردار كند اما در اقدامي تاسف بار وعجيب عمليات اين پروژه در روستاي سوراي متوقف شد.

اين در حالي است كه بارها خبرگزاري ها و رسانه هاي مختلف استان در گزارش ها و خبرهاي خود از اين پروژه تحت عنوان مجتمع آبرساني به پشته زيلايي و در دو فاز پرداخته اند.

مديرعامل وقت شركت آبفاي روستايي كهگيلويه وبويراحمد نيز در مراسم كلنگ زني و آغاز اين طرح از برخوردار شدن بيش از 600 خانوار و 40روستاي منطقه پشته زيلايي با بهره برداري از اين طرح آبرساني خبر داده بود.

عمليات اجرايي طرح آبرساني به پشته زيلايي در 25 خرداد سال 1390 با حضور جمعي از مسوولان اجرايي استاني و محلي آغاز شد.

براي اجراي اين پروژه عظيم بيش از 12كيلومتر خط انتقال ، 25 كيلومتر شبكه داخلي ، يكهزار و 500متر مكعب مخزن ذخيره و بيش از سه ايستگاه پمپاژ در فاز نخست آن پيش بيني شده بود.

اين پروژه مهم آبرساني كه به گفته مديرعامل وقت آبفاي روستايي استان هزينه هاي سنگيني را در زمينه انجام طرح مطالعاتي و عمليات اجرايي آن در پي داشته بايد در دو فاز تمامي روستاهاي منطقه پشته زيلايي تا شيخ هابيل را از نعمت اب آشاميدني سالم برخوردار كند.

اين طرح اما به نظر مي رسد در دو سال اخير و البته با وجود رايزني ها و اصرار مكرر از سوي مردم و 200خانوار محروم از آب شرب سالم در منطقه پشته زيلايي ، فرماندار و بخشدار سرفارياب همچنان راكد و متوقف است.

فرماندار شهرستان چرام نيز در اين زمينه با اشاره به عمق مشكلات و دغدغه هاي مردم در منطقه پشته زيلايي ، به خبرنگار ايرنا مي گويد: مشكل تامين آب آشاميدني همچنان از مهمترين خواسته ها و مطالبات مردم اين منطقه است.

ابراهيم فتاح پور افزود: اگر چه بخش عمده اي از روستاهاي منطقه پشته زيلايي هم اكنون از نعمت آب آشاميدني سالم برخوردار شده اند اما حدود نيمي از جمعيت فعلي اين بخش تشنه و در انتظار اقدام براي اجراي عمليات فاز دوم آبرساني به اين روستاهاي باقي مانده هستند.

وي با بيان اينكه پروژه آبرساني به منطقه پشته زيلايي در دو فاز تعريف و تصويب شده و از مسوولات شركت آبفاي روستايي استان خواست عمليات اجرايي فاز دوم اين پروژه را سريعتر آغاز كنند.

فتاح پور تاكيد كرد: در صورت همراهي و اقدام شركت آبفاي روستايي براي تامين اعتبار لازم و شروع عمليات اجرايي آن شهرستان چرام نيز در اين راستا كمك خواهد كرد و در كميته برنامه ريزي و حتي ماده 180 اعتباري را به اين طرح اختصاص خواهد داد.

بخشدار سرفارياب نيز در اين زمينه از كمبود شديد آب آشاميدني سالم براي 200 خانوار روستايي و با جمعيتي افزون بر 700 نفر خبر داد و گفت: اهالي تشنه اين روستاها در انتظار اقدام مسوولان شركت آب و فاضلاب روستايي براي شروع عمليات اجرايي فاز دوم ابرساني پشته زيلايي هستند.

آتش سودا اظهار كرد: با بررسي هاي انجام شده بسياري از بيماري هاي مسري نيز به دليل همين كمبود آب اشاميدني به اين روستاها سرايت كرده و مردم همچنان مجبور به خروج از روستاهاي خود و مهاجرت به شهر هستند.

وي ابراز داشت: با بهره برداري از فاز نخست اين طرح در سال 91 تاكنون اقدام خاصي از سوي شركت آبفاي روستايي استان براي آغاز فاز دوم ان انجام نشده است.

غلام حسن آتش سودا با اشاره به معطل ماندن و انتظار حدود هفت ساله برخي روستاهاي اين بخش در زمينه بهسازي جاده روستايي آنها، گفت: توقف طرح آبرساني حتي برخي شبهه افكني ها و ذهنيت هاي منفي را نيز بين اهالي دراين روستاها به وجود آورده است.

وي ابراز داشت: يكي از مهمترين مطالبات و خواسته هاي مكرر مردم منطقه پشته زيلايي همچنان كمبود آب آشاميدني سالم است.

آتش سودا يادآور شد: برخي روستاها به شدت از كم آبي رنج مي برند و برخي نيز اگر چه احساس كمبود شديد ندارند ولي هيچ گونه تضميني نيز بر بهداشتي و سالم بودن آب شرب آنها نيز وجود ندارد.

وي برخي روستاهاي دچار بحران شديد كم آبي در منظقه پشته زيلايي را شامل سيلارستان، دلگرك، منصورآباد، پهلكي ها، جورك و اشكفت سياه و گوشه سفلي اعلام كرد.

به گزارش ايرنا، فاز نخست طرح آبرساني به پشته زيلايي در هفته دولت (شهريور)سال 91 به بهره برداري رسيد.

با اجراي فاز نخست اين طرح 9 روستا با جمعيتي افزون بر 500خانوار از نعمت آب آشاميدني سالم برخوردارشدند.

مديرعامل وقت شركت آبفاي روستايي استان با بيان اينكه حجم كار و عمليات اجرايي در اين پروژه بيش از تعهدات شركت آبفاي روستايي بوده است، گفت: بيش از 31كيلومتر خط انتقال، چهار مخزن ذخيره با حجم دو هزار و 300 متر مكعب و سه ايستگاه پمپاژ در مسير اين پروژه اجرايي قرار گرفت.

سجاد رستگار ميزان اعتبار اختصاص داده شده براي اجراي اين طرح را افزون بر 24 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: با اجراي كامل اين طرح افزون بر 600 خانواردر قالب 26روستاي بخش سرفارياب از جمله مندان، دلگرك، اب ماهي، سواري، دلي سوار، گوشه، سيلارستان، شيخ هابيل و چندين روستاي كوچك و دورافتاده در مسير جاده سرفارياب - شيخ هابيل از نعمت آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.

وي مجتمع آبرساني شهداي پشته زيلايي را يكي از بزرگترين و در عين حال سخت ترين پروژه هاي آبرساني روستايي بدليل صعب العبور بودن مسير طي سال هاي گذشته در استان عنوان كرده بود.

روستاي كوهپايه اي گوشه (عليا و سفلي) با جمعيتي افزون بر 60 خانوار با جلوه هاي بديع و طبيعي و انواع درختان ميوه از ساير روستاهاي اطراف جلوه اي متمايز دارد.

البته حدود 18 هكتار انواع باغ هاي انگور، سيب، توت فرنگي و انار در اين روستا به دليل كم ابي در آستانه خشك شدن و نابودي است.

در اين روستاي كوهپايه اي كوچك چشمه سارها ، آبشارها ، تالاب ها و شميم عطر گلهاي بهاري فضايي دل انگيز و بانشاط را براي آسايش و آرامش خاطر رهگذران ايجاد كرده است.

امام زاده شاه رجب (ع) درحدود يك كيلومتري و در ميان طبيعت بكر و جويبارهاي زيبا جلوه ديگري به منطقه بخشيده است و هرساله به ويژه بهار و تابستان ميزبان زائران است.

اين درحالي است كه نبود برخي زيرساخت ها از جمله آب آشاميدني سالم زندگي را به كام مردم اين روستا و ساير روستاهاي همجوار و اطراف آن سال ها است تلخ كرده است.

3016/1662