۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81641486
T T
۰ نفر
آثار مكشوفه از شهر سوخته نشان از قدمت صنایع دستی در سیستان دارد

زابل- ایرنا- رییس میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هامون گفت: پیشینه صنایع دستی در سیستان به درازای تاریخ كهن منطقه و به طور مشخص تمدن غنی و پربار شهر سوخته است.

رضا بارانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قسمت بزرگی از كشفیات 14 دوره نظام مند در شهرسوخته صنایع دستی ارزشمندی است كه مردمان این تمدن پربار در پنج هزار پیش آثاری گرانبها با تلفیقی از هنر و ذوق سرشار صنعتگران و مواد و لوازمی كه در طبیعت سیستان در اختیارشان قرار داده بود، خلق می كردند.

وی اظهار داشت: امروز تولیدات صنایع دستی زنان و مردان سیستان در اكثر خانه ها برای تزئینات و به كار بردن در زندگی روزمره وجود دارد.

بارانی اظهار داشت: سفره آرد، حصیربافی، شال سیستانی، خلك بافی و سبدهای حصیری گز از جمله آثار صنایع دستی است كه بانوان و مردان هنرمند دیار نام آشنای سیستان آنها را تولید می كنند.

وی ادامه داد: صنایع دستی قالب در شهرستان هامون خلك بافی و گز بافی است كه در روستاها و حاشیه دریاچه هامون تولید می شود.

رییس میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هامون با اشاره به برنامه در دست اقدام این اداره گفت: پس از وقفه دو ساله، در ایام تابستان كارگاههای آموزشی و فروشگاههای متمركز در منطقه سیستان برپا می شود.

وی تصریح كرد: در این فروشگاه تولیدات سنتی زنانه در قالب سیاه دوزی، خامه دوزی، سوزن دوزی و سایر صنایع سیستان عرضه خواهد شد.

بارانی خاطر شان كرد: آیین تجلیل و بزرگداشت حسین علیصوفی صنعتگر پیشكسوت صنایع دستی سیستان و احیا كننده سنت شال باقی شنبه 23 خرداد از ساعت 17 در محل كهن دژ كوه خواجه با حضور استاندار سیستان وبلوچستان، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسوولان استانی و شهرستانی و ریش سفیدان و معتمدان برگزار خواهد شد.

تاكنون 42 اثر صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و نیز گستره زیاد كه موجب گوناگونی فرهنگی و سبك زندگی در این استان شده، نشان ملی مرغوبیت كالا و چهار اثر شامل دو اثر سفال كلپورگان، خامه دوزی سیستان و سوزن دوزی بلوچستان نیز مهر اصالت یونسكو دریافت كرده اند.

7317/6081/1772
۰ نفر