۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81643981
T T
۰ نفر

12 سال انتظار برای اجرای یك طرح - علی معظمی گودرزی*

۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81643981
12 سال انتظار برای اجرای یك طرح - علی معظمی گودرزی*

افزایش جمعیت ، توسعه بی رویه شهرها ، تغییر در ساختار مسكونی و گسترش شهرنشینی راه اندازی سیستم دفع و تصفیه فاضلاب ها را در شهرها به یك ضرورت اجتماعی تبدیل كرده است.

اجرای اینگونه طرح ها، نقش مهمی در جلوگیری از آلوده شدن منابع آب زیر زمینی ، حفظ و حراست از طبیعت رودخانه ها ، ارتقای بهداشت فردی ، اجتماعی و جلوگیری از انتشار بیماریهای ناشی از دفع غیر اصولی فاضلاب دارد و امروزه با استفاده از سیستم «لجن فعال» از تصفیه به صورت كمپوست در كشاورزی استفاده می شود..

در شهر نورآباد مركز شهرستان دلفان لرستان كه با 60 هزار نفر جمعیت در شمال غربی مركز این استان واقع شده لوله گذاری انتقال سیستم فاضلاب به اجرا درآمده و فاضلاب شهر در قالب خطوط انتقال به خارج از شهر هدایت می شود.

اما حكایت اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد به یك تراژدی غمناك برای شهروندان این شهر تبدیل شده و مردم این شهر 12 سال است كه در انتظار اجرای این مهمترین خواسته اساسی خود هستند .

عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد، در مرحله اول در سال 79 آغاز شد، اما پس از مدت كوتاهی با مصلحت اندیشی ! مسئولان وقت شركت آب و فاضلاب لرستان ، این پروژه تعطیل گردید و آنان در مصاحبه با رسانه ها علت تعطیلی این پروژه را تسریع و تكمیل طرح های فاضلاب در سه شهر دیگر استان اعلام كردند و سوال شهروندان نورآباد برای علت این اقدام تبعیض آمیز همچنان بی پاسخ ماند.

به هر حال ، یك پروژه نیمه تمام با نظر مسئولان وقت تعطیل شد تا اینكه پس از گذشت 11 سال مجددا در آیینی با حضور معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شركت آب و فاضلاب كشور مردم شاهد آیین كلنگ زنی این پروژه بودند و معاون وزیر در مصاحبه با صدا و سیمای لرستان اعلام كرد كه طرح تصفیه خانه شهر نورآباد از مدرن ترین تصفیه خانه های كشور خواهد بود كه در دو مدول كار تصفیه فیزیكی و همچنین تصفیه بیولوژیكی فرایند حذف ازت و فسفر و كاهش آلودگی مواد آلی و میكروبی را با استفاده از روش ژوهانسبورگ (لجن فعال و برگشت فاضلاب و هوا دهی )انجام خواهد داد و علاوه بر ضد عفونی كردن پساب در نهایت لجن حاصل از تصفیه به صورت كمپوست تولید ودر بخش كشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

براساس قرارداد منعقده این طرح با اعتبار 5/12 میلیارد تومان ( 6 میلیون دلار خرید تجهیزات ) و برآورد زمانی36 ماهه كار ساخت آن توسط پیمانكارپروژه آغاز شد.

انتشار این خبر موجی از امید را در میان مردم ایجاد كرد اما این شادی و شعف با گذشت دو سال از آغاز طرح، بازهم به یاس و ناامیدی تبدیل شد و این پروژه به سبب كمبود اعتبار متوقف شده است .

در سال گذشته مسئولان شركت آب و فاضلاب روستایی لرستان از فسخ قرارداد با پیمانكار مربوطه خبر دادند.

گرچه بنا شد این طرح بصورت فایناس به مناقصه گذاشته شود ولی با گذشت دو سال تاكنون خبری از مناقصه نیست .

به هرحال، با توجه به اهمیت احداث تصفیه خانه فاضلاب نورآباد در فرایند جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و مشكلاتی كه از لحاظ زیست محیطی و بهداشتی برای شهروندان ایجاد كرده بررسی دلایل ركود و رخوت پروژه مذكور و تامین اعتبارات مورد نیاز آن ازمحل اعتبارات ملی ضرورتی انكار ناپذیر است .

*خبرنگار ایرنا در نورآباد لرستان