۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81644004
T T
۰ نفر
استاندار: خراسان رضوی و سغد مزایای اقتصادی برابر دارند

مشهد – ایرنا – استاندار خراسان رضوی گفت: این استان دارای ظرفیتهای فراوان در حوزه های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و كشاورزی است كه مشابه ظرفیتهای استان سغد كشور تاجیكستان می باشد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در ادامه سفر خود به كشور تاجیكستان صبح امروز با استاندار سغد و برخی دیگر مسوولان این استان دیدار و گفت و گو كرد.

وی در این دیدار با اشاره به سطح مطلوب روابط دو كشور اظهار كرد: این روابط همواره بر اساس منافع مشترك و احترام متقابل استوار بوده است.

وی به اهتمام دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با كشورهای دنیا و به ویژه همسایگان اشاره كرد و گفت: باید از این فرصت در راستای تحكیم و ارتقای روابط بین دو كشور استفاده كنیم.

استاندار خراسان رضوی از وجود بارگاه ملكوتی حضرت امام رضا (ع) به عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی كشور یاد كرد و افزود: مشهد مقدس كانون توجه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و این فرصت مهم باعث شده كه ما سالانه پذیرای حدود 25 میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان باشیم كه دو میلیون نفر آن ‌ها را زائران خارجی تشكیل می دهند.

رشیدیان وجود نیروهای متخصص و توانمند، فعالیت بیش از 170 دانشگاه و مركز آموزش عالی و 300 هزار دانشجو را از دیگر مزیت ‌های استان برشمرد.

استاندار خراسان رضوی قرار گرفتن ایران در كریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت، دسترسی آسان به كشورهای حوزه خلیج فارس، وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار مرز را از جمله زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذاری در ایران دانست.

وی با بیان این كه روزانه 160 پرواز در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی مشهد، نشست و برخاست می شود گفت: به 19 مقصد خارجی به طور مستقیم پرواز داریم.

رشیدیان با تاكید بر توسعه همه جانبه روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با كشور تاجیكستان از آمادگی استان برای استقبال و حضور گردشگران و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف خبر داد.

وی خواستار تبادل هیات های تجاری، برپایی نمایشگاه های تخصصی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو طرف در راستای توسعه مناسبات اقتصادی دو كشور شد.

استاندار خراسان رضوی با تشریح فرصت های بی بدیل سرمایه گذاری در استان اظهار كرد: ما خواهان توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی با این كشور هستیم.

عبدالرحمان قادری استاندار خجند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توسعه مناسبات با خراسان رضوی گفت: خط و زبان فارسی باعث پیوند قوی بین دو كشور شده است.

وی افزود: ولایت سغد دارای قدمت دیرینه است و در عرصه كشاورزی دارای سابقه طولانی می باشد.

استاندار خجند از آمادگی این استان برای توسعه ی مناسبات در حوزه ی كشاورزی، برق، معدن و تجارت خبر داد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه برنامه های سفر خود با تجار و بازرگانان تاجیكستان نیز دیدار كرد.

رشیدیان در این دیدار با بیان این كه این سفر با هدف توسعه مناسبات بین دو كشور صورت گرفته بر لزوم تقویت تعامل اتاق بازرگانی خراسان رضوی و سغد تاجیكستان تاكید كرد.

وی تبادل هیات های تجاری، برپایی نمایشگاه توانمندی ها در دو كشور ارائه فرصت های سرمایه گذاری طرفین را از جمله راهكارهای توسعه مناسبات دانست.

رشیدیان گفت: خراسان رضوی از نظر جمعیت و وسعت جزو استان ‌های مهم و پهناور كشور به شمار می‌رود و با اقتصاد قوی دارای ظرفیت‌ های فراوان در حوزه‌ های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و كشاورزی است.

وی ادامه داد: وجود معادن سرشار و غنی سنگ آهن و 46 ماده معدنی دیگر، فعالیت شش واحد فولادی و 33 واحد دردست اقدام، وجود شش هزار واحد صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی استراتژیك مانند زعفران و پسته از جمله مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی قرار گرفتن استان در كریدورهای بین المللی را از دیگر مزایای استان بر شمرد و بر استفاده از آن برای ارتقای سطح روابط تاكید كرد.

رشیدیان تسهیل در تردد و روند سرمایه گذاری بین دو كشور را ضروری دانست و از آمادگی استان برای جذب سرمایه گذاران تاجیكی خبر داد.

یعقوبی معاون استاندار سغد نیز در این دیدار از توسعه روابط با خراسان رضوی استقبال كرد و آمادگی استان سغد برای توسعه مناسبات با طرف ایرانی را اعلام كرد.

وی توانمندی های خراسان رضوی در عرصه های مختلف را قابل تقدیر دانست و بر استفاده از آن در استان سغد تاكید كرد.

استاندار خراسان رضوی و هیات همراه روز پنجشنبه وارد تاجیكستان شدند.

نمایشگاه و جشنواره فروش محصولات جمهوری اسلامی ایران 23 خرداد ماه در شهر خجند استان سغد تاجیكستان با حضور استاندار و سایر مسوولان افتتاح می شود.

این نمایشگاه تا 26 خرداد ادامه دارد.

7489 / 6053