۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۴
کد خبر: 81644560
T T
۰ نفر
دیدار پوتین و اردوغان پشت درهای بسته با محوریت انرژی

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه در پشت درهای بسته دیدار كرد و به گزارش رسانه های روسی،محور مذاكرات دو طرف را همكاری های مسكو - آنكارا در عرصه انرژی تشكیل می داد.

به گزارش رسانه ها،دیدار پوتین و اردوغان روز شنبه درحالی در باكو انجام گرفته است كه سران روسیه و تركیه در پایتخت جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاح بازیهای اروپایی شركت كرده اند.

به گزارش كرملین، در دیدار سران روسیه و تركیه، از طرف روس، یوری اوشاكوف دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، آلكساندر نوواك وزیر انرژی ، سرگئی كریینكو رییس شركت دولتی روس اتم و آلكسی میلر رییس شركت گازپروم شركت داشتند.

حضور وزیر انرژی، روسای شركت های گازپروم و روس اتم در دیدار سران روسیه و تركیه نشانه محوریت بحث درمورد مسایل انرژی شامل موضوعات همكاری های نفت و گاز و نیز انرژی اتمی در این دیدار بود.

به گزارش شبكه تلویزیونی روسی ار.ب.كا، موضوعات مربوط به همكاری های دو كشور در عرصه انرژی محور مذاكرات پوتین و اردوغان را تشكیل می داد.

'انتظار می رفت در این دیدار موضوع تخفیف شش درصدی گاز ارسالی روسیه به تركیه كه آنكارا در ماههای اخیر بر دریافت آن اصرار داشته است مورد بررسی قرار گیرد.'

به گزارش رسانه ها، علاوه بر آن مسایل مربوط به اجرای طرح خط لوله گاز 'جریان تركیه' كه روسیه از طریق دریای سیاه به تركیه احداث می كند در دستور كار دیدار سران روسیه و تركیه قرار داشت و برخی رسانه های خبری هم از مطرح شدن مساله سوریه در دیدار پوتین و اردوغان خبر دادند.

مسكو و آنكارا در مساله سوریه اختلافات شدیدی دارند اما ترجیح می دهند روابط دو كشور و همكاری های گسترده خود را تحت تاثیر این مساله مهم قرار ندهند.

دیدار پوتین و اردوغان نخستین دیدار دو طرف در ماههای اخیر به ویژه پس از بروز تنش در روابط دو كشور در ماه آوریل گذشته بر اثر سخنان پوتین در مورد قتل عام ارامنه بوده است كه رییس جمهوری روسیه آن را نسل كشی خواند و این مساله خشم اردوغان را برانگیخت و رییس جمهوری تركیه در پاسخ از روسیه در مورد تحركات در شرق اوكراین و الحاق منطقه كریمه توضیح خواست.

مسكو و آنكارا برای احداث خط لوله گاز به نام جریان تركیه با ظرفیت 63 میلیارد مترمكعب گاز در سال به توافق رسیده اند و قرار است قرارداد مربوط به عملیاتی كردن این طرح بزرگ در اوایل تیر ماه آتی به امضای روسای دو كشور برسد.

بر اساس توافق دو طرف، 16 میلیارد مترمكعب گاز ارسالی از روسیه در داخل خاك تركیه مصرف شده و 47 میلیارد آن به اروپا منتقل خواهد شد.

هزینه احداث فاز اول این طرح 3.3 میلیارد یورو برآورد شده و انتظار می رود بعداز امضای قرارداد كشوری، سایر اسناد مربوط به عملیاتی شدن خط لوله نیز تا پایان سالجاری میلادی به امضا برسد.

روسیه بزرگترین تامین كننده انرژی تركیه به شمار می رود و دولت آنكارا سال گذشته 27.3 میلیارد مترمكعب گاز طبیعی از روسیه وارد كرد.

روسیه از طریق یك خط لوله مستقیم از زیر دریای سیاه موسوم به جریان آبی به تركیه گاز صادر می كند و هم از طریق یك خط لوله دیگر كه از طریق بلغارستان وارد تركیه می شود، به این كشور گاز ارسال می كند.

ولادیمیر پوتین به دنبال بروز بحران و خودداری اروپا از حمایت طرح انتقال گاز، طرح جدید انتقال گاز به تركیه و اروپا را در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه مطرح كرده است.

تركیه همچنین با مشاركت روسیه نیروگاهی را در منطقه مرسین با هزینه 20 میلیارد دلار احداث می كند كه این هزینه با سرمایه گذاری روسیه تامین می شود.

اروپام*5*391** 1701