به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، فرزاد پيلتن روز يكشنبه در همايش كاربردي تجارت با كشورهاي عراق، آذربايجان و تركمنستان كه با حضور فعالان و تجار تيم اقتصادي كشورهاي هدف برگزار شد، تصريح كرد: از نگاه دولت جمهوري اسلامي ايران، عراق مهم ترين شريك صادراتي ما به شمار مي آيد و براي آن بسيار اهميت قايل است به گونه اي كه در رياست جمهوري، سازمان توسعه تجارت و ساير سازمان هاي اقتصادي ايران ستاد و دفاتر ويژه عراق تاسيس شده است.
وي با بيان اينكه عراق مي تواند بازار مهمي براي تجار و شركت هاي ايراني محسوب شود، اظهارداشت: به عنوان دولت ايران اعتقاد داريم در توازن تجاري نبايد شكاف و فاصله عميقي بين صادرات و واردات عراق وجود داشته باشد، هرچند عراق نيز محصولاتي دارد كه مي تواند در بازار ما مورد استفاده قرار گيرد.
پيلتن اتخاذ رويكرد تجاري بلندمدت را از راهكارهاي تعميق روابط تجاري بين دو كشور دانست و گفت: يكي از مهم ترين كانال هاي ارتباطي دولت ها از طريق برگزاري اجلاس كميسيون هاي مشترك است چرا كه اين اجلاس ها فرصت خوبي براي برقراري روابط تجاري به شمار مي آيد.
مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي عربي و آفريقا با بيان آنكه برگزاري كميسيون مشترك ايران و عراق برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار داشت: كميسيون مشترك ايران و عراق از معدود كميسيون هايي است كه در سطح عالي برگزار مي شود كه از طرف ايران، معاون اول رييس جمهوري و از طريق عراق نيز نخست وزير آن كشور حضور دارند.
پيلتن اضافه كرد: آخرين اجلاس كميسيون مشترك ايران و عراق در بهمن ماه سال گذشته در بغداد برگزار شد كه طي آن حدود 12 سند در حوزه هاي معدني، بهداشتي، تبادل هيات هاي تجاري و برگزاري نمايشگاه ها به امضا رسيد.
وي با بيان اينكه ظرفيت ها و قابليت هاي زيادي در قالب اين اسناد به وجود آمده است، تصريح كرد: تجار و فعالان اقتصادي بايد به عنوان يك فرصت در چارچوب اسناد امضا شده مورد استفاده قرار گيرد.
پيلتن با اشاره به مشكلات فراروي توسعه تجارت با عراق، افزود: مشكلات بانكي، استاندارد، حمل و نقل، مشكلات مرزي، گمركات و نظاير آن از جمله مسايلي هستند كه مانع توسعه روابط دو كشور مي شود كه ما آن را در دستور كار قرار داديم و در حال پيگيري آن هستيم.
پيلتن اضافه كرد: ايران فرصت هاي زيادي براي تجارت در عراق در اختيار دارد كه از آن جمله مي توان به همسايگي ايران با عراق، اشتراكات فرهنگي ـ ديني بين دو كشور، ذائقه مصرف مردم عراق به عنوان مهم ترين فرصت براي شركت هاي ايراني براي ارتباطات تجاري به شمار مي آيد.
مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي عربي و آفريقا سپس نگاه كوتاه مدت تجار ايراني به كشور عراق را از جمله نقاط ضعف در روابط تجاري دو كشور برشمرد و ادامه داد: گاهي اوقات تجار و شركت هاي ايراني در رعايت استانداردها و كيفيتي محصولات صادراتي خود دقت لازم را به عمل نمي آورند ضمن اينكه گاهي اوقات شاهد بد حسابي از ناحيه دو طرف در خصوص مراودات تجاري هستيم كه اين مسايل آسيب زننده به روابط تجاري دو كشور به شمار مي آيد.
اين مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ايران همچنين به تجار و شركت هاي ايراني توصيه هايي بيان كرد.
وي گفت: تجار و شركت هاي ايراني توصيه مي شود كه در بازار عراق حضور مستقيمي داشته باشند چرا كه گر بخواهيم روابط تجاري شكل گسترده داري پيدا كند شركت هاي ايراني بايد مستيقيما در بازار عراق حضور داشته باشند و به همراه كالاي خود در آن كشور فعاليت چشمگيري داشته باشند.
پيلتن سپس از برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي نفت، گاز و پتروشيمي و همچنين نمايشگاه محصولات غذايي و دارويي در عراق خبر داد و تاكيد كرد: به طور قطع برگزاري اين نمايشگاه به شناخت طرفين از يكديگر كمك بسزايي خواهد كرد.
اقتصام**1574/9132**1558
مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي عربي و آفريقايي:
روند تجاري ايران و عراق متناسب با فرصت هاي موجود نيست
۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر:
81645401
تهران - ايرنا - مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي عربي و آفريقاي سازمان توسعه تجارت با تاكيد بر اينكه روند فعلي تجارت بين ايران و عراق مثبت است، گفت: اما اين تجارت متناسب با ظرفيت ها و فرصت هاي موجود نيست ضمن آنكه دو طرف علاقه مند و برنامه ريزي كردند اين روند سرعت بيشتري به خود بگيرد.