۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۶:۳۰
کد خبر: 81647974
T T
۰ نفر

پكن - ایرنا - در حالی كه پیشتر اخباری مبنی بر آزمایش یك موشك مافوق صوت از سوی چین منتشر شده بود اكنون پكن از تایید پرتاب آن خبر داده كه قابلیت حمل كلاهك هسته ای نیز دارد.

به گزارش ایرنا، چین تایید كرده كه یك موشك مافوق صوت هسته ای از مدل «وو 14» را با موفقیت آزمایش كرده است.

آزمایش این موشك در زمانی كه این كشور با آمریكا در دریای جنوبی سرشاخ شده است پیام و هشداری آشكار به واشنگتن محسوب می شود.

بسیاری از ناظران بر این باورند كه این آزمایش دقیقا برای هشدار به آمریكا انجام شده است تا به دنبال آلوده كردن آبهای دریای جنوبی و رویارویی با چین نباشد.

آزمایش این موشك هسته ای همچنین یادآور گزارش اخیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین است كه اعلام كرده بود، چین برای عقب راندن آمریكا در دریای جنوبی چنانچه لازم باشد از سلاح هسته‌ای نیز استفاده خواهد كرد.

در كنار این مسایل پیشتر هم گزارش شده بود كه چین در حال اعزام زیردریایی های هسته ای خود به آبهای مناطق مختلف از جمله اقیانوس هند است و تعدادی از آنها نیز اكنون در دریای جنوبی در حال انجام ماموریت هستند.

اگرچه این چهارمین آزمایش موشك هسته ای چین در یك سال و نیم گذشته است اما آمریكا این آزمایش آخر را «مانور افراطی» چین توصیف كرده است.

این موشك می تواند تا 10 برابر سرعت صوت معادل هفت هزار و 680 مایل در ساعت حركت كند.

گفته شده است كه این آزمایش یك هفته قبل در بخش های غربی چین صورت گرفته بود اما منابع رسمی آن را اعلام نكرده بودند.

آنچه باعث نگرانی آمریكا شده این است كه این موشك به راحتی قابلیت عبور از از سامانه های دفاعی این كشور را دارد و چنانچه این موشك از شانگهای در شرق چین پرتاب شود 50 دقیقه بعد در خاك سانفرانسیسكو فرود می آید.

روزنامه هنگ كنگی «ساوت چاینا مورنینگ» اعلام كرد كه آزمایش این موشك پیش از سفر «فان چانگ لونگ» معاون فرمانده كل قوای چین به آمریكا صورت گرفته كه می تواند حاوی نكات و پیام خاصی به آمریكا باشد.

این نشریه افزود كه این آزمایش قدرت بازدارندگی هسته ای تسلیحاتی چین در برابر آمریكا را افزایش داده است.

«خه چی سونگ» استاد دانشگاه شانگهای می گوید كه این آزمایش پاسخی به پرواز هواپیمای جاسوسی آمریكا بر فراز جزایر شنی در حال ساخت چین در دریای جنوبی نیز محسوب می شود.

وی افزود: چین در عین حال با این آزمایش اعلام كرد كه با نفوذ در سامانه های دفاعی موشكی آمریكا قادر به دفاع از خود است و واشنگتن نمی تواند مانعی برای این كشور باشد.

ماجرای درگیری لفظی و شدت تنش میان دو كشور از اواخر ماه گذشته (اردیبهشت) زمانی آغاز شد كه هواپیماهای شناسایی آمریكا بر فراز دریای جنوبی كه چین آن را قلمرو خود می داند، به پرواز درآمدند و برای نخستین بار تصاویری از جزایر شنی در حال ساخت چین در این منطقه را منتشر كردند.

متعاقب آن پنتاگون، وزارت دفاع آمریكا اعلام كرد كه قصد دارد كشتی های جنگی و هواپیماهای جاسوسی خود را به جزایر تحت اختیار چین در دریای جنوبی نزدیك كند تا به اصلاح امنیت كشتیرانی در این منطقه تضمین شود.

چین معتقد است، آمریكا بنا به دلایل غیرواقعی پا به حریم خصوصی اش گذاشته و این حضور شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد، به همین خاطر این كشور باید مسوولیت و عواقب اتفاقات غیرمنتظره را در منطقه بپذیرد.

آساق*231*1597