دكتر داود مولوی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا بهره گیری از شیوه های صحیح بازی در طراحی های آموزشی را یك موضوع علمی دانست و گفت: از این ابزار برای جذابیت بیشتر مباحث ریاضی استفاده می شود و با این كار می تواند زمینه علاقمندی بیشتر دانش آموزان را به درس ریاضی فراهم كرد.
مولوی با اشاره به اینكه دانش آموزان علاقمند به انجام بازی هستند، بیان كرد: با بهره گیری مناسب و اصولی از روش های بازی می توان مباحث درس ریاضی را به نحو ساده تر به دانش آموزان آموخت.
** یادگیری آسان و عمومی كردن مفاهیم درسی ریاضی
وی، یادگیری آسان و عمومی كردن مفاهیم درسی ریاضی را یكی از مهمترین اولویت های این انجمن اعلام كرد و گفت: ابزارهای دستی آموزشی باید به تجهیزات و ابزارهای پبشرفته تغییر یابد كه هوشمند سازی مدارس در این راستا صورت گرفته است.
مولوی به پیوستگی درس ریاضی در مقاطع مختلف اشاره كرد و گفت: اگر دانش آموزی در سالهای اول مفاهیم ریاضی را به درستی فرا نگیرد این مشكل سبب كندی یادگیری این مفاهیم در مقاطع بالاتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه برخی از معلمان با استفاده از هنر و ابزارهای دستی در صدد تفهیم بهتر دانش آموزان به مفاهیم این درس هستند، اظهار كرد: اغلب دانش آموزان در درك مفاهیم ریاضی مشكل دارند و رغبت چندانی برای فراگیری این درس ندارند كه باید با بكارگیری شیوه های جدید زمینه رغبت دانش آموزان به درس ریاضی را بیشتر كرد.
** لزوم سرعت بخشیدن هوشمند سازی مدارس
دبیر انجمن ریاضی دانان جوان بر لزوم سرعت بخشیدن هوشمندسازی در مدارس تاكید كرد و گفت: شیوه آموزش دروس از جمله ریاضی در مدارس باید به گونه ای باشد تا دانش آموزان با رغبت درس ها را فراگیرند.
مولوی برلزوم آشنایی دانش آموزان با كاربردهای مفاهیم ریاضی تاكید كردوگفت: دانش آموزان در ضمن فراگیری مفاهیم ریاضی، باید كاریردهای آنها را فراگیرند كه این موضوع می تواند عامل مهمی برای ترغیب آنها در یادگیری این درس باشد.
وی با اشاره به اینكه كارهای مثبتی در سال های گذشته انجام شده است كه سبب ارتقاء نظام آموزشی شده است گفت: مسوولان آموزش و پرورش باید از توان و تجربه مراكز علمی برای ارتقاء و توسعه نظام آموزشی بهره بیشتری ببرند.
دبیر انجمن ریاضی دانان جوان تاكید كرد: همزمان با تغییرات نظام آموزشی و كتاب های درسی و استفاده از روش های نوین آموزشی، این مجموعه نیز اقدام به چاپ نسخه های جدیدی از كتاب های خودآموز با رویكرد استفاده از روشهای برتر یادگیری كرده است.
** طراحی سامانه مجازی كمك آموزشی هوشمند
وی با اشاره به اینكه این انجمن به طراحی و پیاده سازی اولین سامانه مجازی هوشمند در كشور مبادرت ورزیده است اظهار كرد: این اقدام در راستای بهره گیری بیشتر از ابزارهای نوین و با استفاده از مشاوره معلمین با تجربه و خبره انجام گرفته است.
مولوی بر لزوم بهره گیری از ابزارهای آموزشی و ایجاد فضای مكمل در یادگیری كرد و گفت: هدف از این سامانه شخصی سازی یادگیری و تجربی متفاوت در آموزش ریاضیات است. آموزش در این سامانه برگرفته از روش های پیشرفته در طراحی آموزشی است كه حاصل نتایج پژوهشهای گستردهای است كه توسط مركز تحقیقات انجمن صورت گرفت .
دبیر انجمن ریاضی دانان جوان، شخصی سازی كردن مسیر یادگیری، ساختار مبتنی بر بازی،ارایه محتوای آموزشی متفاوت و جذاب و سیستم گزارش گیری پیشرفت را از جمله مزایای این سامانه برشمرد.
این انجمن برای همگانی كردن ریاضیات فعالیت خود را از سال 1376 آغاز كرد و تاكنون بیش از 300 عنوان جلد كتاب خودآموز مكاتبهای منتشر كرده است. از دیگر اقدامات این انجمن برای توسعه علم ریاضی در كشور برگزاری بیش از 15 آزمون بین المللی درایران و همچنین برگزاری المپیاد ایرانیان خارج از كشور را نام برد.
علمی (4) ** 1201 **1599
دبیر انجمن ریاضی دانان:
ریاضی علم پیشرفت است؛ باید با چاشنی هنر، بازی و ابزارهای پیشرفته توسعه یابد
۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۷
کد خبر:
81648139
تهران - ایرنا -دبیر انجمن ریاضی دانان جوان به نقش مهم فناوری و تجهیزات پیشرفته در یادگیری بهتر دانش آموزان در درس ریاضی اشاره كرد و گفت: با بهره گیری از هنر، بازی های رایانه ای و ابزارهای پیشرفته می توان شیرینی و حلاوت درس ریاضی را به دانش آموزان در مقاطع مختلف چشاند و عامل ترویج این علم مهم و پیشرفت كشور شد.