۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۹
کد خبر: 81649584
T T
۰ نفر
10 سال مذاكره فشرده بین چین و سرزمین كانگورها نتیجه داد/ امضای توافقنامه تجارت آزاد

كوالالامپور – ایرنا – مقامات بلندپایه استرالیا و چین كشورهایی كه به سرزمین كانگوروها و اژدها شهره هستند پس از حدود یك دهه مذاكره فشرده توافقنامه تجارت آزاد بین دو كشور را امضا كردند .

به گزارش ایرنا، شبكه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا روز چهارشنبه اعلام كرد این توافقنامه در كانبرا به امضای 'تونی ابوت' نخست وزیر این كشور و 'گائو هو چینگ' وزیر تجارت چین رسید و مقام بلندپایه استرالیا آن را نقطه عطفی در مناسبات دو جانبه و قابل توجه در سطح جهان دانست.

برخی كارشناسان پیش بینی كرده بودند 'شی جین پینگ' رییس جمهور چین در سفر آبان ماه سال گذشته به استرالیا این توافقنامه را امضا كند، اما با تاخیر هفت ماهه به امضا رسید.

با این توافقنامه 85 درصد از صادرات استرالیا به چین بدون تعرفه انجام می شود و تعرفه بهداشت، آموزش و خدمات مالی و مواد لبنی، گوشت گاو و تولیدات باغبانی كاهش می یابد.

مذاكرات چین و استرالیا برای امضای توافقنامه تجارت آزاد از سال 2005 آغاز شد و در این مدت دو كشور بیش از 20 دور مذاكره انجام دادند.

با امضای توافقنامه تجارت آزاد بین چین و استرالیا این برای نخستین بار است كه پكن با یك كشور مهم توسعه یافته جهان توافقنامه تجارت آزاد امضا می كند.

تجارت دو جانبه چین و استرالیا سال 2013 میلادی به 136 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید كه نسبت به سال 2012 میلادی افزایش 11.5 درصدی داشت.

دفتر بررسی های مالی استرالیا پیش بینی كرده است با این توافق طی چهار سال آینده تعرفه بیش از 90 درصد از صادرات استرالیا آزاد شود.

استرالیا دومین صادركننده بزرگ زغال سنگ در دنیا است و چین بزرگترین واردكننده این ماده است و بر اساس این معاهده محصولات كشاورزی و بخش خدمات استرالیا نیز راه خود را برای ورود به بازار چین باز شده خواهد دید. صادرات تولیدات این بخش ها میلیاردها یورو برای اقتصاد استرالیا سوددهی دارد.

آساق**1611