۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81649936
T T
۰ نفر

15 هزار معتاد كارتن خواب در تهران

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81649936
15 هزار معتاد كارتن خواب در تهران

تهران- ایرنا- قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه حقله مفقوده اشتغال بهبود یافتگان مواد مخدر باید با همت جدی مسوولان حل شود گفت: اكنون بر اساس آمارها 80 درصد مصرف كنندگان مواد مخدر پس از ترك، بازگشت به اعتیاد را دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا جزینی روز چهارشنبه در یك نشست خبری در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: پارسال 43 هزار نفر از بهبودیافتگان مواد مخدر حرفه آموزی را فراگرفتند كه دو هزار و 25 نفر از آنان در كمپ ها به اشتغالزایی مشغول شدند.

وی با بیان اینكه اشتغال افراد بهبودیافته می تواند از بازگشت دوباره آنان به اعتیاد جلوگیری كند ادامه داد: ما به تنهایی نمی توانیم این كار را انجام دهیم به همین منظور باید برای ایجاد فرصت های شغلی این افراد دستگاه های اجرایی با متولیان امر وارد عمل شوند.

جزینی با بیان اینكه در 10 تا 15 رشته بهبود یافتگان ما در حال حرفه آموزی هستند خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه دولت قرار است 5 درصد اعتبار اشتغالزایی به این امر اختصاص داده شود تا بتوانیم این حلقه مفقوده را كه همان اشتغالزایی بهبودیافتگان اعتیاد است را تشكیل دهیم.

قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 60 درصد بهبود یافتگان صاحب حرفه و 40 درصد نیز حرفه ای ندارند كه به عنوان كارگران ساده محسوب می شوند.



** 15 هزار نفر در سطح تهران معتاد كارتن خواب هستند

جزینی همچنین در خصوص معتادان كارتن خواب كه به عنوان بی خانمان و معتادان متجاهر محسوب می شوند گفت: 15 هزار نفر در سطح تهران معتاد كارتن خواب داریم كه برنامه ریزی با همكاری شهردار تهران برای نگهداری این افراد انجام شده است.

وی با بیان اینكه پارسال 20 هزار نفر از این معتادان را در سطح كشور سامان دهی كرده ایم اظهار داشت: نمایش معتادان كارتن خواب در سطح تهران بیشتر از سایر كلانشهرها است و ما برای این معتادان فضای كمی داریم.

وی خاطرنشان كرد: با همكاری شهرداری تهران مكانی با ظرفیت 6 هزار و 800 نفر برای نگهداری معتادان كارتن خواب در تهران فراهم كرده ایم كه تاكنون دو هزار و 500 نفر از این فضا استفاده می كنند و امیدواریم تا پایان شهریور نیز بتوانیم مابقی فضا را برای ساماندهی این افراد آماده كنیم.



** زندانیان موادمخدر و خرده فروشان جداسازی می شوند

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینكه با همكاری سازمان زندان ها، زندانیان موادمخدر و خرده فروشان جداسازی می شوند، افزود: قرار است 38 هزار نفر از این افراد جداسازی شود.

وی ادامه داد: در تهران نیز مركز فشافویه در حال آماده سازی است تا خرده فروشان را به این مركز ارجاع دهیم و در سایر استان ها هفت مركز در سطح كشور در حال آماده سازی است كه نیازمند تامین اعتبار است.



** انهدام 300 كارگاه تولید شیشه و كشف چهار هزار كیلوگرم شیشه

وی همچنین به انهدام كارگاه ها یا آشپزخانه های تولید شیشه در كشور اشاره كرد و گفت: پارسال 300 كارگاه و چهار هزار كیلوگرم ماده مخدر شیشه كشف شد كه این فعالیت را كافی نمی دانم.

جزینی تصریح كرد: آشپزخانه های شیشه به صورت مانوری فعالیت می كنند به طوری كه با احساس خطر در یك منزل یا مكانی كه اقدام به تولید شیشه می كنند در سریع ترین زمان مكان خود را تغییر می دهند.



**دریافت داروهای ترك اعتیاد از عطاری ها ممنوع

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینكه بارها درباره فروش قرص یا داروهای ترك اعتیاد توسط عطاری ها هشدار داده ایم، افزود: برخی از این داروها پس از انجام آزمایش های لازم مشخص شد كه حاوی شیشه است و به همین منظور دریافت داروی ترك اعتیاد ازعطاری ها ممنوع شده است.

وی با بیان اینكه مراكز درمانی مجاز ترك اعتیاد كه توسط وزارت بهداشت اداره می شود، مسوولیت درمان معتادان را به عهده دارند، اظهار داشت: پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با موادمخدر و شماره تماس 09628 همیشه پاسخگوی سوالات مردم در خصوص این مراكز در سطح كشور است.

وی تصریح كرد: در مجموع پارسال 400 هزار نفر با این مركز تماس برقرار كردند كه 75 درصد میزان تماس ها افزایش داشته و عمده سوالات در خصوص ماده مخدر شیشه و نشانه های مصرف این ماده بوده است و 83 درصد این تماس ها از سوی بانوانی بوده كه نگرانی از وضعیت فرزندان یا همسر خودشان داشته اند.



** جمع آوری معتادان ساده نیست

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینكه جمع آوری معتادان ساده نیست، اظهار داشت: در این زمینه باید ابتدا قاضی اجازه دهد و آمادگی نیروی انتظامی و داشتن مجوز ازوزارت بهداشت و بهزیستی و فضای مورد نیاز به عنوان مراحل بعدی جمع آوری معتادان دركشور است.

وی تصریح كرد: امیدواریم بتوانیم در 6 ماهه اول سال جاری اقدامات جدی برای جمع آوری معتادان در كشور به ویژه در استان تهران داشته باشیم.



** 75 درصد كشفیات موادمخدر در مرزها و حاشیه مرزها

جزینی در ادامه با بیان اینكه 75 درصد كشفیات موادمخدر كشورمان از مرزها و حاشیه مرزها است، گفت: این میزان كشفیات كافی نیست به همین منظور باید موضوع ورود موادمخدر به شهرها به عنوان یك مساله مهم و اساسی مدنظر داشته باشیم.

وی تصریح كرد: البته اقدامات خوبی در كشور انجام شده به طوری كه تا امروز 150 تن انواع موادمخدر در كشور كشف شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد رشد كشفیات را داشته ایم .



** ارتباط 9 میلیون نفر با ستاد مبارزه با موادمخدر

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینكه پارسال 9 میلیون نفر با این ستاد ارتباط داشته اند، افزود: این میزان ارتباط 100 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.



** شناسایی 150 پروفایل مرتبط با آموزش تولید موادمخدر

جزینی در ادامه همچنین به فعالیت برخی از سایت ها در خصوص آموزش تولید انواع مخدر در كشور اشاره كرد و گفت: پلیس فتا 150 پروفایل در خصوص آموزش تولید مواد مخدر در كشور را شناسایی و با آنها برخورد كرده است.



** كشف یك میلیون و 500 هزار عدد قرص ریتالین در سال جاری

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش گرایش دانشجویان به موادمخدر به ویژه مصرف قرص ریتالین در شب امتحان، گفت: پارسال 88 میلیون عدد قرص و در سال جاری نیز یك میلیون و 500 هزار عدد قرص ریتالین در كشور كشف شده كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 700 درصد رشد دارد.

وی تصریح كرد: استفاده از داروهای محرك مانند ترامادول را به عنوان یك خطر بالقوه هشدار داده ایم چرا كه این داروها ایجاد توهم، تشنج می كند و گاه منجر به مرگ مصرف كننده می شود.

جزینی با بیان اینكه استفاده از قرص های لاغری توسط زنان و قرص ریتالین كه توسط دانشجویان در شب امتحان مصرف می شود، همچنان به عنوان یك هشدار جدی است، گفت: متاسفانه اكنون كه در فصل امتحانات قرار داریم مصرف قرص ریتالین افزایش یافته است و به همین دلیل به وزارت بهداشت علام كرده ایم كه تولید و توزیع آن را كاهش دهند.

وی با بیان اینكه واردات این نوع داروها در حال افزایش است، اظهار داشت: اكنون تولید و توزیع این قرص ها در كشور كاهش یافته اما هنوز غیرمجاز آن وارد كشور می شود اما در داروخانه فقط با تجویز پزشك و در صورت نیاز بیماران تجویز می شود كه امیدواریم در سال جاری به طور كامل تولید و توزیع آن قطع شود.



** 89درصد درمان معتادان توسط سازمان مردم نهاد صورت می گیرد

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به وجود 17 هزار سازمان مردم نهاد در كشور و اینكه 14 درصد آنها با ستاد مبارزه با موادمخدر همكاری دارند، گفت: 89 درصد كار درمان معتادان توسط سازمان مردم نهاد صورت می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 19 هزار نفر در سازمان های مردم نهاد، خاطرنشان كرد: سال گذشته همكاری ها ما با سازمان های مردم نهاد 72 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: نج هزار و 700 پزشك مشغول درمان معتادان در كشور هستند به همین منظور برای درمان معتادان بی بضاعت با همكاری وزارت تعاون فعالیت های را انجام می دهیم.



** اختصاص 300 میلیارد ریال برای بیمه درمانی معتادان

جزینی با بیان اینكه پارسال 300 میلیارد ریال برای بیمه درمانی معتادان در نظر گرفته شد، افزود: تمام این اعتبار تخصیص داده نشد و قرار شد مابقی این اعتبار در سال جاری دریافت شد و امسال نیز به همین میزان تخصیص داده شده است.



** بیش از 6 هزار مركز درمانی اعتیاد در كشور

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به وجود 6 هزار و 700 مركز درمانی ویژه معتادان در كشور افزود: این مراكز 750 هزار نفر را تحت پوشش دارند.

وی همچنین با اشاره به وجود 18 مركز تحت عنوان مراكز ماده 16 برای نگهداری معتادان در سطح كشور گفت: این مراكز درمانی مربوط به بخش خصوصی است و هزینه درمانی هر فرد معتاد به طور متوسط در طول شبانه روز 10 هزار تومان است.

جزینی با بیان اینكه در برخی شهرستان ها این هزینه كمتر و در تهران نیز بیشتر است، ادامه داد: طول درمان هر فرد معتاد سه ماه براساس قانون تعیین شده است اما در برخی مراكز خصوصی 28 روز این افراد را نگهداری می كنند.



** انسداد كامل مرزها هزینه های سنگینی دارد

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینكه ورود موادمخدر سنتی از طریق مرزها انجام می شود، اظهار داشت: ما هنوز انسدادمرزها را به طور كامل نداشته ایم و این امر هزینه های سنگینی دارد.

وی ادامه داد: زمانی كه ورود موادمخدر در مرزها باشد، به طور یقین مواد در شهرها نیز وجود خواهد داشت اما امسال كشفیات خوبی داشته ایم كه امیدواریم بیشترین كنترل را داشته اما این موضوع نیازمند تامین اعتبار و همكاری دستگاه های مرتبط با حوزه موادمخدر است.



** افزایش مصرف داروهای روانگردان و قرص های لاغری خطری بالقوه است

جزینی با بیان اینكه افزایش مصرف داروهای روانگردان و قرص های لاغری خطری بالقوه است، گفت: پارسال آمار مرگ و میر در معتادان مردان یك درصد اما در میان زنان 33 درصد بود كه متاسفانه آمار اعتیاد در زنان به عنوان یك هشدار جدی محسوب می شود.

وی تصریح كرد: به همین منظور باید در حوزه زنان یك اقدام مضاعف داشته باشیم و در این راستا در مركز استان ها مركز ویژه درمان زنان راه اندازی شده است كه این موضوع می تواند تاثیرگذار باشد.

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر استفاده از قرص های لاغری را یك تهدید جدی برای زنان دانست و گفت: بدون تجویز پزشك نباید از این قرص ها استفاده كرد چرا كه باعث افزایش میزان مرگ و میر می شود.



** امحای 100 تن انواع موادمخدر در 23 استان

جزینی به برنامه های سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در كشور اشاره كرد و گفت: امسال 100 تن انواع موادمخدر در 23 استان كشور امحا خواهد شد.

وی برگزاری همایش بهبودیافتگان، مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه های سیار و ثابت جهت آگاه سازی جوانان و اجرای سرود دانش آموزی را از دیگر برنامه های هفته مبارزه با موادمخدر عنوان كرد.



** یك هزار و 430 كمپ غیرمجاز ساماندهی یا پلمب شد

جزینی همچنین به فعالیت های كمپ های غیرمجاز در حوزه اعتیاد اشاره كرد و گفت: در سال گذشته یك هزار و 430 كمپ غیرمجاز یا ساماندهی شد یا پلمب شده است كه باید برای اطلاع رسانی در خصوص این كمپ ها نیز با شماره تلفن 09628 تماس گرفته شود.



** مرگ 200 هزار نفر براثر اعتیاد در جهان

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین به ارائه آمار دنیا در حوزه موادمخدر نیزاشاره كرد و گفت: 243 میلیون نفر مصرف كننده موادمخدر در دنیا وجود دارد كه سالانه 200 هزار نفر براثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: سه میلیون مبتلا به HIV، وجود 10 میلیون قاچاقچی در دنیا فعالیت دارند كه 500 میلیون دلار سود سالانه آنها به شمار می رود.

اجتمام**7268**ل.الف.ی ** 1418
۰ نفر