۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81654503
T T
۰ نفر
آبیاری شالیزارهای گیلان با حداقل تنش آبی مدیریت می شود

رشت - ایرنا - مدیرعامل شركت بهره برداری از شبكه های آبیاری و زهكشی گیلان گفت: شالیزارهای گیلان تا پایان دوره آبیاری مشكل آب ندارند و این اراضی با حداقل تنش آبی مدیریت می شوند.

محمدعیسی چیتی عصر یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون كار آبرسانی به 171هزار هكتار از اراضی شالیزاری گیلان با بیش از 300كیلومتر كانال آبرسان، بیش از دوهزار كیلومتر كانال درجه یك و دو و حدود یك هزار و800كیلومتر كانال زهكشی های سطحی انجام می گیرد.

به گفته وی، آبگذاری كانال های اراضی شالیزاری گیلان از 10اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان تیر ماه ادامه می یابد.

وی تیرماه را اوج آبیاری شالیزارهای استان دانست و اظهار كرد: هم اكنون مرحله پنجم آبگذاری كانال های گیلان آغاز شده و در این مرحله در مجموع 200مترمكعب برثانیه آب سدسفیدرود وارد اراضی شالیزاری استان می شود.

مدیرعامل شركت بهره برداری از شبكه های آبیاری و زهكشی گیلان تصریح كرد: در این مرحله برای اینكه مزارع پایین دست با مشكل كمبود آب مواجه نشوند ،سهم آبگذاری كانال های اصلی افزوده شده است.

چیتی اظهار داشت: این افزایش برای مناطق مركزی شامل بخشی از آستانه اشرفیه، صومعه سرا و رشت با 10مترمكعب برثانیه به 105 مترمكعب، برای كانال راست سدسنگر كه شامل آبیاری اراضی شالیزاری آستانه اشرفیه، سیاهكل، لاهیجان و لنگرود می شوند با پنج مترمكعب به 65مترمكعب بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح كرد: برای كانال آبرسان فومنات كه شامل شفت، فومن ،صومعه سرا ، ماسال ، انزلی و بخشی از رضوانشهر می شوند نیز 29مترمكعب بر ثانیه و كانال آبرسان گلرود كه بخشی از اراضی شالیزاری روستاهای رشت را آبیاری می كند، شش متر مكعب در ثانیه آبگذاری شده است.

وی اظهار داشت: با آبیاری تناوبی همه مزارع شالیزاری استان از آب بهره مند می شوند و هیچ مزرعه ای بدون آب باقی نمی ماند.

وی تاكید كرد: در زمان آبیاری چاه های كشاورزان از آبهای سطحی آبدار می شوند كه لازم است كشاورزان از آب این چاه ها به منظور صرفه جویی و همكاری در مدیریت آبیاری استان استفاده كنند.

وی از شالیكاران خواست نسبت به پاكسازی انهار بین مزارع حداقل هر دو هفته یك بار اقدام كنند كه این امر می تواند در صرفه جویی میزان آب مصرفی كشاورزی و توزیع بهینه آب كمك كند.

چیتی كشاورزان را بهترین مدیران در سطح مزرعه دانست و یادآور شد: این كشاورزان می توانند با استفاده صحیح از آب نقش مهمی در مدیریت آبیاری داشته باشند.

وی گفت: با همكاری كه بین شالیكاران با مسوولان و مدیران آبیاری وجود دارد تا پایان دوره آبیاری ،مزارع شالیزاری گیلان با مشكل آب كشاورزی مواجه نخواهند شد.

استان گیلان 238هزارهكتار اراضی شالیزاری دارد كه 80درصد این اراضی از طریق سدسفیدرود(منجیل) آبیاری می شوند.ك/3

6029/ 6158