۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81655788
T T
۰ نفر

فرود يك هزار قطعه فلامينگو در تالاب هاي نقده

۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81655788
فرود يك هزار قطعه فلامينگو در تالاب هاي نقده

مهاباد - ايرنا - بيش از يك هزار قطعه فلامينگو در تالاب هاي شهرستان نقده در آذربايجان غربي فرود آمدند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست نقده روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: كارشناسان اين اداره در پايش ها و عمليات گشت و كنترل در سطح تالاب هاي اين شهرستان بيش از يك هزار قطعه فلامينگو را مشاهده كردند كه طي روزهاي اخير وارد تالاب هاي اين شهرستان شده اند.

فرامرز سفري اضافه كرد: وجود فلامينگوهاي نابالغ در بين فلامينگوهاي مشاهده شده نشانگر اين است كه اين پرندگان در تالاب هاي اقماري درياچه اروميه و رودخانه نازلوچاي جوجه آوري و براي تغذيه و استراحت به تالاب هاي آق قلعه، درگه سنگي و سلدوز گلي مهاجرت كرده اند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست نقده گفت: وضعيت مطلوب زيستگاهي، امنيت حاكم، تغذيه و عمق مناسب آب باعث مهاجرت چشمگير فلامينگوها به تالاب هاي اين شهرستان شده و پيش بيني مي شود اين تعداد در روزهاي آينده افزايش يابد.

وي اظهار كرد: پارسال نيز بيش از چهار هزار قطعه فلامينگو براي استراحت و تغذيه وارد تالاب هاي اين شهرستان شده بودند كه پس از شروع فصل سرما تالاب هاي اين منطقه را به سمت مناطق جنوبي ترك كردند.

سفري افزود: نقده با داشتن سه تالاب بين المللي حسنلو، يادگارلو، درگه سنگي و چندين تالاب فصلي و دائمي ديگر نظير تالاب سولدوز، آق قلعه، طالقان (اسلام آباد)، درنا گلي و سواحل جنوبي پارك ملي درياچه اروميه همه ساله شاهد حضور هزاران قطعه پرندگان بومي و مهاجر براي تغذيه و جوجه آوري است.

فلامينگو پرنده اي است با پاهاي دراز و منقاري منحني و گردني بلند خميده، آبچر با بدني بسيار كشيده و پر و بالي به رنگ هاي سفيد و صورتي كه بين 90 سانتيمتر تا 1.5 متر بلندي دارد.

در پرواز، بال ها و گردن اين پرنده كشيده و قدري پايين تر از سطح بدن قرار مي گيرد و بال هايش تركيب زيبايي از رنگ هاي سرخ و سياه دارد و به آرامي راه مي رود.

اين پرندگان به صورت دسته جمعي و در دسته هاي چند هزارتايي زندگي مي كنند و سواحل درياچه اروميه و استان فارس مهمترين زيستگاه آن در ايران است.

شهرستان نقده در جنوب آذربايجان غربي و 85 كيلومتري مركز استان واقع شده است.

2077/3020/6185/2093
۰ نفر