۴ تیر ۱۳۹۴، ۹:۲۲
کد خبر: 81659158
T T
۰ نفر
داروهاي ژنريك قلب به بيماران مبتلا به ابولا كمك مي كند

تهران-ايرنا-محققان در سيرالئون متوجه شدند كه استفاده از داروهاي ژنريك بيماري قلب مي تواند به بيماران مبتلا به ابولا كمك كند تا بطور موثرتري با ويروس ابولا مبارزه كنند.

به گزارش ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، محققان در سيرالئون در يك مطالعه متوجه بهبود قابل توجهي از بيماران مبتلا به ابولا شدند كه به آنها داروهاي ارزان قيمت ژنريك استاتين ها و مسدود كننده هاي گيرنده آنژيوتانسين داده شده بود.

درحاليكه اين درمان به خود ويروس حمله نمي كند اما اميد مي رود كه سيستم ايمني بدن را به اندازه اي تقويت مي كند كه با كمك داروهاي ضد ويروس و يا حتي بدون كمك اين داروها، ابولا را از بين مي برد.

سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) مي‌گويد، داروي ژنريك از لحاظ دز تجويزي، ايمني، قدرت، كيفيت، شيوه تاثير، شيوه جذب و شيوه مصرف، مشابه داروي با نام تجارتي است. اين سازمان سازندگان را ملزم مي‌كند كه داروهاي ژنريك‌شان را با همان كيفيت، قدرت، خلوص و پايداري داروي با نام تجارتي بسازند.

داروهاي ژنريك تا 90 درصد از داروهاي مشابه با نام تجارتي ارزان‌تر هستند.داروهاي جديدي كه ساخته مي‌شوند، داراي 'حق انحصاري' (patent) هستند؛ در اغلب موارد حقوق انحصاري اين داروهاي جديد براي 20 سال حفظ مي‌شود. در طي اين مدت هيچكس ديگري نمي‌تواند داروي داراي حق انحصاري را بسازد يا بفروشد.

هنگامي كه دوره حق انحصاري دارويي به اتمام مي‌رسد، ساير شركت‌ها مي‌توانند پس از تصويب FDA شروع به ساختن شكل ژنريك اين دارو كنند. سازندگان داروهاي ژنريك مي‌توانند اين داروها را با قيمت كمتري بفروشند، زيرا متحمل هزينه‌هاي بالاي پژوهش و ساخت دارو در ابتدا را نشده‌اند.

ديويد فدسون استاد بازنشسته پزشكي در دانشگاه ويرجينيا در يك بيانيه مطبوعاتي اعلام كرد: اين رويكرد به درمان ابولا دو مزيت دارد.

اول اينكه از داروهاي ارزان قيمت ژنريك استفاده مي شود كه به اندازه زيادي در هر كشوري با سيستم ابتدايي مراقبت هاي بهداشتي يافت مي شود و بيشتر پزشكاني كه بيماران مبتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را درمان مي كنند با اين داروها آشنا هستند.

دوم اينكه از آنجاييكه در اين راهكار واكنش ميزبان به عفونت هدف قرار مي گيرد، اين داروها براي درمان بيماران مبتلا به هر نوع بيماري حاد عفوني مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

محققان انتظار داشتند اين دو دارو ، آتورواستاتين atorvastatin كه بيشتر به ليپيتور (Lipitor) معروف است و irbesartan كه به عنوان Avapro فروخته مي شود با ايجاد ثبات در يكپارچگي سلول هاي اندوتليال ديواره رگ هاي خوني به بدن كمك كند تا به عفونت واكنش نشان دهد.

اختلال در عملكرد سلول هاي اندوتليال، ويژگي اصلي ابولا است كه به از دست دادن شديد مايعات و مواد معدني بدن منجر مي شود.

در اين مطالعه محققان تركيب اين دو دارو را به 100 بيمار مبتلا به ابولا در چند بيمارستان در سيرالئون دادند. تقريبا در تمامي اين بيماران بهبود باليني مشاهده شد.

اما دو بيمار زماني كه اين مطالعه نوشته شد جان خود را از دست دادند؛ يكي از اين دو بيمار قبل از بستري در بيمارستان به شدت بيمار بود و ديگري مدت سه روز به اين داروها واكنش خوب نشان داد اما زماني كه اين درمان آزمايشي براي ارائه يك داروي ضد ويروسي متوقف شد، بيماري وي عود كرد و جانش را از دست داد.

اين مطالعه در نشريه mBio منتشر شده است.

علمي(6)**2038**1440
۰ نفر