اقدام دولت در حذف گروههای پردرآمد مثبت است/شتاب در اجرای طرح ضروری است

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه تهران اقدام دولت در زمینه حذف گروههای پردرآمد را اقدامی مثبت و مناسب خواند و گفت: دولت با هر روشی كه صلاح بداند می‌تواند این طرح را اجرایی كند اما شتاب در اجرای آن ضروری به نظر می رسد.

میثم موسایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به لزوم شناسایی دقیق این گروههای درآمدی بالا، افزود: حذف این افراد باید به نحوی باشد كه در حق آنها اجحاف نشود و دولت حركت خود را در مسیر اجرای عدالت ادامه دهد.

رییس انجمن علمی اقتصاد اسلامی تاكید كرد: البته پرداخت یارانه به افراد غیرنیازمند، خلاف عدالت است و در اصل یارانه به افراد فاقد درآمد، كم درآمد، بیكار و نیازمند به یاری دولت تعلق می گیرد و دولت به این قشار كمك می كند تا به حد قابل قبولی از زندگی برسند.

وی افزود: به نظر می رسد در كشور ما با توجه به شرایط موجود، حدود 30 درصد افراد مستحق دریافت یارانه هستند كه این افراد در میان طبقات متوسط به پایین و ضعیف جامعه قرار دارند.

این اقتصاددان اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی و ثبت نام همه گروههای درآمدی را اقدامی نادرست خواند و افزود: پرداخت یارانه نقدی تبعات منفی بسیاری برای اقتصاد كشور از جمله كسری بودجه و تورم داشت و راه توسعه كشور را بست.

وی با بیان اینكه قانون یارانه ها از آغاز راهی نامشخص در پیش گرفته بود، افزود: پرداخت یارانه به گروههای درآمدی بالا نظیر پزشكان، صرافان، استاتید دانشگاه، مدیران و تجار و مشاغل بالا معنی ندارد چرا كه به نوعی به سخره گرفتن یك سیاستی است كه در دنیا برای جبران درآمد افراد مستحق به كار گرفته می شود و حقی نیست كه به همه به طور مساوی اختصاص داده شود.

این استاد دانشگاه تاكید كرد: بنابراین حذف این دهك ها اقدام درستی است و حداقل در سال جاری باید 30 درصد آنها حذف شود به ویژه آن 10 میلیون نفری كه قبلا از سوی دولت شناسایی شده بودند.

وی ادامه داد: حتی دولت می تواند یارانه گروههایی كه نیاز نداشتند و حاضر به انصراف نشدند را برگرداند چرا كه این افراد با داوطلب شدن برای دریافت یارانه و ارایه اطلاعات اشتباه، یك زیان ملی را متوجه اقتصاد كشور كرده و سیستم اطلاعاتی را مخدوش كردند.

موسایی، میلیون ها تومانی كه صرف گردآوری اطلاعات شده بود را بر باد رفته دانست و افزود: اطلاعات نادرست گروههای درآمدی بالا، مبنای تصمیم گیری غلط شد و الان برای اصلاح آن باید دوباره میلیاردها تومان هزینه شود، از این رو این افراد غیرنیازمند، مستحق جریمه هستند.

وی تاكید كرد: در شرایطی كه دولت با كسری بودجه و درآمد ارزی مواجه و وضعیت تحریم ها نیز نامشخص است، باید این اقدام با شتاب بیشتری ادامه پیدا كند و مازاد آن صرف كارهای عمرانی و گسترش بیمه ها و تامین اجتماعی برای اقشار نیازمند شود.

لازم به ذكر است؛ طبق مستندات موجود هر یارانه ‌بگیر از سال ۱۳۸۹ تاكنون قریب به ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان یارانه نقدی دریافت كرده است. این در حالی است كه طی چهار سال گذشته حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه شده كه نه تنها تمام منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی (در چارچوب قانون هدفمندی) را در بر می‌گیرد بلكه از خزانه دولت و نیز استقراض از بانك مركزی تامین شده است.

به هرحال؛ اقدام عملی دولت در عدم پرداخت یارانه فروردین ماه پردرآمدها بالاخره به كشمكش‌ها بر سر حذف یارانه‌بگیران پردرآمد پایان و نشان داد كه عزم دولت برای اجرای این موضوع جدی است. هرچند این اقدام دولت باید زودتر انجام می‌شد چرا كه مجلس تكلیف قانونی آن را به دولت محول كرده بود اما وجود برخی موانع مانند از دست رفتن اعتماد مردم به دولت موجب شد تا متولیان این اقدام محتاط تر گام بردارند و حتی با وجود كسری بودجه از این امر امتناع كنند.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر